foto: Georgi Bidenko, PrahaIN.cz/Vlak Českých drah, ilustrační foto
Počet cestujících největšího českého železničního dopravce i v letošním roce roste. Za prvních šest měsíců přepravily České dráhy celkem 82 milionů cestujících, kteří na palubách vlaků ujeli v průměru na jednu jízdu 48 kilometrů. Meziročně bylo cestujících o více než 3 procenta více.
Zájem o železniční dopravu na dálkových linkách dlouhodobě roste. V loňském roce využilo vlaků Českých drah dokonce o 7 milionů cestujících více než v roce předchozím. Dle informací z tiskové zprávy bylo totiž v roce 2023 přepraveno celkem 164,4 milionů cestujících. Zájem o cestování tak vzrostl asi o 5 procent. Vlaky ujely 8,068 miliardy kilometrů. Průměrná přepravní vzdálenost činila 49,1 kilometru.
„Ve srovnání s rokem 2022 jsme přepravili o 7,3 milionů více zákazníků, kteří v našich spojích ujeli o 358 milionů kilometrů více. Nejrychleji rostl počet cestujících na mezistátních linkách a také tam, kde jsme nasadili v uplynulých letech nová vozidla nebo kde došlo k významnému zkrácení cestovních časů,“ uvedl k loňskému zájmu cestujících Michal Krapinec, předseda představenstva a generální ředitel Českých drah.
Zájem pokračuje, cestujících přibývá
A ani letos zájem neutichá, jak vyplývá z tiskové zprávy národního dopravce. „Ve srovnání s první polovinou roku 2023 jsme přepravili zhruba o 2,5 milionu cestujících více a přepravní výkon je vyšší o 305 milionů kilometrů. Výrazně narostla přepravní vzdálenost na 48 kilometrů. Největší nárůsty až v desítkách procent sledujeme především u mezistátních dálkových linek, které spojují Prahu s Vídní, Berlínem, Hamburkem a Drážďany, tedy u spojů Berliner a Vindobona,“ přiblížil ve zprávě Krapinec.
U domácích spojů pak podle jeho slov roste poptávka po dálkové dopravě a regionálních spojích, kam byly nasazeny moderní vlaky. Konkrétně jde o linky spojující Prahu s Českou Třebovou, Olomoucí, Ostravou, Brnem nebo Českými Budějovicemi. Kromě nárůstu cestujících pozorují České dráhy také nárůst přepravního výkonu. Průměrná přepravní vzdálenost je pak o 2,4 kilometry delší.
Přesto ale v rámci poptávky po cestování trvá pocovidový trend práce z domova či online konferencí, což ovlivňuje četnost dojíždění do zaměstnání či na služební cesty. Trvá ale větší zájem o cestování ve volném čase.
Psali jsme
Staveniště prvního krajského parkoviště P+R v Olbramovicích bylo předáno stavební firmě. Stavba bude trvat 4 měsíce, přeruší ji však zimní…
Cestující má nalákat například lepší signál
V rámci snahy o kvalitnější a příjemnější cestování navíc České dráhy zavádějí celou řadu novinek. Jednou z probíhajících inovací je zajištění kvalitnějšího připojení k mobilnímu signálu po celou dobu jízdy. Jak společnost uvedla v tiskové zprávě, vypsala už veřejnou zakázku na dodavatele 5G opakovačů mobilního signálu, které by měly lepší spojení se světem zajistit v jednotkách Pendolino, railjet a InterPanter.
Zařízení jsou schopna přenášet signál mobilních operátorů do vlaku a případně zesilovat výstupní výkon signálu. Útlum způsobený vozovou skříní se tak eliminuje. Míra zesílení se navíc upravuje dynamicky v závislosti na aktuálním pokrytí a pro všechny operátory bez rozdílu.
Dalším krokem jsou okna
Veřejnou zakázku vypsaly České dráhy také na dodavatele laserové úpravy oken ve více než 200 jednotlivých drážních vozech. Také toto opatření má podle informací z tiskové zprávy usnadnit průnik signálu dovnitř vlaku.
„Speciální propustná okna jsou dalším krokem, který povede k lepší kvalitě mobilního signálu cestujících v našich vlacích. Tato technologie přitom není cestujícím neznámá, takto upravená okna znají ze souprav InterJet a mají je i nové vlaky ComfortJet,“ sdělil ve zprávě Krapinec.