Zajeli jsme k obchvatu Nové Paky. Nikdy víc

25. 04. 202509:43
Zajeli jsme k obchvatu Nové Paky. Nikdy víc
foto: Jan Holoubek, PrahaIN.cz/Pátek 18. dubna 2025 za Novou Pakou

REPORTÁŽ: Kdokoli jel někdy do Krkonoš, zřejmě také politoval obyvatele Nové Paky. Proud aut se sem valí ze všech strach. A je jedno, jaký den právě ukazuje nástěnný kalendář. PrahaIN.cz sem zavítala před několika dny, kdy jsme shodou okolností vyrazili na zříceninu hradu Kumburk.

Protože leží poblíž Lomnice nad Popelkou, a navíc pršelo, vzali jsme to nejprve velmi klidnou jízdou do asi dvacet kilometrů vzdálené Nové Paky, abychom nafotili tamní obchvat. O něm místní mluvili řadu let, ale práce se zde rozjely až v posledních měsících (během pátečního odpoledne jsme si zde ale nikterak zásadní práce nevšimli).

Jak nás upozornilo samotné město, slibuje si od něho hodně. Ať už proto, že jde o důležitou komunikaci z hlavního města do hor nebo o přetíženou paralelu mezi závody automobilky Škoda v Mladé Boleslavi a ve Vrchlabí.

Kdo místo zná, asi nebude potřebovat bližší upřesnění. Zkrátka a dobře se jedná o lokalitu, kde to vypadá pomalu jako na dálnici D1. Obchvat má mnohému ulevit. „Trasa obchvatu je v začátku i v konci úseku napojena na stávající silnici I/16, zbývající úseky této silnice budou přeřazeny do silnic nižších kategorií a budou zajišťovat dopravní obslužnost území. Obchvat Nové Paky je navržen v kategorii S 11,5/70 a má délku 8.479 metrů,“ informoval nás novopacký úřad.

Z bližního pohledu do dokumentů pak vidíme, že přeložka začíná pod Kumburským Újezdem, v Heřmanicích je navržena průsečná křižovatka a obchvat bude ukončen na konci Vidochova na stávající silnici I/16.

První písemnosti vznikly v roce 2017 a velké finále by mělo být k vidění letos. Stavba vyjde na zhruba 1,6 miliardy korun bez DPH a na starost ji má společnost Porr. Objednatelem je Ředitelství silnic a dálnic.

Obchvat jsme monitorovali v pátek 17. dubna. Ačkoli bylo v Praze dopoledne relativně hezky, na východě Čech pršelo. I když jsme očekávali všechno, takový obousměrný provoz nikoli. Stranou našeho zájmu necháme skutečnost, že kromě deště padala mlha, ale drtivou většinu šoférů to nepřimělo k rozsvícení adekvátních světel.

Protože se mlžila rovněž skla v autě, museli jsme chvílemi větrat. Což byl přesně ten okamžik, o němž jsme se rozhodli napsat. Vlhko, déšť a obrovská kolona aut na straně jedné, krása hor, klid a místní obyvatelé na straně druhé.

Po pár minutách jsme museli okénka zavřít, jelikož byl zápach čoudících výfuků natolik silný, že jsme si připadali jak ve špatně utěsněné udírně. K tomu se okolo prohnaly tři promáčené děti na kolech, mířily evidentně zpátky do Nové Paky. Kde to předtím na kruhovém objezdu u Lidlu popojíždělo také. Silné nervy byly potřeba vlastně po celou cestu.

Když už jsme se totiž rozjeli, pro změnu jsme špatně viděli vozy bez mlhovek.

Trasa je rovněž obohacena o semafory, díky nimž si popisovanou scenérii „užijete“ dosyta. Ani se nedivíme místním, s nimiž jsme mluvili na Ježkově statku, že se modlí, „až bude po všem“. Doprava je skutečně obrovská, vzduch těžký a všechny fasády ošklivě šedivé.

Žít v Nové Pace nebo jejím okolí, natož odsud kamkoli dojíždět, je skutečně na palici, to nelze říct jinak.

Podruhé bychom si podobnou monitorovací jízdu dopřát nechtěli.

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných