foto: Rudolf Komár pro PrahaIN.cz/Strážník městské policie
Více než 700 přestupků spáchaných jezdci na koloběžkách a kolech odhalila v průběhu čtyřdenní bezpečnostně preventivní akce pražská městská policie. Od čtvrtka 12. října až do neděle 15. října kontrolovalo jezdce na vytipovaných lokalitách přes 64 strážníků.
V rámci již druhé podobné akce, kterou má podle tiskové zprávy na svědomí hlavní město ve spolupráci s Městskou policií hlavního města Prahy, se strážníci znovu zaměřili na cyklisty a jezdce na elektrokoloběžkách.
Do akce se zapojila všechna obvodní ředitelství i Hlídkový útvar, kontrolu tak provádělo více než 64 strážníků. Ve vytipovaných lokalitách a časových úsecích, které jsou dle jejich pohledu nejvíce problematické, odhalili celkem 719 přestupků.
Stížnosti bere magistrát vážně
„Opakovaně dokazujeme, že stížnosti Pražanů na bezohlednou jízdu elektrokoloběžkářů bereme vážně a situaci řešíme. S pomocí městské policie kontrolujeme dodržování pravidel a ukazuje se, že se uživatelé koloběžek učí, jak se mají na ulicích chovat. Tato poslední akce o víkendu jistě nebyla poslední,“ informoval primátor Bohuslav Svoboda (ODS).
Na místě bylo za čtyři dny uděleno 141 pokut v celkové výši 46.700 korun. 17 přestupků bylo oznámeno správnímu orgánu, ostatní stačilo vyřešit domluvou. Již tradičně spáchali nejvíce přestupků jezdci na kolech a koloběžkách v Praze 1, 5, 11 a 12. V centru to přitom bylo více koloběžkářů, zatímco na okrajích spíše cyklistů.
Uživatelé koloběžek a kol se polepšují
Obdobná kontrola provozu se uskutečnila už na konci prázdnin, jak informovala tisková zpráva. Do ulic tehdy vyrazil podobný počet policistů, kterým se podařilo odhalit celkem 1.336 přestupků, za které uložili 402 pokut v celkové výši 191.800 korun. 63 přestupků bylo oznámeno správnímu orgánu a ostatní vyřešila domluva.
Nejčastěji jsou jezdci na koloběžkách a kolech vinni jízdou po chodníku nebo nerespektováním dopravního značení. Často pak jezdí do protisměru. Výjimkou není ani jízda ve dvou či pod vlivem alkoholu. Za případný spáchaný dopravní přestupek přitom koloběžkářům a cyklistům hrozí pokuta až do výše 2 tisíc korun. V případě jízdy po požití alkoholu nebo drog pak můžou zaplatit od 2,5 do 20 tisíc korun, pokud jsou ve stavu vylučujícím způsobilost, pak dokonce 25 až 50 tisíc korun.
Psali jsme
Během prvních šesti měsíců se Praha umístila na osmém místě v žebříčku nejbezpečnějších silnic krajských měst. Evidováno bylo zatím necelých 7…
Kolo je ve městě praktické, rychlé a zdravé
V případě dodržování pravidel ale přináší jízda na kole ve městě hned několik výhod a bonusů, jak na svém webu informuje magistrát hlavního města. Například v podobě pravidelného pohybu, který jízda na kole či koloběžce dokáže zajistit. Už 20 minut pohybu denně zlepšuje fyzickou kondici, obranyschopnost organismu a snižuje riziko kardiovaskulárních potíží.
Kolo je také vhodnou alternativou pro ty, kdo nemají přístup k autu. Do 5 kilometrů je navíc jízda na kole zpravidla rychlejší než autem. Prahou každodenně projíždějící řidiči mohou ročně strávit v dopravních zácpách až 8 pracovních dnů. Jednodušší a rychlejší je i parkování.
Cyklisté navíc při své jízdě nevytváří žádné emise a na cestách jsou více v bezpečí než řidiči. Nehodovost je totiž ve srovnání s motorovou dopravou poměrně nízká. S rostoucím počtem cyklistů navíc celková městská nehodovost klesá.
Praha se snaží budovat cyklistickou infrastrukturu
Infrastruktura určená cyklistům se v Praze postupně zlepšuje, stále však není dostatečná. V dalších evropských městech je cyklistika jako způsob dopravy již delší dobu samozřejmostí a na to se snaží reagovat i česká metropole. V posledních čtyřech letech začala budovat infrastrukturu, která má cyklistům pohyb po městě usnadnit.
„V posledních čtyřech letech jsme v Praze zaváděli různé typy cykloopatření. Tyto kroky měly řadu odpůrců, kteří argumentovali, že se zvýší počet nehod, ale opak byl pravdou. Ze statistiky nehodovosti vyplývá, že jsme naopak dosáhli zvýšení bezpečnosti pro všechny účastníky silničního provozu,“ uvedl v únorové tiskové zprávě Adam Scheinherr (Praha sobě), tehdejší náměstek primátora pro oblast dopravy.
Výzkum Bezpečnost jízdy na kole podle typu infrastruktury v roce 2022 prověřil 197 kilometrů úseků, na kterých bylo mimo jiné ujeto 34,4 milionu osobokilometrů na kole. A výsledek hovořil jasně. Přítomnost cyklistické infrastruktury zvyšuje bezpečnost nejen cyklistů.