foto: Rudolf Komár pro PrahaIN.cz/Vlak, ilustrační foto
Správa železnic představila nový mapový portál, který veřejnosti umožní se aktivně zapojit do plánování a tvorby vysokorychlostní tratě, která by měla propojit Prahu s německými Drážďany. Konkrétně je možné ovlivnit úsek mezi hlavním městem a Lovosicemi. Trať pomalu dostává svou podobu také na území Prahy.
Online mapový portál, o kterém Správa železnic informovala v tiskové zprávě, umožňuje široké veřejnosti nahlédnout na plánovanou trasu vysokorychlostní tratě (VRT) v rámci různých mapových vrstev. Například v kontextu územních plánů, katastrální mapy, hlukové zátěže nebo záplavových území.
S identifikací jednotlivých prvků infrastruktury, například silnic, mostů nebo tunelů, pomáhá barevná legenda. Součástí je také zobrazení protihlukových stěn, což může pomoci s představou o tom, jakým způsobem budou tratě zasazeny do krajiny.
Veřejnost může zasílat otázky, podněty i připomínky
Mapový portál s názvem Podřipsko je k dispozici na webu vrtky.cz. Veřejnosti má umožnit aktivní zapojení do plánování železnice. Do mapy může každý zasílat své otázky, podněty nebo případné připomínky. Ty pak budou odborně posouzeny a zohledněny při přípravě dokumentace pro proces posuzování vlivu stavby na životní prostředí (EIA).
Připomínky se mohou týkat široké oblasti. Od dopadů na okolní krajinu až po místní potřeby. Například migrační trasy zvěře nebo plánované cesty. Příjem připomínek končí 30. září. I po tomto datu však zůstane portál pro veřejnost přístupný.
V rámci aktivního dialogu s veřejností k plánovaným VRT jde už o sedmý podobný mapový portál. Další zobrazují například plánovaný úsek Polabí z Prahy do Říčan nebo VRT Střední Čechy, která má být součástí budoucí nejvytíženější trasy mezi Prahou a Brnem. V přípravě či plánování jsou portály i pro další úseky.
Psali jsme
Otravné komentáře, vědomé nepříjemné zírání, vulgární gesta nebo nevyžádané doteky. Právě na tyto nešvary v MHD upozorňuje nová kampaň hlavního…
V Praze s tratí nesouhlasí místní
Také v Praze má vysokorychlostní železnice vzniknout. Podle webových stránek Správy železnic by měla obsahovat hned dvě tratě. Jižní větev bude začínat za dnešním nádražím Praha-Vršovice a povede přes stanici Praha-Eden a Zahradní město. Tam by měl podle návrhu vzniknout moderní terminál pro vysokorychlostní vlaky. Odsud bude pokračovat krajinou mezi katastry Štěrbohol, Dolních Měcholup a Dubče. Severní větev povede z Běchovic směrem k centru Prahy až do Libně. Součástí projektu má být i výstavba odstavného nádraží v dnešní stanici Strašnice.
Plány se však dlouhodobě nelíbí místním obyvatelům. Dvojkolejná vysokorychlostní trať má totiž v úseku Vršovice – Běchovice vést přímo městskou zástavbou. Jak jsme již dříve informovali ZDE, zástupci Správy železnic a projektanti dostali od obyvatel Dolních Měcholup jasný signál, že nadzemní vedení rychlodráhy je nepřijatelné.
Místní se obávají zvýšené hlukové zátěže, která by s projíždějícími vlaky obtěžovala okolí. Stejně se lidem nelíbí možnost, že vlaky by se podle jedné varianty pohybovaly buď na vyvýšeném valu, anebo naopak v krajinném zářezu. Obě tyto varianty jsou pro obyvatele Dolních Měcholup nepřijatelné, protože se tím sníží prostupnost lidí, ale i zvířat krajinou.
Desítka připravuje stavbu odstavného nádraží
Na výzvy spjaté se vznikem VRT upozornila na svém webu také Praha 10. Za největší z nich považuje výstavbu odstavného nádraží v severní části lokality Bohdalec – Slatiny. Počtem kolejí by mělo odpovídat zhruba velikosti pražského hlavního nádraží. Vzniknout by měla i nová servisní hala pro údržbu a opravy rychlovlaků.
Desítka dále upozorňuje na plán, který v místě počítal se vznikem nových bytů. Podle studie z minulého volebního období zde měly vyrůst bytové i rodinné domy s vysokým podílem zeleně a také školská zařízení či občanská vybavenost. Díky moderním technologiím to vypadá, že dojde ke kompromisu. Vzniknout díky němu budou moci jak byty, tak i dopravní uzel. Desítka totiž navrhla zastřešení části kolejiště a odstavného nádraží. Na nich mohou vzniknout domy, pochozí zóny i park.
Do hry se vrátila také vršovická drážní promenáda, jejíž projekt narušila trasa železnice. Realizace by se mohl dočkat díky přeložení části trasy a využití pozemků ve vlastnictví Správy železnic. Desítka o tom bude znovu jednat koncem srpna.