foto: Markéta Grušáková, PrahaIN.cz/Silnice, ilustrační obrázek
Hostivařská spojka má nabídnout propojení mezi vnitřním a vnějším městským okruhem a odvést tranzit z obytných oblastí Hostivaře, Horních Měcholup, Uhříněvsi, Dubče, Dolních Měcholup či Štěrbohol. Výstavba se však zdržela. Jedním z důvodů byl stánek s kebabem.
V říjnu loňského roku podalo hlavní město žádost o vydání územního rozhodnutí o umístění asi dvoukilometrové propojovací komunikace mezi Kutnohorskou ulicí a Pražským okruhem, takzvané Hostivařské spojky. Ta má u severní části Uhříněvsi propojit vnitřní a vnější městský okruh.
Stavba měla dle tehdejší tiskové zprávy městské části Praha 22 začít paralelně se stavbou Pražského okruhu. Východní část silničního okruhu kolem Prahy (SOKP 511), byla Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) předána v polovině srpna 2024. Územní řízení na západní část, která napojuje ulici Průmyslovou, pak běží od loňského června s cílem, aby byla Hostivařská spojka otevřena současně s otevřením SOKP 511.
Výstavba se zdržela
Stavba se však komplikuje, jak v rámci zastupitelských interpelací na květnovém zasedání Zastupitelstva hlavního města Prahy uvedl zastupitel hlavního města a starosta městské části Praha 22 Tomáš Kaněra (ANO). O zdržení výstavby se prý dozvěděl díky koordinační schůzce dotčených městských částí s ŘSD.
„Poměrně s velkým znepokojením jsem dostal informaci, že se nám zdržuje výstavba Hostivařské spojky mezi Uhříněvsí a Kutnohorskou. Proč se to zdrželo?“ ptal se Kaněra v interpelaci určené náměstkovi pro dopravu Zdeňku Hřibovi (Piráti).
Psali jsme
Květnové zasedání Zastupitelstva hlavního města Prahy, které se uskutečnilo ve čtvrtek 22. května, se opět stočilo k náměstkovi pro dopravu…
Nečekané problémy
V odpovědi se dozvěděl, že Hostivařskou spojku už hlavní město řeší. U Kutnohorské je prý plán, že město dotáhne projekt do stadia územního rozhodnutí a další kroky v podobě výkupů pozemků, stavebního povolení a stavby jako takové už budou na ŘSD. Město prý zatím dělá i další věci kolem, například projektovou přípravu pro hasičárnu v Běchovicích.
„Zdrželo se to, protože na dvou kusech byly nečekané problémy. Mezi ně patřilo třeba to, že si tam někdo načerno, bez našeho souhlasu, postavil kanalizaci, což vedlo ke konzumaci něčího územního rozhodnutí, které bylo v konfliktu s naším plánovaným územním rozhodnutím a byl problém, že i když je to černá stavba, tak je to stavba,“ uvedl Hřib.
Důvody jsou často bizarní
Problematické prý bylo i vypořádání všech připomínek okolních vlastníků. „Důvody jsou dost často až bizarní, ale ilustruje to, jak u nás fungují investice tohoto druhu. Poslední, co to blokovalo, byl stánek s kebabem. Respektive plán jednoho z vlastníků postavit si tam stánek s kebabem. Nakonec se dohoda podařila a kebab už nebude nic blokovat,“ řekl náměstek pro dopravu.
Také on připomněl, že Hostivařská spojka je důležitou spojnicí na Pražský okruh. „Jsem rád, že se to s novým vedením změnilo a běží to rychleji,“ uzavřel Zdeněk Hřib. Starostovi 22. městské části následně slíbil, že o postupu stavby bude detailněji informovat i dotčené radnice.
Důležitá spojnice
Hostivařská spojka má být vedena mimo souvislou zástavbu na území městských částí Praha 15, Praha-Dubeč a Praha 22. Komunikace má propojit ulici Kutnohorskou s plánovanou mimoúrovňovou křižovatkou Uhříněves dálnice D0, tedy silničního okruhu kolem Prahy. Součástí stavby mají být i 2 okružní křižovatky s komunikacemi Kutnohorská a Bečovská a mostní estakáda přes údolí Říčanského a Netluckého potoka.
Hlavním úkolem komunikace má být odvedení tranzitní mezikrajové dopravy z obytných oblastí lokalit Hostivař, Horní Měcholupy, Uhříněves, Dubeč, Dolní Měcholupy a Štěrboholy. Zároveň má Hostivařská spojka odvést nákladní dopravu z průmyslových zón Hostivař, Dolní Měcholupy a Uhříněves.