foto: Redakce PrahaIN.cz/Značka třicítka, ilustrační foto
Na křižovatce v Praze 4 u ulic Zálesí a Nad Lesním divadlem mohou nově řidiči jezdit rychlostí 50 kilometrů v hodině. Zrušení třicítky většina řidičů kvituje, najdou se ale i tací, kteří s tím nesouhlasí. Jde zejména o chodce.
Třicítka byla v těchto místech kvůli nebezpečnému přechodu, po jeho rekonstrukci vznikl nově uprostřed vozovky ostrůvek, díky němu je přechod bezpečnější a omezení rychlosti již není nutné.
V místech je také instalován radar, o kterém se mezi místními říká, že je jedním z nejvýdělečnějších v celé Praze. Pokutu zde prý dostal téměř každý, často i opakovaně.
„Já asi neznám nikoho, kdo by tady nedostal pokutu. Chápu, že přechod byl nebezpečný, také je nedaleko škola, ale třicítka tady byla za mě nesmysl,“ sdělila redakci jedna z místních obyvatelek, která nás na změnu upozornila. Sama nechápe názory lidí, kterým se změna nelíbí. „Podle mě nemůže jít o řidiče,“ uzavřela.
Radar zůstává
Značky byly odstraněny v pátek 10. října a kolony, které se v místech zejména ve špičce vytvářely, se prý zmenšily.
„Omezení bylo zavedeno už před mnoha lety, kdy se na celopražské úrovni řešilo zvýšení bezpečnosti přechodů na hlavních komunikacích využívaných páteřními autobusovými linkami a spravovaných hlavním městem. Zároveň s tím začal program zvyšování bezpečnosti semafory nebo stavebními úpravami přechodů (dělící ostrůvky a zkracování přecházející vzdálenosti),“ vysvětlil pro naši redakci radní Prahy 4 pro dopravu Jaroslav Míth (ODS).
To je rovněž případ zmíněného přechodu, který byl stavebně upraven. „Vznikl tu ochranný ostrůvek, čímž se podstatně zkrátila celková délka přechodu. Opatření znamená významné snížení rizika nehody, což umožnilo opět zavést nejvyšší povolenou rychlost 50 kilometru v hodině, kterou mají všechny páteřní komunikace,“ dodal Míth.
Novinka se také hojně probírá na Facebooku v několika skupinách, kde se sdružují obyvatelé z Prahy 4. I tam se ale názory různí. Řidiči si změnu chválí, i kvůli tomu, že již nemusí brzdit i v době, kdy na přechodu není nikdo. Někteří však upozorňují na to, že se zkomplikuje vjíždění z vedlejších silnic, problém najet na hlavní byl totiž prý i teď, obávají se tak dalšího zhoršení.
Kdo změnu neoceňuje, jsou chodci. „Pro staré lidi je větší šance, že vás někdo pustí ve 30 než v 50 a vyjíždění z bočních ulic už ráno bylo mnohem složitější,“ uvedl v diskuzi například jeden z místních, podle kterého třicítka pomáhala lidem, co bydlí v okolí.
O změně podle Jaroslava Mítha rozhodl odbor Magistrátu hlavního města Prahy na základě žádosti MČ Praha 4 a souhlasu Policie ČR.
Kdo by si však myslel, že společně se třicítkou zmizí i radar, bude zklamán. „Radar bude nadále fungovat, ale už na nově nastavenou nejvyšší povolenou rychlost 50 km/h,“ uzavírá radní pro dopravu Míth.