foto: Petr Kouba, PrahaIN.cz/Jeden z autobusů, který bude jezdit po nově zřízené historické autobusové lince K
Řeč není ani o vrcholných sportovcích nebo baletkách, ale o autobuse. Konkrétně o tom s evidenčním číslem 4999, který byl v pátek veřejnosti představen jako jeden z šesti zástupců nově vzniklé historické autobusové linky K. Ta oživí život v šestém pražském obvodu.
A abychom byli úplně přesní, tak dovolte, abychom vám představil dvanáctimetrovou Karosu B951. Mnozí si ji jistě pamatují ještě z běžného provozu, nicméně dnes už jsou tyto vozy historickými relikviemi, protože nesplňují standardy moderní přepravy.
„Máme jednu z nejlepších MHD na světě a je nutné si připomínat její historii, ale i technické skvosty, které skrývá místní Muzeum MHD,“ řekl při slavnostním zahájení autobusové linky náměstek primátora Zdeněk Hřib (Piráti). „Důkazem úspěšnosti zdejšího muzea je i fakt, že se dostalo na předcovidovou úroveň, co se týká návštěvnosti expozice. Všechny nás překvapilo, jak velký zájem je o provoz historické tramvajové linky, a tak je logickým pokračováním zřízení historické linky autobusů,“ dodal Hřib.
Vtipné špičkování politiků
Hřibova slova o tom, že je v Praze spousta pozitivních věcí, povýšil nadstavbou humoru ještě starosta šesté pražské městské části Jakub Stárek: „Ano. V Praze je spousta krásných věcí a skoro všechny jsou na Praze 6.“ Linka K podle Stárkových slov umožní, aby Pražané a návštěvníci města poznali ještě víc zajímavých míst v této části města: „Od Svatého Matěje se dá udělat hezký výlet na zříceninu na Babě,“ radil budoucím cestujícím starosta Stárek a pokračoval: „Ostatně z konečné na Stadionu Strahov to je kousek k rozhledně na Petříně. I když ta je už na Praze 1,“ zavtipkoval starosta a dodal si s úsměvem pro sebe: „...zatím.“
V současné době fungují v metropoli dvě historické tramvajové linky. Mají čísla 41 a 42. S platností od 22. dubna k nim přibyla i historická autobusová linka K. Bude jezdit částečně po historické trase, kde v letech 1936-1959 vedla historicky první trasa pražská, ale i československá trolejbusová linka. Tehdy zajížděla tato historická trolejbusová linka z Vozovny Střešovice ke Svatému Matěji do Dejvic.

Jeden ze šesti dnes už historických autobusů vyjíždí na výletní linku K. Foto: Petr Kouba, PrahaIN.cz
Autobusová historická linka K bude mít ale obratiště u strahovského stadionu. Cesta povede přes Malovanku, Vozovnu Střešovice, Prašný most, Vítězné náměstí ke Svatému Matějovi. Odsud přes Hanspaulku a Vozovnu Střešovice povede znovu na Strahov.
Trasa byla úmyslně vybrána tak, aby nabízela návštěvníkům města zajímavé výhledy na metropoli a zároveň, aby viděli část unikátních vil na Ořechovce či na Hanspaulce.
Dočkáme se i starších autobusů
„Zatím budeme na autobusovou linku K nasazovat autobusy z let 2003 až 2006. Později je doplníme i některými staršími kousky, které budou zastupovat 80. a 90. léta,“ představil plány Dopravního podniku hlavního města Prahy technický ředitel sekce Povrch Jan Šurovský. A dalšími slovy potěšil milovníky ještě starších vozů: „Když bude nějaká speciální příležitost, tak budeme na speciální linku K vypravovat i ryze muzejní autobusy.“
V budoucnu by historické autobusy měly dostat v expozici Muzea MHD stejný prostor jako tramvaje: „Letos bychom právě pro historické autobusy chtěli ve střešovickém muzeu postavit novou výstavní halu, aby na ně bylo pěkně vidět,“ dodal ještě Jan Šurovský.
Do této chvíle se totiž historické vozy stará a místo na „ubytování“ historických vozů poskytuje autobusové depo v Hostivaři.
Historickým autobusem se svezete o víkendech a o státních svátcích v intervalu 40 minut. Během letních prázdnin bude v provozu linka K i ve středu.

Historické linky pražského dopravního podniku vyžadují i "šmrncovní" personál. Foto: Petr Kouba, PrahaIN.cz
Jízdné na této lince bude také speciální. Dospělí zaplatí 100 korun, snížené jízdné, tedy pro děti, studenty a seniory bude za 60 korun. Zakoupit si můžete ale celodenní jízdenku v ceně 300/200 korun. Ta umožňuje jízdu s přestupy a svezete se na ní nejen autobusem, ale i historickými tramvajemi.
Psali jsme
Pražský dopravní podnik (DPP) nakoupí 140 kloubových autobusů na hybridní pohon za zhruba 1,55 miliardy korun. Vozy typu Iveco Urbanway Hybrid 18M…
Na závěr vám možná bude vrtat hlavou, proč je nová historická autobusová linka označena písmenem a nikoliv číslem, jako to mají všechny současné pražské, ale i třeba ty historické tramvajové linky? Důvod je prostý. V počátcích veřejné dopravy u metropoli bylo zvykem první trasy ne číslovat, ale označovat písmeny. A historická autobusová linka K tím pádem odkazuje k nejzažší historii.