foto: Městská část Praha 14 (pro média)/Pohled na železniční stanici Rajská zahrada během výstavby.
Na dopravní mapě Prahy bude nová železniční zastávka Rajská zahrada. Dělníci dokončují poslední práce.
Tato zastávka bude slavnostně otevřena 10. prosince 2023 se změnou železničního jízdního řádu. V nových jízdních grafikonech se už se stanicí počítá. Bude fungovat pro cestující na železničních tratích 231, 232 a 070. Informaci uvedl mimo jiné i specializovaný web zdopravy.cz.
Původně měla být výstavba stanice dokončena o rok dřív, to se ale nezdařilo. Důvodem zdržení byl fakt, že při stavbě dělníci narazili na neznámé sítě a na železobetonovou konstrukci, která nebyla zadokumentována ani v materiálech pražského metra ani v podkladech Institutu plánování a rozvoje Praha.
Stanice vznikla v těsné blízkosti stanice metra Rajská zahrada. Díky nové stanici bude ještě zintenzivněno dopravní spojení sídliště Černý Most se středem metropole. V zastávce Rajská zahrada budou zastavovat příměstské vlaky a vznikne zde uzlové přestupní místo mezi železniční, autobusovou a podzemní dopravou.
Samotná zastávka má dvě nástupiště. Jedno je ostrovní a jedno je boční směrem ke stanici metra. Délka obou nástupišti je shodná – 220 metrů.
Psali jsme
Z důvodu dokončení léta slibované vlakové zastávky a zejména nové lávky, která k ní zajistí přístup, bude frekventovaná ulice Chlumecká na tři…
Jelikož je stanice metra od brzy otevírané železniční stanice až za velmi rušnou ulicí Chlumeckou, muselo se vytvořit přijatelné spojení pro pěší. Podle tiskové zprávy Magistrátu se s plánem na stavbu lávky začalo již minulý rok.
„Z konstrukčního hlediska se jedná o dvě příhradové ocelové lávky a dvě věže pro spojení výškových úrovní na koncích lávek, které zároveň budou obsahovat výtahové šachty a schodiště. Délka lávky přes Chlumeckou činí téměř 50 metrů, železniční těleso překlenou další dvě pole o rozpětí 20,3 a 16,7 metru. Lávky budou široké 3,8 metru,“ uvedl v březnu Magistrát. Podle původních plánů mělo být hotovo v polovině letošního roku a předpokládané náklady činily téměř 86 milionů korun.
Lávky zároveň zpřístupňují obyvatelům sídliště Hutě nejen železniční zastávku, ale i samotnou stanici metra. Jelikož je lávka v poměrně členitém terénu, tak bezbariérovost zajišťuje soustava výtahů.
Investorem lávky se stalo Hlavní město Prahy, rekonstrukci celého traťového úseku z Prahy až do Mstětic včetně výstavby železniční zastávky Praha-Rajská zahrada investovala Správa železnic.