Vlaky a autobusy Středočeského kraje loni převezly stonásobek obyvatel

06. 05. 202308:58
Vlaky a autobusy Středočeského kraje loni převezly stonásobek obyvatel
foto: Georgi Bidenko, PrahaIN.cz/Vlak Českých drah, ilustrační foto

Dohromady loni služeb středočeských linek vlaků a autobusů využilo 133 milionů lidí. Je to asi stokrát více, než žije ve středních Čechách obyvatel. Kraj zaplatil za dopravní obslužnost téměř čtyři miliardy korun.

O stavu dopravní obslužnosti v loňském roce informoval Středočeský kraj v tiskové zprávě. Opíral se také o statistiku organizace Integrovaná doprava Středočeského kraje (IDSK). Z čísel vyplývá, že celkové náklady na středočeskou dopravu se loni vyšplhaly na 6,95 miliardy korun. Z toho 3,96 miliardy zaplatil kraj.

„To znamená, že jsme na dopravní obslužnost vydali takřka jednatřicet procent ze svého disponibilního rozpočtu ze sdílených daní. Jen pro srovnání, v roce 2021 to bylo neudržitelných takřka čtyřicet procent,“ vysvětlil Petr Borecký (STAN), radní pro oblast veřejné dopravy.

Téměř 4 miliardy za autobusy a 3 za vlaky

Autobusy z krajské kasy vytáhly 1,91 miliardy a dalších 208 milionů korun zaplatily jednotlivé obce. Na tržbách bylo inkasováno 1,62 miliardy. Celkové náklady tak činily zhruba 3,77 miliard korun.

Osobní a spěšné vlaky pak kraj stály 2,01 miliardy korun. Ministerstvo dopravy přihodilo asi 538 milionů korun a obce necelých 42 milionů. Tržby dosáhly téměř 477 milionů. Vlaky tedy celkem vyšly asi na 3,07 miliardy. K celkovým nákladům je pak třeba připočíst ještě provoz systému, který stál asi 144 milionů korun.

Cestující se po pandemii vrátili

„Za poslední dva roky se nám podařilo finančně stabilizovat systém hromadné dopravy. Pokud bychom však měli dosáhnout při jeho stávajícím rozsahu krytí z jízdného alespoň z 50 procent, musela by být cena jízdného jedenkrát vyšší než dnes. To nemluvím o tom, že optimum je 70 procent,“ dodal Borecký.

Z čísel také vyplývá, že cestující se po pandemii vrátili zpátky do veřejné dopravy. Autobusy loni po středních Čechách ujely celkem 75,8 milionu kilometrů a jejich služeb využilo téměř 80 milionů osob. Vlaky pak ujely 16,3 miliony kilometrů na kterých přepravily 53 milionů osob.

Podle Petra Boreckého ale mezi obyvateli stále převažuje individuální automobilová doprava. Té podle jeho slov využívá více než 80 procent obyvatel Středočeského kraje.

Chystají se další investice do zlepšování hromadné dopravy

Středočeský kraj je do příštích let připraven na investice do zlepšování veřejné hromadné dopravy. Zejména díky finanční stabilizaci systému, ale také díky nepopulárním opatřením jakými bylo rušení některých spojů nebo zdražování jízdného.

„Již letos vyjede na středočeské koleje 10 nových motorových jednotek RegioFox a příští rok 22 nových elektrických jednotek RegioPanter. Dále mezi roky 2024 až 2026 vyjede na některé regionální tratě několik desítek motorových vozů Stadler RS1 coby náhrada starých vozů řady 810. V roce 2029 se pak cestující dočkají nových elektrických jednotek se zhruba 400 místy. To vše i díky spolupráci s hlavním městem Prahou,“ uzavřel Borecký.

Rychlejší odbavení slibuje speciální laboratoř

IDSK také od září loňského roku disponuje speciální laboratoří, která simuluje odbavení a chování všech koncových zařízení odbavovacích a informačních systémů v autobusech. O jejím sestavení informuje tisková zpráva.

Zařízení, která cestující v systému PID ve středních Čechách odbavují, tak mohou být testována z provozních i platebních funkcionalit. Testování má pomoci s nápravou nedostatků při přenosu dat, což by mělo zrychlit a zkvalitnit odbavení cestujících při nástupu.

Primární testovací a certifikační místo pro mezikrajský provoz

„Zřízením této testovací laboratoře se Integrovaná doprava Středočeského kraje stává i do budoucna schopnou technicky zajistit samostatné testování jednotlivých odbavovacích systémů, a to včetně jejich certifikace pro vnitrokrajskou a mezikrajskou dopravu. Pro mezikrajský provoz se stává naše laboratoř primárním testovacím a certifikačním místem. Zároveň bude sloužit jako záloha pro případné testování pro samotný systém PID,“ uvedl ředitel IDSK Zdeněk Šponar.

Testovací zařízení dokáže nasimulovat odbavení v systému PID v kombinaci s dalšími systémy na mezikrajských linkách a to na testovacích zařízeních dopravců Arriva Střední Čechy a ČSAD Česká Lípa. Právě tito dopravci mají na mezikrajských linkách největší podíl.

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných