foto: Adéla Houbová, PrahaIN.cz/Tramvajová zastávka Maniny v Holešovicích
Libeňský most se koncem listopadu definitivně uzavře pro veškerou tramvajovou dopravu. Ta nyní končí ve speciální zřízené zastávce přímo na mostě. Až do roku 2028, kdy bude dokončena stavba nového mostu, však tramvaje nemají obsluhovat ani zastávku Maniny v Holešovicích. Místní se proti tomu ohradili peticí, kterou Praha 7 projednávala na svém zastupitelstvu.
Na konci listopadu by mělo dojít k úplnému vyloučení tramvají z provozu na Libeňském mostě. Aktuální stav přípravy nové stavby mostu byl projednáván v rámci magistrátní komise pro veřejnou dopravu.
Tramvaje by mezi Holešovicemi a Palmovkou neměly jezdit několik let, minimálně do roku 2028, kdy má být teprve hotovo nové přemostění Vltavy. Pěší, cyklisté i automobily však budou moci zatím most používat stejně, jako doposud. Místo tramvají by cestující měli přepravovat náhradní autobusové spoje. V budoucnu má ovšem dojít i k úplnému uzavření v rámci stavby nového mostu.
Místní nechtějí o tramvaje přijít
Už krátce po zveřejnění tohoto záměru se proti postavili místní, konkrétně obyvatelé Holešovic, kteří za pomoci petice volali po zachování tramvajového provozu v zastávce Maniny. Vadilo jim, že by přišli o přímé spojení na metro C a po úplném uzavření mostu také o spojení na metro B.
„V době uzavírky Libeňského mostu pro tramvaje potřebujeme zajistit dva směry. Přes most na Palmovku na metro B a na druhou stranu na metro C a dále do centra. Na Palmovku se chystá přímý autobus, což je na jednu stranu dobrá zpráva, na druhou stranu autobusy mívají velká zpoždění. Spojení na metro C autobusy zajistit nemůžou, tam je potřeba tramvaj. Proto chceme zachovat linku 27,“ uvedl pro PrahaIN.cz autor petice Matouš Pudil.
Dolní Holešovice by byly odříznuty od světa
Za tramvaje místní bojují podle jeho slov také proto, že až se most uzavře úplně, byla by oblast dolních Holešovic úplně odříznuta od světa. Žádná náhradní doprava na Palmovku už totiž nebude, a o to více lidí bude potřebovat spojení na metro C.
„Nejbližší zastávky jsou několik set metrů na ulici Komunardů. Samozřejmě je možné tam dojít, ale proč, pokud existuje jednoduché řešení, jak na Maninách tramvaje udržet. Navíc nejhustěji zalidněná místa jsou na Maninách nejdál od tramvají na Komunardů. Výškové budovy Kovo a Lighthouse každá s 20 patry kanceláří a tisíci zaměstnanci, nová budova VŠCHT se stovkami studentů, Energetický regulační úřad, nová bytová zástavba. Všem by se dojíždění výrazně zkomplikovalo,“ pokračoval Pudil.
Absence tramvají by se dotkla celé lokality
Problém by podle něj nastal v celých Holešovicích, protože by na jejich území jezdilo výrazně méně tramvají a ubyla by jedna možnost ukončení tramvajových linek. S největší pravděpodobností by se podle jeho slov musela jedna linka od Holešovické tržnice spojit s jednou linkou od Ortenova náměstí. Podobně tomu prý bylo v letech 2012 až 2016, kdy tramvaje nikdy nejezdily na čas. Provoz bude v příštím roce údajně komplikovat také plánovaná rekonstrukce ulice U Výstaviště.
Petenti, kterých je více než 750, proto požadují vytvoření kolejového přejezdu na Maninách a zachování tramvajové linky 27, která v současné době jezdí na trase Libeňský most – Libuš.
„Mnohokrát byl kolejový přejezd po Praze umístěn v ulicích podobných Dělnické. Zároveň na lince 27 musí stejně jezdit obousměrné tramvaje, protože jako svou druhou konečnou v Libuši má také kolejový přejezd. Vždy se počítalo s tím, že přejezd bude na Maninách umístěn. Bohužel ani od dopravního podniku, ani od MČ Praha 7 nepřišlo vysvětlení, proč by se přejezd najednou neměl použít. Pouze se argumentuje nedostatkem obousměrných tramvají, což je v případě linky 27 nesmysl, jak vysvětluji výše. Jde nám alespoň o tuto jednu linku, nepotřebujeme víc,“ uzavřel k petici Matouš Pudil.
Rozhodnutí učinil dopravní podnik
Redakce se na důvody, proč bylo rozhodnuto o neumístění kolejového přejezdu na Maninách zeptala organizátora pražské integrované dopravy, organizace ROPID. Její tiskový mluvčí Filip Drápal nás však odkázal na Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP), jelikož jde prý o opatření výlukového charakteru, které má v kompetenci pouze DPP. Od dopravního podniku jsme se však odpovědí ani po týdnu nedočkali.
A odpovědí jsme se nedočkali ani od místostarosty Prahy 7 pro dopravu Pavla Zelenky (Praha sobě). Vedení Sedmičky se však peticí zabývalo na svém zasedání zastupitelstva v pondělí 11. listopadu, kde za ni Pavel Zelenka poděkoval. Stovky podpisů prý pomáhají ve vyjednávání s DPP.
Psali jsme
Rada Městské části Praha 8 zásadně nesouhlasí se zřízením regulačního světelného signalizačního zařízení na rozhraní Osmičky a Troji. Záměr…
Sedmička se snaží tramvaje zachovat
„Praha 7 vždycky u jednání, která se týkají dopravních změn ve věci opravy Libeňského mostu, tak jsme vždycky hájili zachování co nejdelšího provozu tramvají jak přes samotný most, což už teď fyzicky není možné, tak alespoň to zajíždění na most a případně zkrácení toho zajíždění někam do předpolí Libeňského mostu v ulici Dělnická,“ uvedl Zelenka na zasedání zastupitelstva.
Tomuto požadavku však podle jeho slov zatím nebylo vyhověno, protože zajíždění v úseku 350 až 400 metrů nepovažuje DPP za zásadní. Vznik petice může ve věci pomoci, protože Praze 7 přidá do ruky další argumenty pro zachování tramvají. Sedmička bude dle slov místostarosty žádat o přehodnocení. Chápe ale i výhrady dopravního podniku ohledně malého počtu obousměrných tramvajových vozů.
Petice snad oslabí další obavy DPP
„U kolejové spojky byl jeden z argumentů nebo z obav dopravního podniku, že přeci jen je hlučnější než běžná kolej a běžná výhybka, a tím, že oni ji nemůžou umístit až do toho předpolí, co nejblíž k Libeňskému mostu, z nějakých technických a majetkových důvodů, tak se obávají, aby nebyly stížnosti z řad obyvatel, že tam je nějaký hlučnější provoz,“ pokračoval k postoji DPP Zelenka.
Petice by však měla i tyto obavy oslabit. Kolejovou spojku dle svých dalších slov považuje i tak za dobrý kompromis ve vztahu k obslužnosti dolních Holešovic. Navíc pokud by na Maniny zajížděla pouze jedna tramvajová linka, frekvence by nebyla taková, aby byl hluk výrazným rušivým elementem.
Autobusy nejsou to samé jako tramvaje
Starosta Sedmičky Jan Čižinský (Praha sobě) proto navrhl k hlasování usnesení, ve kterém by zastupitelé vzali petici na vědomí a zavázali se, že pokud to kapacitní možnosti dopravního podniku dovolí, budou jednat o zachování tramvajového provozu na Maninách. Na připomínku zastupitele Matěje Čunáta (Piráti), zda by nebylo lepší znění usnesení zjemnit a zavázat se pouze k zajištění dopravní obslužnosti například autobusy, namísto nutně zachování tramvajového provozu, pak starosta namítl, že tramvaje nejsou to samé jako autobusy a že radnici jde právě o to, aby pokud to bude jen trochu možné, jezdily na Maniny i nadále konkrétně tramvaje.
Podle Zelenky bude totiž autobusové spojení zajištěno v každém případě. Radnice navíc projednává také zkrácení průjezdu náhradních vozů Prahou 8 ve směru na Palmovku. Autobusy by měly jezdit kolem Kauflandu a následně staveništním areálem Nové Palmovky na Sokolovskou, kde by měly využít tramvajový pruh. Takové řešení by eliminovalo 3 světelné křižovatky a pomohlo s dochvilností spojů.
Usnesení navržené starostou Janem Čižinským bylo nakonec zastupiteli jednohlasně přijato. Praha 7 tím obyvatele ujistila, že se pokusí tramvaje na Maninách zachovat, pokud k tomu bude nakloněn i dopravní podnik.