foto: Jiří Zemen, PrahaIN.cz/Ivana Antalová, Vojtěch Ryvola a Miroslav Stejskal během bezpečnostní akce na Náměstí republiky
Anarchie začala být šílená a musíme připravit razantní kroky, říká radní Prahy 1 pro dopravu Vojtěch Ryvola (ANO). Osobně společně s ředitelem městské policie v Praze 1 Miroslavem Stejskalem a radní Ivanou Antalovou (Piráti) ve středu ráno dohlížel na bezpečnostní akci na Náměstí republiky.
Ta se zaměřila na problém s automobily v pěších zónách, který podle radního Ryvoly trápí především centrální městské částí. „Tam, kde je pěší zóna a náměstí, které je uzavřené, tam vždy potkáváme ty, kteří se rozhodnou, že je to skvělá zkratka. Zrovna Náměstí Republiky k tomu naprosto svádí.“
Právě na tomto místě dohlíželo na hříšníky asi deset strážníků. Redakce PrahaIN.cz byla na místě a viděla desítky automobilů, které se provinily vjezdem do pěší zóny.
„Přijede osobní automobil, který si myslí, že si může jezdit, kde chce. Praha 1 vydává určité parkovací vjezdy, ale to je pouze pro zásobování, která jsou nezbytně nutná. Praxe je ale taková, že řidiči si udělali z pěší zóny další dálnici,“ říká Vojtěch Ryvola.
Takových situací jsme viděli desítky. Zdroj: PrahaIN.cz
Zákon limituje městské policisty
Radního a další však trápí i další problémy. „Z neznámého důvodu se ze zákona ztratil pojem, že městská policie může vybírat pokuty rovnou na místě. To odtamtud vskutku zmizelo a já se všemožně snažím, vrátit to zákona zpátky. Už jsem požádal paní poslankyni Ožanovou, která to připravuje, už i pan ministr to pochopil, že tudy cesta nevede. Že když městský policista zastaví někoho na pěší zóně, musí podle zákona buď přivolat státní policii, nebo vyřídit všechno písemně. Takže pokud dotyčný někoho zastaví, musí jít na služebnu a vyplňovat mnoho papírů, pak to předat městskému úřadu. Pokud městský policista zastaví to samé auto pětkrát za den, tak se mu skutečně nechce pětkrát něco vyplňovat, když ví, že to auto tam bude další den znovu. Pokud bude mít možnost pokutovat v pěší zóně rovnou, městští policisté si oddechnou. Každého, koho se zeptáte, vám řekne, že je to nesmysl,“ sdělil serveru PrahaIN.cz Vojtěch Ryvola.
S jeho slovy souhlasí i radní Prahy 1 pro bezbariérovost Ivana Antalová (Piráti). A také říká, že určitá odpovědnost za vozidla v pěších zónách je i na městské části Praha 1.
„Praha 1 má nově komisi pro bezbariérovou Prahu 1, velmi úzce spolupracujeme právě s radním pro dopravu. Nicméně bezbariérovost se netýká pouze dopravy a veřejných budov, ale i komunikace mezi úřadem, politiky a veřejností. To je problematika i Náměstí Republiky, je tady pěší zóna, tak by člověk čekal, že tady nebudou žádná auta, maximálně zásobování mezi devatenáctou a devátou hodinou, jak je napsáno na značce. Ve skutečnosti tady i po té deváté hodině jezdí mnoho aut a působí to, že tady žádná pěší zóna není. Auta vytváří pro všechny lidi určité bariéry. Brání jim v pohybu po Náměstí Republiky. Vnímám, že určitá odpovědnost je i na městské částí, protože tady jezdí i auta, která mají povolení MČ Praha 1, takže si to určitě zaslouží nějakou revizi,“ uvedla Antalová pro PrahaIN.cz.
Ze středeční akce na Náměstí republiky. Zdroj: PrahaIN.cz
Přes dvanáct tisíc přestupků za minulý rok
„Jen během dvou hodin strážníci zjistili deset přestupků, kdy řidiči porušili dopravní značku týkající se právě pěší zóny. Sedm přestupků řešili oznámení správnímu orgánu, tři pokutou. Vedle neoprávněného vjezdu na pěší zónu v této lokalitě strážníci řešili také telefonování řidiče za jízdy, jízdu na samovyvažovacím vozítku či neoprávněné stání v pěší zóně,“ popsala akci na Náměstí Republiky Irena Seifertová za městskou policii.
Podle ní za loňský rok řešili strážnici na území hlavního města celkem 12.404 přestupků v souvislosti s porušením dopravního značení pěší zóny. Za první tři měsíce tohoto roku už 4.226. Nejvíce z nich je právě v první městské části.
Co s tím? Během dohlížení na desítky zastavených aut ve společnosti šéfa strážníků Prahy 1 se Vojtěch Ryvola rozpovídal o svém záměru. Podle radního musí nastat obrovská změna a anarchie musí skončit.
„Mým cílem je to, aby po desáté hodině nemělo auto na pěší zóně co dělat. Je to jeden z prvních kroků k tomu. Myslím, že musí nastat obrovská změna, protože v současné době, obzvlášť na Praze 1, si řidiči dělají, co chtějí. Parkují si na chodnících, parkující si, kde chtějí. Aut, která tady nemají co dělat, je tady opravdu mnoho. Podle statistik nemá každé třetí auto parkování, nic. Anarchie začala být šílená a musíme připravit razantní kroky,“ uzavřel radní pro dopravu.