Více jak čtvrtina řidičů elektrokolobežek u nás se před jízdou občas napije alkoholu

30. 06. 202411:10
Více jak čtvrtina řidičů elektrokolobežek u nás se před jízdou občas napije alkoholu
foto: Rudolf Komár, PrahaIN.cz/Elektrokoloběžky, ilustrační foto

Podle mezinárodního výzkumu ESRA3, který probíhal v roce 2023, občasnou jízdu pod vlivem přiznává 28 procent uživatelů elektrokoloběžek u nás. To je o 8 procent více než evropský průmět. Přitom u téměř poloviny nehod byla zjištěna u řidičů přítomnost alkoholu.

Ve 46 procentech případů, kdy řidič elektrokoloběžky způsobil nehodu, byl viník pod vlivem, uvádí tisková zpráva Centra dopravního výzkumu. A to i přes to, že podobně jako u jízdního kola je i zde nulová tolerance alkoholu. „Téměř tři z deseti českých uživatelů elektrokoloběžek, kteří se mezinárodního průzkumu postojů účastníků silničního provozu ESRA3 zúčastnili, přiznalo, že v uplynulých 30 dnech jeli alespoň jednou na elektrokoloběžce pod vlivem alkoholu.

V roce 2023 bylo evidováno 354 zraněných osob na elektrokoloběžkách, 288 z nich pak bylo Policií ČR shledáno za viníky těchto nehod. U 134 z nich byla zjištěna přítomnost alkoholu, tj. 46,5 procent osob na elektrokoloběžkách, které zavinily dopravní nehodu a byly zraněny pod vlivem alkoholu,“ komentuje data výzkumu v tiskové zprávě Jindřich Frič, ředitel Centra dopravního výzkumu. Průzkumu se ve 39 zemích zúčastnilo více než 37.000 účastníků silničního provozu, v rámci EU to bylo 22 států. Konkrétně v České republice  se jednalo o 965 respondentů ve věku od 18 do 74 let, z toho bylo 67 uživatelů elektrokoloběžek.

Zvyšující se popularita elektrokoloběžek se odráží i na počtu nehod, kde figurují. I proto od ledna 2023 policie začala rozlišovat nemotorová vozidla i podle kritéria „S” a „BEZ” elektropohonu.  Data za rok 2023 ukazují, že elektrokoloběžky figurovaly u 421 nehod, při kterých zahynuly 3 osoby, 24 osob bylo těžce zraněno a 327 osob utrpělo lehká zranění. 288 zraněných elektrokoloběžkářů (z 354 celkem) bylo policií shledáno jako viníci nehod, což je více jak 81 procent. U 134 byla zjištěna přítomnost alkoholu, z toho v 91 případech přesahoval obsah alkoholu v krvi 1,5 promile.

„Alkohol z hlediska lidského selhání přispívá ke vzniku dopravních nehod se zraněním cyklistů 7,0 procent, nejčetněji je zastoupena nepozornost (46,1 procent), nesprávné vyhodnocení situace (13,9 procent), vysoká rychlost (a nepřizpůsobení jízdy 11,3 procent) a vědomé nerespektování pravidel silničního provozu (8,7 procent),“ dodává Kateřina Bucsuházy z oblasti Hloubkové analýzy dopravních nehod Centra dopravního výzkumu.

Proti bezohlednému chování některých uživatelů elektrokoloběžek, ale i cyklistů bojují i jednotlivé pražské části.

„Opakovaně dokazujeme, že stížnosti Pražanů na bezohlednou jízdu elektrokoloběžkářů bereme vážně a situaci řešíme. S pomocí městské policie kontrolujeme dodržování pravidel a ukazuje se, že se uživatelé koloběžek učí, jak se mají na ulicích chovat. Tato poslední akce o víkendu jistě nebyla poslední,“ vyjádřil se minulý rok na podzim ke čtyřdenní celopražské dopravně bezpečnostní akci zaměřené na cyklisty a elektrokoloběžky Bohuslav Svoboda (ODS). Policisté tenkrát rozdali 402 pokut ve výši téměř 200 tisíc korun.  I ZDE hrál v mnoha případech roli alkohol. 

Do ulic vyšli strážníci i ve dnech 20. až 23. června letošního roku, kdy kontrolovali cyklisty a jezdce na koloběžkách. Na každém obvodním ředitelství se speciální akci věnovaly dvě dvoučlenné hlídky. Již tradičně bylo nejvíce přestupků odhaleno na Praze 1, celkem 258. Na Dvojce pak strážníci přišli na 159 přestupků a na Osmičce na 174 událostí. Nejrozšířenějším nešvarem je přitom z dlouhodobého hlediska jízda po chodníků a nedodržování dopravního značení, konkrétně jízda v protisměru.

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných