Vznik Terminálu Smíchov podpořilo územní rozhodnutí

10. 04. 202315:50
Vznik Terminálu Smíchov podpořilo územní rozhodnutí
foto: IPR Praha/Vizualizace Terminálu Smíchov

Zisk pravomocného územního rozhodnutí na stavbu dopravního terminálu v prostoru Smíchovského nádraží je pro hlavní město významným milníkem. Na místě by měl vyrůst dopravní uzel propojující autobusové nádraží na střeše, zastřešené kolejiště a stanici metra. Hotovo by mohlo být už za 5 let.

Supermoderní terminál by mohl být podle tiskové zprávy magistrátu hlavního města hotov už v roce 2028. S počátečními úpravami stávajícího nádraží a jeho okolí se začne už letos.

„Stávající nádraží s novou stavbou ale nezmizí, jeho historická hala bude zachovaná, zmodernizovaná a stane se součástí celého terminálu. Samotný terminál pak bude dopravním uzlem celé oblasti jak pro městskou, tak pro příměstskou a meziměstskou dopravu,“ řekl Zdeněk Hřib (Piráti), první náměstek primátora pro oblast dopravy.

Stavba terminálu naváže na úpravu kolejí

Územní rozhodnutí umožní plynulou návaznost stavby integrovaného přestupního terminálu včetně parkoviště na již realizovanou úpravu kolejí, o kterou se stará Správa železnic.

„Jedná se o důležitý krok nejen pro oblast Smíchova, ale pro celou Prahu i její okolí. Vybudování nového terminálu v oblasti Smíchovského nádraží je jednou z priorit současného vedení hlavního města v oblasti dopravy. Ukazuje se tady také, jak důležitá je u takových projektů spolupráce městských subjektů a externích partnerů, ať už státních či soukromých,“ sdělil primátor hlavního města Prahy Bohuslav Svoboda (ODS).

Původně mělo být hotovo o 3 roky dříve

Podle informací z webu Institutu plánování a rozvoje (IPR) vyhrálo výběrové řízení na novou podobu smíchovského terminálu architektonické studio A69 – architekti. Nová podoba nádraží by měla sjednotit dopravní uzly a nabídnout snadnější přístup mezi jednotlivými druhy dopravy a spojit tak vlaky, autobusy, MHD, metro i parkoviště P+R. Dle původních odhadů měla být stavba hotova už v roce 2025, momentálně se ale počítá spíše s rokem 2028.

V současné době se na území Smíchova nacházejí hned dva velké přestupní terminály – Smíchovské nádraží a Na Knížecí. Ty by se měly v rámci projektu nového Terminálu Smíchov spojit.

Parkoviště pro auta i kola a nový přednádražní prostor

Návrh na budoucí podobu terminálu obsahuje výstavbu kapacitního P+R parkoviště západně od železniční stanice s kapacitou až pro tisíc vozů a několika B+R parkovišť pro až tisíc kol. Terminál pro dálkovou i regionální dopravu by měl být umístěn nad vlakovými nástupišti.

„Autobusové nádraží je úsporně umístěno nad prostorem koleji. Navíc tento princip umožňuje dopravní propojení pro oba směry autobusové dopravy,“ uvedl náměstek pro oblast územního rozvoje Petr Hlaváček (STAN).

V plánu je i přestavba přednádražního prostoru v ulici Nádražní, který s novou zástavbou severozápadně od železnice spojí pěší lávka jako součást nové platformy nad stanicí. V místě by měla vyrůst také administrativní budova Správy železnic. Stávající historickou halu navíc doplní nová část s obchody a zázemím pro cestující.

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných