Za 4 měsíce poprvé vyjedou přímé vlaky z Prahy do Gdyně

18. 08. 202408:46
Za 4 měsíce poprvé vyjedou přímé vlaky z Prahy do Gdyně
foto: Redakce, PrahaIN.cz/Vlak; ilustrační foto

Největší novinkou jízdního řádu Českých drah pro příští rok bude přímé spojení Prahy s polskou Gdyní. Takzvaný Baltic express vyjede už za čtyři měsíce. Nabídne nejen pohodlnější spojení k Baltskému moři, ale i rychlejší cestu do dalších polských měst.

Nové jízdní řády na českých železnicích začínají tradičně platit v polovině prosince. Ani letos tomu nebude jinak. Už v červnu zveřejnila Správa železnic návrh nového jízdního řádu, který by měl začít platit 15. prosince 2024 a vlaky by se jím měly řídit až do 13. prosince 2025. K dispozici je na webu Správy železnic. Uveřejněná verze je ovšem pouze pracovní a na některých tratích se může od finální verze výrazně lišit.

Na největší plánované změny vlaků v rámci Pražské integrované dopravy (PID) upozornila organizace již dříve na Facebooku. Zmínila například novou linku S61, která by měla jezdit mezi Vršovicemi, Hlavním nádražím, Běchovicemi a Úvaly. Nové spěšné vlaky s označením R49 pak vyjedou na trasu Praha – Benešov – Tábor. Změnit by se měl dále koncept dopravy na trati mezi Prahou, Kolínem a Kutnou Horou a posílení by se měla dočkat také linka mezi Prahou a Lysou nad Labem.

Největší novinkou bude Baltic express

České dráhy teď v tiskové zprávě představily největší novinku v rámci dálkové mezistátní dopravy. Bude jí nová linka s názvem Baltic express, která spojí Prahu s Gdyní. Obsluhovat ji budou čtyři páry vlaků, které z Prahy pojedou přes Pardubice, Kladsko, Vratislav, Poznaň, Bydhošť a Trojměstí až na pobřeží Baltského moře.

„Tato nabídka podstatně zjednoduší a zrychlí cestování mezi Českem a Polskem a přispěje k turistické a obchodní výměně mezi našimi zeměmi. Dosud totiž všechny dálkové vlaky do Polska jezdily přes Bohumín, což pro západní část naší republiky představovalo značnou zajížďku. Například cesta z Prahy do Gdaňska se tak zkrátí zhruba o 3 hodiny,“ přiblížil ve zprávě Michal Krapinec, předseda představenstva a generální ředitel Českých drah.

Čtyři spoje denně dojedou do Gdaňska za necelých 9 hodin

Z Prahy budou nové spoje vyjíždět vždy deset minut před 7., 11., 15. a 19. hodinou. V Česku budou stavět v Kolíně, Pardubicích, Ústí nad Orlicí, Letohradu, v Jablonném nad Orlicí a v Lichkově. Pak zamíří přes Kladsko, Vratislav, Poznaň a Bydhošť do Gdaňsku, Sopot a Gdyně. Zastavovat však budou i v dalších významných turistických a hospodářských centrech Polska. Z Vratislavy budou vlaky odjíždět vždy v 5, 9, 13 a 17 hodin. Cesta z Prahy do Vratislavi má trvat zhruba 4 hodiny, do Poznaně 6 hodin a do Gdaňska asi 8 a tři čtvrtě hodiny.

„Věříme, že o nové vlaky bude mezi Čechy a Poláky zájem. Množství měst na trase Baltic expressu má bohatou minulost a kulturní i historickou spojitost s Českem. Jde tedy o atraktivní cíle pro české turisty. Polská města pak mohou generovat značný počet turistů směřujících do Česka. Jen ve čtveřici největších měst na trase žije přes 2 miliony obyvatel. Představují také důležitá hospodářská centra. Spoje mají velký význam i v rámci vnitrostátní dopravy. U nás zajistí přímé, rychlé a pohodlné spojení ze severozápadní části Pardubického kraje do hlavního města,“ doplnil v tiskové zprávě Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu.

Pohodlnější cesty zařídí ComfortJety

Nový jízdní řád počítá také s dalšími jednotkami ComfortJet, které by měly být nasazeny na vnitrostátních vlacích IC Ostravan z Bohumína do Prahy anebo do Františkových Lázní. Objeví se postupně také na mezinárodních linkách Berliner a v druhé polovině roku i na spojích do Rakouska a Maďarska.

Jde o nejmodernější vlaky Českých drah. „ComfortJet se svou maximální rychlostí představuje moderní soupravu, kterou můžou České dráhy v budoucnosti provozovat i na úsecích vysokorychlostní železnice, jejíž příprava u nás postupuje kupředu a do budoucna díky ní ještě zlepšíme železniční spojení našich regionů a České republiky se všemi kouty Evropy,“ uvedl již dříve v tiskové zprávě ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Kromě inovativních novinek, například rychlosti až 230 kilometrů za hodinu, umožní nasazení ComfortJetů také další vyřazování starších souprav.

Změny čekají hlavně železniční uzel Praha

Rozsah nabídky komerčních vlaků i dálkových spojů Českých drah jinak v objednávce ministerstva vnitra zůstává pro příští rok bez větších úprav. Změny jízdních řádů dálkových vlaků budou většinou pouze v rozsahu několika minut.

Výjimku tvoří pouze železniční uzel Praha. Důvodem nutných změn je probíhající stavba na Smíchově a stav železničního mostu na Výtoni. Vlaky linky Ex 6 Západní a Bavorský expres budou v jízdním řádu 2025 vedeny obvykle přes Krč a nezastaví ve stanici Praha-Smíchov. U linek na východ od Prahy pak bude novou výchozí stanicí Hlavní nádraží namísto nádraží ve Vršovicích.

Ani zahraniční úseky některých vlaků se menším změnám nevyhnou. Například spoje EC Sobieski z Vídně do Gdyně budou nově začínat a končit ve Varšavě. Pro další cestu na sever Polska tak bude nutný přestup na polské vnitrostátní spoje.

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných