Dvacet sedm šoférů autobusů kouřilo za jízdy

27. 06. 202409:44
Dvacet sedm šoférů autobusů kouřilo za jízdy
foto: Georgi Bidenko, PrahaIN.cz/Autobus, ilutrační foto

Pokuty pro cestující za porušení přepravního řádu veřejné dopravy netřeba více představovat. Tresty jsou ale nastaveny také pro řidiče, těm autobusovým během jedné směny hrozí poměrně velký rozsah peněžních postihů, respektive jejich dopravci. Zaměřili jsme se na penále Pražské integrované dopravy (PID), z Prahy se s autobusem v rámci PID dnes dostanete do Litoměřic, Jičína, ale také do Liberce.

Na úvod je nutné zmínit, že linky provozují různí dopravci, celkem jich ke konci roku 2023 bylo třicet tři. Mimochodem, podle hodnocení standardů, který PID pravidelně provádí, splnil všechny indikátory v loňském 4. čtvrtletí pouze jeden z nich, Dopravní společnost Ústeckého kraje.

Sazebník postihů pro dopravce čítá kolem sta bodů v několika kategoriích jako například vozidlo, zastávka, odbavovací systém, povinnosti řidiče či jízdní řád.

Zůstaňme u poslední zmiňované kategorie, pokud řidič předčasně odjede ze zastávky s odchylkou v rozmezí od 61 do 300 sekund za každou zastávku, bavíme se o penále pro dopravce ve výši pětistovky. Jak celou situaci pak bude řešit s řidičem, je čistě na něm.

Za čtyři stovky to má v opačném případě, tedy pokud odjede z výchozí zastávky z provozně neodůvodněných důvodů za déle než 61 sekund od plánového odjezdu. Po pěti minutách už to je za tisíc korun.

Co určitě stojí za zmínku, jsou některé body v kategorii povinnosti řidiče. Pokud řidič neumí komunikovat českým nebo slovenským jazykem, sazební postih činí dva tisíce korun. Stejná částka činí v případě situace, kdy řidič neumí obsluhovat odbavovací zařízení na výdej jízdenek, řidič si ani nesmí neoprávněně zabrat sedadlo určené pro cestující svými věcmi, musí umožnit výkon přepravní kontroly.

Dopravci pak musí mít vozidla správně označená, musí být čisté, vše musí fungovat. Od dvěří po odbavovací systém, patří sem i zajištění správného tepelného komfortu v létě a zimě. 

Kouření

Co se však děje poměrně často, a redakci to potvrzuje přímo tiskový mluvčí Regionálního organizátora pražské integrované dopravy Filip Drápal, jsou sankce za nefunkční součásti informačního systému vozidla a kouření.

„V loňském roce nejčastěji docházelo k ukládání sankce za nefunkční součásti informačního systému vozidla. Pokud však jde o sankce týkající se přímo řidičů, tak jednoznačně je nejčastěji řešeným pochybením kouření řidiče nebo používání elektronické cigarety uvnitř vozidla. V případě zjištění takového pochybení na konečných zastávkách, tedy před výkonem spoje, je sankce 1.000 korun a takových případů bylo v roce 2023 rovných dvě stě. V případě řešení kouření řidiče během jízdy s cestujícími je sankce 2.000 korun, těchto případů jsme řešili vloni dvacet sedm,“ popisuje Drápal.

Celkem tedy vybral PID na pokutách za kouření jen v loňském roce přes 250 tisíc korun.

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných