Vznikla petice na odvolání radního. Důvodem je doprava v Praze 6

20. 09. 202419:15
Vznikla petice na odvolání radního. Důvodem je doprava v Praze 6
foto: Jan Holoubek, PrahaIN.cz/Kolona, ilustrační obrázek

Praha 6 od září zavedla avizovanou novinku v oblasti dopravy. Pruhy určené autobusům, záchranným složkám či taxíkům platí nově nepřetržitě. Omezení podle radnice zafungovalo přesně tam, kde bylo potřeba. Obyvatelé jsou však opačného názoru. Podepisují dokonce petici za odvolání radního pro dopravu.

Permanentní zavedení BUS pruhů navazuje na jednání se starosty okolních obcí z letošního dubna a na usnesení zastupitelstva městské části z let 2019 a 2021, kdy byl vyhlášen dopravní stav nouze, později jeho přetrvávání.

Jak šestka informovala už před pěti lety v tiskové zprávě, trápí ji nápor vozidel, která zde cestu nezačínají ani nekončí. Kvůli nim se stala tranzitní čtvrtí a nezbývalo než vyhlásit dopravní nouzi. V reakci na tuto skutečnost postupně zavedla řadu opatření. Všechny kroky směřovaly k posílení hromadné dopravy.

Kolony se podle radnice přesunuly

Od září proto radnice zrušila omezení BUS pruhů na konkrétní hodiny a zavedla jejich fungování neomezeně. Ke změnám došlo na Evropské, Podbabské a Roztocké. V ulicích Svatovítská, Na Petřinách, Bělohorská a Ankarská už takto fungují delší dobu.

Záměr se podle tiskové zprávy šesté městské části vydařil. Kolony v ranních hodinách se prý díky permanentním BUS pruhům podařilo odsunout z rezidenčních oblastí Dejvic a Bubenče směrem k Vltavě, což bylo hlavním cílem opatření.

„Stojící kolony aut z Jugoslávských partyzánů se podařilo v ranní špičce přesunut k Vltavě. V Dejvicích a Bubenči totiž kolony léta vznikají regulací automobilů na vjezdech do tunelů Městského okruhu. Zároveň je pro autobusy MHD ulice Jugoslávských partyzánů k metru průjezdnější,” uvedl ve zprávě Ondřej Matěj Hrubeš (ODS) radní pro dopravu Prahy 6.

Problémy jsou teď v Suchdole

Šestka dlouhodobě poukazuje nejen na Pražany, ale i na Středočechy, kteří do metropole dojíždějí. Hlavním cílem veškerého snažení je dostat lidi do vozů příměstské a městské dopravy.

Problémy s preferencí MHD však nyní vznikají v Suchdole. „Z části za to může uzavírka Lysolajského údolí, kdy přes Suchdol jezdí více aut než obvykle. Proto jsme v kontaktu s Ropidem (Pražská integrovaná doprava), jelikož bude potřeba zajistit spolehlivost autobusů i v Suchdole, který společně s Prahou 6 trpí nadměrnou automobilovou dopravou ze středních Čech,” dodal Hrubeš.

Místní zlepšení nepozorují

Právě radní pro dopravu se za novinku stal na sociálních sítích terčem kritiky ze strany některých místních. Ostatně nesouhlasné reakce se objevovaly už v dubnu, kdy radnice záměr oznámila. Místní upozorňovali, že zavedení permanentních BUS pruhů přinese ještě větší kolony. O mnohdy vulgárních nadávkách na adresu radního jsme informovali začátkem září.

Vlna nesouhlasu na sociálních sítích pokračuje. Místní totiž zlepšení kolon nepozorují. Například ve facebookové skupině Dejvická parta zmiňují, že kolony na Evropské jsou snad ještě delší než kdy dřív. „Dnes jsem se celý den pohyboval v okolí Kulaťáku a kolony jsou tam úplně stejné jako před úpravami. Takže to celé bylo k ničemu,“ napsal jeden z místních. „Ty kolony jsou ještě horší, kolona na Evropský na příjezdu je teď celý den,“ reportuje další.

„Je to celé boží. Ráno ze Suchdola je to paráda a tohle je taky fantastický. Vlastně všechno, co Praha 6 pro dopravu dělá, je úžasný. Jsou to lidi na svém místě. Možná by se mohl udělat ten BUS pruh ještě širší a z toho druhého udělat pruh pro lidi na kolečkových bruslích. No a autem by se to dalo objíždět po Evropské, kde se jenom nahoře u Mekáče ten BUS pruh mění z pravého na levý a pak zase na pravý (škoda, že se to takhle nemění každých 100 metrů až na Kulaťák). Když jsem se na dopravní situaci na úřadě ptal, tak mi pan Hrubeš napsal, že za to můžou občané Suchdola,“ připojil svůj názor další z obyvatel Šestky.

Varování starosty Suchdola nebylo vyslyšeno

Na novinku si na Facebooku stěžovala také městská část Praha-Suchdol, která prý na možnou dopravní kalamitu upozorňovala s předstihem, protože první pokus o zavedení podobných opatření skončil před lety katastrofou a byl urychleně ukončen. V mezidobí pak nedošlo k nápravě situace propojením autobusových pruhů na Kamýcké a Roztocké, která by řešení s preferencí hromadné dopravy umožnila v celé délce trasy.

„Prahou 6 iniciovaná opatření dnes způsobila situaci, kdy před půl osmou byla souvislá kolona vozidel až ke kruhovému objezdu v Horoměřicích. Za této situace autobus 147, který vyjíždí z konečné, musí odstát spolu s celou kolonou frontu až k zastávce Zemědělská univerzita, projet ulicí Internacionální a Suchdolskou, na níž pak ve frontě čeká na šanci se zařadit zpět do kolony stojící na Kamýcké. Autobus 107 má situaci o něco jednodušší, protože do kolony na Kamýcké najíždí jen jednou u zastávky Zemědělská univerzita. Tato bezprecedentní situace bohužel odrazuje od využívání MHD i ty, kdo by auto nechali doma,“ napsal 3. září starosta Suchdola Petr Hejl (STAN).

Proti radnímu vznikla petice

Proti Ondřeji Matěji Hrubešovi už místní dokonce podepisují petici. Více než 340 podepsaných nesouhlasí s tím, aby je radní dále zastupoval, protože dle znění petice nejsou přesvědčeni, že jedná v jejich zájmu a v zájmu městské části.

Jeho neodborné zásahy dle petentů negativně postihují občany Prahy 6, způsobují výrazné zpoždění MHD a jsou v rozporu se složeným slibem zastupitele města. Stížnosti prý podávají i ostatní městské části. Obyvatelé šestky nechtějí být dle petice „pokusnými králíky“ a požadují okamžité řešení situace.

„Naprosto nekompetentní člověk, který nejen, že úmyslně škodí dopravě i dopravním společnostem, ale také svojí útočnou politikou rozděluje společnost. Za dobu svého působení dokázal, že dopravě nerozumí, učinil několik kroků, které dopravu jen komplikují (například společné zastávky tramvají a autobusů na Vítězném náměstí - vznikají rizikové situace, narůstá zpoždění spojů a učinil tak patrně proto, aby mohl kritizovat DP za to, co sám s odpuštěním rozes..l - slušněji to říct nelze). Je to ješitný, samolibý, arogantní a naprosto nekompetentní člověk. Na svém postu nemá co dělat a měl by jej uvolnit někomu schopnějšímu a kompetentnějšímu,“ napsal ke svému podpisu jeden z petentů.

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných