foto: Bára Richterová, PrahaIN.cz/Cyklostezka na pražském Vyšehradě
V centru města, kousek od Vyšehradu, se objevily nově upravené cyklopruhy, které hned od začátku budí vášně. Na Podolském nábřeží nejde o úplně nové cyklopruhy, ty zde byly i předtím, nyní jen prošly modernizací. A vznikl zde i pruh nový, pro zastavení chodců.
„Po roce 2000 pak do tohoto úseku ve snaze o chráněné vedení cyklotrasy A2 byla vyznačena stezka pro chodce a cyklisty společná. Na té není omezena rychlost cyklistů nad rámec obecné úpravy, a to nebylo vhodné pro tento úsek, kde stávající chodník i po změně nebude mít v některých místech šířku ani čtyři metry. Přitom zde je velká frekvence pěších v některých obdobích roku i výrazně větší než počet projíždějících cyklistů. Ti též mohou od roku 2020 využít poměrně komfortní jízdy ve vyhrazených cyklopruzích ve vozovce, kde se chodci nepohybují,“ upřesnila pro PrahaIN.cz tisková mluvčí TSK Barbora Lišková.
Když jsme se byli v Podolí podívat, bylo odpoledne, pod mrakem, v cyklopruhu bylo jen pár chodců. Ti si ale nebyli úplně jisti, kudy mají chodit. „Proč je ten pruh pro chodce tak malý? Až tady bude v létě chodit hodně lidí, tak to tu bude vypadat,“ neskrýval své rozčarování muž.

Nový pruh na cyklostezce. Autor: PrahaIN.cz
Do jednoho pruhu také zasahovala kadibudka bránící ve výhledu na jinak povedenou scenérii.
Stejná stezka pro chodce a cyklisty zde byla po roce 2000 podle Liškové vyznačena hlavně proto, že v té době neexistoval jiný způsob, jak původní chodníky určené pouze pro chodce, ale vhodné i pro jízdu cyklistů, legalizovat.
Psali jsme
V roce 2022 byl na základě poptávky Magistrátu proveden výzkum cyklistické dopravy. Vyplývá z něj, že rozšiřování cyklistické infrastruktury…
Samostatný pruh pro zastavení chodců
„To se změnilo v roce 2016, kdy byl změnou zákona o provozu na pozemních komunikacích umožněn (po vzoru německy mluvících zemí) režim stezky pro chodce s povolenou jízdou kol, který je pro legalizaci těchto chodníků původně určených výlučně pro chodce vhodnější proto, že zvyšuje ochranu chodců, pro něž byl primárně určen. To hlavně omezením rychlosti cyklistů na 20 km/h a povinností cyklistů dbát zvýšené ohleduplnosti vůči chodcům, které nesmí ohrozit, a v případě nutnosti musí své kolo nebo koloběžku zastavit. Tyto podmínky však pro městskou cyklistiku, kterou chce hlavní město Praha rozvíjet, nejsou v zásadě nijak omezující, neboť se jedná o rozumné chování, které by cyklista v takovýchto místech měl sám od sebe uplatňovat,“ pokračuje Lišková.
A právě z tohoto důvodu došlo k rekonstrukci stezky. Aktuální režim má chránit chodce a zároveň neomezovat cyklisty.
Psali jsme
V uzoučké Týnské ulici v centru Prahy poblíž Staroměstského náměstí se objevila vodorovná dopravní značka V12e, která předem upozorňuje na místa,…
Původně jsme si mysleli, že šedý pruh je pro chodce a tím došlo k jeho razantnímu zúžení. I to ale Barbora Lišková vysvětlila. Tím, že ve společném pruhu mohou být chodci a jezdit cyklisté, jde prý naopak o rozšíření prostoru.
Šedý úzký pruh je pouze pro chodce, kde se mohou zastavit a rozhlédnout po okolí. A tam by cyklisté jezdit neměli.
„Na závěr bych tak chtěla říci, že změna režimu pro 99 procent slušných cyklistů nebude neznamenat žádnou změnu, naopak pomůže chodcům,“ uzavřela tisková mluvčí TSK.