Vít Bárta, Aleš Řebíček, stará, zlá ODS… Pod Kupkou se na dopravě prý dějí věci

21. 01. 202206:37
Vít Bárta, Aleš Řebíček, stará, zlá ODS… Pod Kupkou se na dopravě prý dějí věci
foto: Hans Štembera, PrahaIN.cz/Budova ministerstva dopravy

Zatímco ministři nové vlády jsou pod drobnohledem, o státních úřednících to často neplatí. Přitom právě u nich se shromažďují informace i kompetence, které možnosti rezortního ministra vysoce převyšují. Příkladem, na který jsme byli upozorněni, může být náměstkyně ministra dopravy Lenka Hlubučková, kterou nový šéf rezortu Martin Kupka zdědil po svém předchůdci Karlu Havlíčkovi, a která má na starosti klíčovou sekci ekonomiky a infrastruktury.

Jako náměstkyně má pod sebou řadu podřízených organizací, jako je například Ředitelství letového provozu ČR, Ředitelství silnic a dálnic, Státní fond dopravní infrastruktury či Státní plavební správa. Přímo je angažovaná jako místopředsedkyně dozorčí rady Českých drah a je členkou výboru pro audit ve Správě železnic. Zodpovídá za nejrůznější zakázky, dotace a projekty, a to včetně realizace Národního plánu obnovy.

Exministr Havlíček si její služby pochvaloval.

„Když jsem přišel na dopravu, paní Hlubučková byla ředitelkou kontroly. Byla tvrdá a nekompromisní vůči všem snahám o netransparentnost, byla důsledná v kontrole a zachránila díky tomu miliardy korun. Proto se stala za mě náměstkyní a dohlíží na finance, rozpočet a controlling, což na ministerstvu nepochopitelně chybělo. To se samozřejmě mnohým nelíbí, protože by chtěli návrat starých pořádků, kdy MD nechávalo vše na SŽ, ŘSD a controlling nefungoval,“ uvedl pro PrahaIN.cz někdejší ministr a vicepremiér Karel Havlíček.

Hlubučková na Ministerstvu dopravy pracuje v důležitých funkcích od roku 2008, kdy se stala tajemnicí jednoho z náměstků. Posléze se stala vedoucí oddělení a ředitelkou odboru.

Lenka Hlubučková, náměstkyně pro řízení sekce. Zdroj: Ministerstvo dopravy

Stín ODS?

„Na její kariéru měl pravděpodobně významný vliv i její soukromý život. Stala se totiž partnerkou svého bývalého nadřízeného, dlouholetého 1. náměstka ministra dopravy Lukáše Hampla,“ upozornil náš zdroj z resortu dopravy.

Kariéra Lukáše Hampla začala v 90. letech, kdy působil ve vytunelovaných CS Fondech nebo jako tajemník Asociace družstevních záložen. Na Ministerstvu dopravy působil dlouhá léta jako 1. náměstek. V této pozici byl blízkým spolupracovníkem Aleše Řebíčka a dalších ministrů ODS, ve funkci přežil i dobu, kdy rezort po roce 2010 ovládaly Věci veřejné a ministrem se stal Vít Bárta. V roce 2011 do Věcí veřejných i vstoupil. 

Kromě náměstkování hrál Hampl důležitou roli jako člen dozorčích rad státních firem, několik let byl dokonce členem dozorčí rady elektrárenského gigantu ČEZ. Mediální pozornost vzbudil originální způsob zadání IT zakázky na provozování centrálního registru vozidel v roce 2013, kdy se společnost ICZ k zakázce dostala bez soutěže na základě jednání bez uveřejnění.

Hamplova kariéra ve státní správě skončila se změnou vládní garnitury v roce 2014.

Zmizel nejen z Ministerstva dopravy, ale i ze všech dozorčích rad a dalších orgánů, v nichž figuroval.

Hrozí návrat starých časů?

Poté působil jako statutární ředitel ve společnosti Mramor Slivenec, jednoho z nejstarších lomů u nás, jejichž vlastníkem byl jeho ex kolega, rovněž bývalý náměstek ministra dopravy Martin Sýkora. Posléze byli oba obviněni předcházejícím majitelem lomu Janem Slosiarikem, že mu jeho společnost ukradli. Obě strany na sebe navzájem podaly trestní oznámení a kolem sliveneckého mramoru se tak rozhořel velmi ostrý obchodní spor.

Zajímavé je, že Slosiarik a Hampl byli podle Lidových novin přátelé z dob, kdy pracovali ve skupině Motoinvest miliardáře Pavla Tykače.

Zatímco on v roce 2014 veřejného života odešel, jeho partnerka je ve vysokých pozicích stále.

Exministr dopravy Vít Bárta. Foto: Hans Štembera, PrahaIN.cz

Ministerstvo jakékoli pochybnosti odmítá

„V souvislosti s Lukášem Hamplem může náměstkyně Hlubučková čelit podezření, že pomáhá svému partnerovi, který se svým působením ve státní správě i v byznysu zdiskreditoval, a to jako nástroj pro zjišťování informací i ovlivňování strategických rozhodnutí, ve kterých jde o miliardy korun,“ obává se náš zdroj.

„Lukáš Hampl symbolizuje svým spojením s dobou ministrování Aleše Řebíčka takzvaně starou ODS s jejími kmotry a prorůstáním státní správy a byznysu. V souvislosti s návratem této strany do vlády se můžou objevit pokusy vrátit staré dobré časy,“ dodává.

Vzhledem k ostrému tónu ze strany našeho zdroje jsme ve čtvrtek odpoledne oslovili jak resort dopravy, tak sekretariát náměstkyně Hlubučkové, aby se k nařčení vyjádřila.

„K nikterak podloženým spekulacím z citované anonymní zprávy se nám nepřísluší vyjadřovat. Náměstkyně, náměstci na ministerstvu vzešli z řádných výběrových řízení podle zákona o státní službě a takto jsou i hodnoceni. Žádné konkrétní výtky vůči jejich práci nebo podezření o střetu zájmů v tuto chvíli na Ministerstvu dopravy neevidujeme,“ uvedl pro PrahaIN.cz resortní mluvčí František Jemelka. 

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných