foto: Georgi Bidenko, PrahaIN.cz/Tramvaj, ilustrační foto
Za dopravní nehody nemohou vždy jen řidiči automobilů. Mnohdy je vina i na straně chodce. V centru Prahy již dlouze pozorujeme nevhodné chování právě chodců. Jaké zásadní chyby děláme? Přinášíme několik rad, jak se vyvarovat srážce s automobilem.
Chodec může být viníkem dopravní nehody stejně jako řidič, jelikož je také účastníkem dopravního provozu. V roce 2018 byli, dle dokumentu BESIPu, který analyzuje fatální následky nehod s účastí chodců, chodci jsou viníky každé třetí nehody s jejich účastí.
Organizace BESIP v minulosti zveřejnila statistiky, ve kterých se představují následky dopravních nehod s účastí chodců v roce 2019 podle toho, jak k nehodě došlo. K největšímu počtu usmrcených chodců došlo z důvodu nepřiměřené rychlosti vozidla. Velkým problémem je nevěnování se řízení a nedání přednosti chodci na vyznačeném přechodu. Velký počet nehod však byl způsoben i samotnými chodci. Podle policejních statistik v roce 2020 zemřelo 81 chodců. V roce 2021 celkem 90 chodců a v loňském roce 74.
Bohužel pro chodce, přecházení pouze po přechodu vás neuchrání. Z grafu BESIPu vyplývá, že bylo více nehod chodců na přechodu než mimo něj. „Nejvyšší počet dopravních nehod s účastí chodců („mimo jiné situace“) byl evidován při přecházení po vyznačeném přechodu,“ stojí ve zprávě. „Nejvíce (33) usmrcených chodců (mimo „jiné situace“) přecházelo mimo přechod (17 a více metrů od přechodu). Další situace jsou obsahem uvedeného grafu,“ uvádí BESIP k počtu úmrtí chodců.
Co se týká chůze po správné straně vozovky, pak z grafu je patrné, že na této straně vozovky bylo usmrceno více lidí než v případě těch, co šli po špatné (8 ku 3).
Nicméně, neměli bychom se určitě inspirovat a chodit po špatné straně vozovky nebo přecházet mimo přechody. Jedná se o absolutní čísla a ty mohou trochu mást. Vzhledem k tomu, že nezname další podrobné informace například o tom, kolik lidí chodí po správné straně vozovky, nelze vyvodit závěry.

Zdroj: BESIP
Opravdu pozor
„Na přechodu jde hlavně o nerozvážnost chodců, protože chodec má tak trošku pocit, že je nesmrtelný, jakmile vstoupí na zebru, ale ono to tak není. Zde to musí být oboustranný respekt, jak od řidičů, tak od chodců. Protože chodec, když vstoupí na přechod, tak si myslí, že auto automaticky zastaví. U běžného auta máte brzdnou dráhu deset metrů, u nákladních aut je to víc, ale chodci tohle neřeší.
Na druhou stranu řidič, když vidí přechod, tak i ten přechod je označen dopravní značkou a už nějakých sto metrů před značkou by měl začít zpomalovat. Je to tedy takových padesát na padesát. Buď jde o nepozornost řidiče, nebo arogance chodců, vejdu a oni mi zastaví,“ vysvětluje výsledky grafů Oldřich Kassl, krajský koordinátor BESIPu.
K největším počtům smrtelných nehod chodců stále zůstává pochybení ze strany řidiče. Ovšem mezi závažné chyby chodců patří náhlé vstoupení do vozovky z chodníku, špatný odhad vzdálenosti a rychlosti vozidla, zbrklé a zmatené jednání, změna směru chůze, ale i hry dětí na vozovce.
Webové stránky nehody.cvd.cz obsahují veškeré záznamy o dopravních nehodách v celé České republice. K nalezení jsou zde i příčiny těchto nehod. V hlavním městě se setkáváme s nehodami, které zavinil chodec především z důvodu neodhadnutí vzdálenosti automobilu, náhlý vstup do vozovky a nepozornost spojená i s nošením sluchátek.
Psali jsme
Znáte zásady bezpečné jízdy? Leden se stal jedním z nejtragičtějších měsíců, co se týká dopravních nehod. Za ty často může alkohol nebo používání…
Chodci jsou ohroženější za zimních měsíců, kde je snížená viditelnost jak pro řidiče, tak pro chodce. K nadpoloviční většině úmrtí chodců dochází také v noci. Velkou roli může hrát také únava řidiče, či alkohol na obou stranách.
A co běžci?
Policie ČR každoročně upozorňuje na bezpečnost na silnicích s heslem „Vidět a být viděn“. Policie radí chodcům, jak být dobře viděni. Záleží především na volbě správného oblečení. Mezi dobře viditelné barvy patří bílá, svítivě žlutá, oranžová a zelená. Největšími pomocníky jsou reflexní prvky. Je dobré na sobě mít prvek z fluorescenčního materiálu, který odráží světlo až na 200 metrů, radí policie.
Stejné rady platí i pro běžce. Bez reflexních prvků z domu ani nevybíhejte. Dnes má již většina vybavení určeného na běh reflexní prvky zabudované v sobě. Rukavice, čepice, bundy i legíny od známých značek v poslední době cílí především na bezpečnost. Velkým pomocníkem je taky správná obuv, která vás podrží při nečekaném brždění.
Sluchátka jsou problémem nejen u běžců, ale i u chodců. Mnoho běžců si nedokáže svůj běh bez sluchátek představit, ačkoli díky nim nemají přehled o svém okolí. Například většina nových bezdrátových sluchátek se již pyšní službou redukce okolních zvuků. Ačkoli se sluchátka nedoporučují, mobil by měl mít běžec i chodec vždy u sebe, aby mohl přivolat pomoc.
Rady pro chodce od odborníka z BESIPu.
1.Reflexní prvky – jakmile je šero, oblečte reflexní část oděvu. Chodec musí být za každé okolnosti viděn.
2.Nechodit ve vícero skupinách.
3.Nepřekážet autům ve vozovce.
4.Náhle a bezmyšlenkovitě nevcházet na vozovku, natož tam, kde není přechod. „Nemůžeme si dovolit chodit mimo přechod, je to i dopravní přestupek, za který policie pokutuje. Je to kvůli tomu, že jsou přechody vyhrazené k přecházení,“ varuje Oldřich Kassl, krajský koordinátor BESIPu.
5.Nebýt zbrklý, nerozvážný, a hlavně se vyvarovat pocitu nesmrtelnosti.
|