Všechny autobusové zastávky budou na znamení

20. 02. 202408:52
Všechny autobusové zastávky budou na znamení
foto: Patrik Pašek, PrahaIN.cz/Zastávka, ilustrační obrázek

Cestující jsou na území metropole zvyklí na více než tisícovku autobusových zastávek, které fungují v režimu na znamení. Jejich počet se má v Praze i Středočeském kraji postupně stále navyšovat, až budou podobným způsobem fungovat úplně všechny. Má to zrychlit dopravu, ale přinese to i energetické výhody.

Zastávkám na znamení se věnuje únorový Zpravodaj Pražské integrované dopravy (PID). Jak je v něm uvedeno, na zastávkách na znamení není třeba na řidiče nijak mávat, jak je častým mýtem. Bohatě stačí stát tak, aby byl zájemce o cestu dostatečně vidět. Pro výstup je však stále třeba použít v dostatečném předstihu tlačítko stop.

Vzhledem k přibývajícím zastávkám fungujícím v tomto režimu je to jistě dobré vědět. Zvláště proto, že v budoucnu by měly být úplně všechny autobusové zastávky pouze na znamení. Stejně je tomu v dalších evropských metropolích i krajích České republiky. Výhodou může být, že autobus zastaví jen tam, kde bude někdo nastupovat či vystupovat, čímž bude například lépe udržovat tepelný komfort v zimě i v létě.

Autobus musí zastavit vždy, když na zastávce někdo stojí

Zavedení jednotného charakteru zastávek v autobusové síti se věnuje také web PID, který nabízí nejčastější otázky a odpovědi. Podle zde uvedených informací už v režimu na znamení funguje v Praze více než 60 procent autobusových zastávek. Autobus na nich musí zastavit vždy, když na nich někdo čeká anebo na nich stojí jiný spoj.

Cílem projektu je sjednocení všech zastávek, což může pomoci i cestujícím. Ti musí v současné době dávat pozor, v jakém režimu jejich zastávka funguje a zda mají povinnost před vystoupením mačkat tlačítko.

Řidiči budou moci díky projíždění některých zastávek například snížit případné zpoždění, ušetřit pohonné hmoty a snížit hluk, zejména večer či v noci. Jejich povinností bude ale i nadále hlídat jízdní řád a neodjíždět ze zastávek dříve.

Za deště a v noci je běžné, že si řidič nevšimne

Některé obavy se týkají situací za zhoršené viditelnosti nebo v dešti. Řidiči jsou podle PID ale školeni na to, aby v takovém případě přizpůsobili rychlost jízdy tak, že si budou stoprocentně jisti, jestli v zastávce někdo nečeká. Cestující prý mohou využít také například baterku nebo reflexní prvky.

Redakce byla ale nejednou svědkem podobné situace, kdy řidič autobusu zastávku a na ní čekajícího cestujícího objel. V jednom případě se zoufalí zájemce o svezení za autobusem dokonce rozběhl, čímž řidiče upozornil, ten mu o pár desítek metrů dále zastavil. „Obrazovku telefonu na max a stejně to skoro nestačilo,“ smál se tehdy. Jindy prostě řidič projel kolem a pokračoval dál.

Záleží na řidičích

Podobná situace se stává také v případě, že čekající cestující stojí či sedí v přístřešku. Jak uvádí PID, většina přístřešků má průhlednou bočnici, aby byl cestující vidět. Ani to ale není dle našich zkušeností úplně spolehlivé. V takovém případě ale samozřejmě vždy záleží na konkrétním řidiči.

Kdy by mělo ke sjednocení autobusových zastávek dojít však zatím není jasné. Dopravní podnik k tomu však spěje dalším rozšiřováním těchto zastávek. Tramvají by se tato opatření týkat neměla.

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných