Vstup do metra Nádraží Veleslavín se konečně dočká zastřešení

12. 08. 202411:20
Vstup do metra Nádraží Veleslavín se konečně dočká zastřešení
foto: Georgi Bidenko, PrahaIN.cz/Nádraží Veleslavín, ilustrační foto

Tramvajová zastávka Nádraží Veleslavín ve směru z centra se dočká modernizace. Součástí má být kromě informačního panelu s odjezdy spojů také často skloňované zastřešení, které konečně zakryje i vstup do metra, tím usnadní přestupy za horšího počasí.

Terminál Nádraží Veleslavín v Praze 6, který je v současné době největším pražským přestupným bodem mezi centrem města a letištěm, se v minulosti už několikrát stal cílem kritiky.

Prvním problémem byla absence eskalátorů. Od otevření stanice v dubnu roku 2015 byl totiž nejfrekventovanější výstup z metra směrem k autobusům odjíždějícím na letiště vybaven pouze pevným schodištěm.

Železnice měla být už dávno hotová

Jak na webu dopravni6.cz přiblížil Ondřej Matěj Hrubeš (ODS), radní pro dopravu Prahy 6, důvodem bylo, že už ve studiích a dokumentech k prodloužení trasy metra A bylo opakovaně konstatováno, že v době otevření stanice už bude v provozu železniční spojení na letiště. Na Veleslavíně tak nemělo docházet k tak masivnímu pohybu cestujících. To se však nepovedlo a stanice se stala obrovským přestupním uzlem, kterým je dodnes.

Stížností cestujících, především pak těch, kteří cestovali s většími zavazadly, si všimlo samo letiště. Na pomoc vyslalo dvojici portýrů, kteří cestujícím s kufry po schodech pomáhali. Kritika ale neustávala a hlavní město nakonec rozhodlo o instalaci pohyblivých schodů. Rozjely se v dubnu 2018.

Chybějící zastřešení či zkrácení zastávky

Stížnosti ale pokračují. Týkají se tentokrát chybějícího zastřešení nad eskalátory. Zejména na podzim a v zimě jsou prý schody mokré, špinavé a kluzké. Kritika se objevila také v souvislosti se zkrácením přestupu z metra na tramvaj v červnu loňského roku. Nové eskalátory si totiž vyžádaly zkrácení zastávky.

„Opravdu je skvělý nápad kvůli tomu, aby cestující nemuseli udělat o pár kroků navíc zkrátit zastávku? Myslím si, že daleko lepší je, aby se do zastávky vešly dvě soupravy, než aby musela druhá zbytečně čekat před křižovatkou a poté ještě zastavovat jednou v zastávce (úspora času a elektrické energie),“ objevilo se tehdy v komentářích pod facebookovým příspěvkem Ondřeje Matěje Hrubeše.

Střecha bude! S ní digitální tablo a nový povrch

Už tehdy v příspěvku zmiňoval, že celá zastávka by se měla brzy dočkat zastřešení, které obsáhne i výstup z metra. Proces modernizace je nyní o krok dál. Jak Praha 6 informovala na webu, tramvajová zastávka ve směru na Dědinu bude vybavena proskleným zastřešením pro dvě soupravy tramvají i vstup do metra. Konečně tak budou cestující moci projít suchou nohou až k tramvaji, zastřešeno má být totiž i samotné schodiště spojující zastávku s vestibulem.

Součástí úprav bude i změna povrchu. Zastávka bude dále vybavena digitálním tablem zobrazujícím čas odjezdu nejbližšího spoje. Taková úprava bude projekčně náročná, nutné bude založení investiční akce a zajištění povolovacího řízení. Cestujícím však zajistí komfortnější přestupy za jakéhokoliv počasí.

Projekční práce mají začít na podzim, samotná stavba pak příští rok. Hotovo by mělo být pravděpodobně v letech 2025 a 2026. Dopravní podnik už vypsal výzvu k podání nabídky na projektanta stavby. S novou podobou zastávky a jejím zastřešením souhlasili zástupci ROPID, MHMP, DPP a MČ Praha 6.

Veleslavín čeká zásadní proměna

V budoucnu by se však měl Veleslavín proměnit mnohem zásadněji. Jak přibližuje web Správy železnic, součástí plánované modernizace vlakové trati z Veleslavína do Ruzyně, má být i výstavba nové železniční stanice Praha-Veleslavín. Její podoba vzešla z mezinárodní architektonické soutěže.

Železniční stanice bude přímo napojena na stanici metra Nádraží Veleslavín. Důležitým prvkem návrhu je ekologie, která pamatuje na měnící se klima městského prostředí. Budova by měla přirozeně zadržovat vodu a vytvářet prostředí pro rozmanité ekosystémy. Součástí konceptu je využití vzrostlých stromů, zelených střech, popínavých rostlin, přirozených průsaků, akumulace a znovuvyužití dešťové vody.

Dále dojde k výstavbě nové zastávky Praha-Liboc a modernizaci stanice Praha-Ruzyně. Projekt navíc počítá se zrušením všech železničních přejezdů.

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných