foto: Julie Benčíková, PrahaIN.cz /Pražský přivoz na Vltavě
Posledním dnem provozu sezonních přívozů, vlaků i cyklobusů Pražské integrované dopravy (PID) bude státní svátek 28. října. Tradiční zimní pauza čeká většinu pražských přívozů, výletní vlak Cyklohráček, brdský cyklobus nebo sezonní turistické vlaky. Na své trasy se znovu vrátí na konci března 2026, ovšem kromě přívozu P3, který nahradí Dvorecký most.
Jak PID informuje v tiskové zprávě, v úterý 28. října na Den vzniku samostatného československého státu naposledy před tradiční zimní pauzou vyplují téměř všechny pražské přívozy. Na svou poslední jízdu se vydá také Cyklohráček a cestující budou mít poslední možnost se svézt některým ze sezonních a rekreačních vlaků dopravců České dráhy a KŽC Doprava mezi Prahou a turistickými oblastmi v okolních krajích.
Řeč je o vlacích Cyklo Brdy, Český ráj, Kokořínský rychlík, Lužickohorský rychlík, Rakovnický rychlík nebo Brdský a Posázavský motoráček. 28. října se na poslední letošní jízdu vydá také brdský cyklobus mezi Dobřichovicemi a Kytínem.
Psali jsme
REPORTÁŽ: Obyvatele Prahy 5, zejména ti, kteří žijí v okolí ulic Peroutkova, Plzeňská a Radlická, se museli několik měsíců potýkat se zhoršenou…
Přívoz mezi Lihovarem a Dvorci vyjede vůbec naposledy
Celoroční přívozy P1 (Sedlec – Zámky) a P2 (V Podbabě – Podhoří) zůstávají tradičně v provozu i přes zimu. K zimnímu spánku se však uloží sezonní linky P3, P4, P5 a P6. Cestující budou moci jejich služeb znovu využít až na jaře, konkrétně koncem března 2026. Jedinou výjimkou je přívoz P3 mezi Lihovarem a Dvorci, pro který byla letošní sezona vůbec poslední. Důvodem je Dvorecký most, který přívoz nahradí už začátkem jara.
Výhled na změny v MHD po zprovoznění nového mostu zveřejnil Regionální organizátor pražské integrované dopravy (ROPID) už na konci roku 2022. Podle dokumentu by měla po mostě jezdit tramvajová linka 20 spojující Modřany s Braníkem, Smíchovem, Malou Stranou a Dejvicemi, stejně jako linka číslo 2, která má nově propojit Albertov, Podolskou vodárnu a Kublov s Lihovarem a Hlubočepy. Na Dvorecký most mají zamířit také autobusové linky 118, 196 a 197.
O práci ale přijde loď Josefína, obvykle nazývaná Pepina, která od počátku zajišťuje provoz na lince P3. Jde přitom o první bezbariérové plavidlo na přívozech PID, které sveze až 12 osob. Přívoz P3 byl původně provozován pouze jako sezonní od dubna do října. Mezi lety 2010 a 2013 jezdil celoročně, ale pak byl částečně nahrazen autobusovou linkou 118 z Dvorců přes Vltavu na Smíchovské nádraží. Přívoz P3 přepravil za dobu své existence, tedy od července 2007, více než 1,3 milionu cestujících a zhruba 150 tisíc jízdních kol. Jízdní řád linky P3 je k dispozici na webu PID.
Cyklohráček ukončí pravidelné jízdy
Poslední letošní pravidelná jízda čeká 28. října také výletní vlak Cyklohráček. Ranní vlak bude tento den mimořádně veden z Masarykova nádraží, odkud odjede v 9 hodin a 6 minut. Ostatní spoje již pojedou dle standardního jízdního řádu, tedy ze Slaného v 11:02 do Prahy-Smíchova, ve 13:28 ze Smíchova do Slaného a v 17:00 ze Slaného na pražské hlavní nádraží. Stejný režim bude platit také v neděli 26. října. Naopak v sobotu 25. října pojede ranní spoj klasicky z hlavního nádraží. Více informací o Cyklohráčku lze dohledat na webových stránkách PID.
Pauza ale nebude v případě Cyklohráčku příliš dlouhá. V průběhu listopadu a prosince se totiž pestrobarevný vlak vydá ještě na tři mimořádné sobotní výlety. Konkrétně 8. listopadu do Kácova, 22. listopadu do Kutné Hory a 6. prosince na Křivoklát a do Rakovníku.
Na první adventní víkend 29. a 30. listopadu je připraven také každoroční Čertohráček s Mikulášskou družinou. Vlak i jeho vzácná posádka zamíří do Vraného nad Vltavou nebo Roztok u Prahy.