foto: Patrik Pašek, PrahaIN.cz/Současný stav Spořilovské
Už dvanáct let si spořilovští obyvatelé stěžují na neúměrný hluk a vysokou prašnost, která vznikla zejména převedením kamionové dopravy „pod okna“ místních obyvatel. Jedním z řešení je dlouho slibované zastřešení Spořilovské ulice. To se ale odsouvá, opět.
Čtvrtá městská část tvrdí, že stavbu nepochopitelně brzdí magistrát. Ten zase oponuje tím, že nemůže nic dělat, dokud nebude dokončený Pražský okruh.
Spořilovská ulice, zejména směrem od dálnice D1 k Jižní spojce poměrně nešťastně supluje nedokončený okruh v úseku Mirošovice – Běchovice, respektive úsek mezi dálnicemi D1 a D11.
Problémem této dopravní tepny je zejména to, že fakticky protíná sídliště Spořilov a takzvaný Starý Spořilov, který se nejen kvůli Spořilovské stal „zeleným ostrovem“, obklopeným také Jižní spojkou a severojižní magistrálou.
Hlavní tahy v okolí Spořilova. Foto: Mapy.cz
Součastný stav je pro místní neudržitelný. Intenzivní kamionová doprava neutichá na Spořilově ani v nočních hodinách a místní si proto od hluku v podstatě neodpočinou.
„Je to stále horší. Problém nastává hlavně v létě, kdy nemůžete mít přes noc otevřená okna, protože se v tom hluku nedá spát,“ prozradila k tématu jedna z obyvatelek Spořilova.
Přetahovaná pokračuje a pravděpodobně pokračovat ještě bude
Projekt na zakrytí Spořilovské radiály není ničím novým. O tom, že by se z této dopravní tepny stal tunel se hovoří řadu let a navíc, už od roku 2019 má projekt platné posouzení vlivů na životní prostředí, takzvanou EIA.
Psali jsme
Nadměrný hluk a emise z těžké kamionové dopravy už řadu let trápí obyvatele Spořilova. Pomoci jim má zakrytí této komunikace, které se připravuje…
„Zakrytí Spořilovské a svedení dopravy do tunelu představuje nejefektivnější způsob eliminace negativních dopadů od dopravy na této komunikaci. Kromě omezení hluku zajišťuje i možnost urbanistického propojení obou dnes oddělených částí Spořilova novou městskou plochou s parkovou úpravou,“ uvedl pro deník Blesk místostarosta Prahy 4 Zdeněk Kovářík (ODS).
Pověření zástupci magistrátu hlavního města v tomto kontextu oponují, že momentálně není možné spořilovskou ulici zakrýt.
Podle náměstka pro dopravu Adama Scheinherra (Praha sobě) nemůže být o zastřešení řeč do doby, než bude zprovozněn chybějící úsek Pražského okruhu mezi Mirošovicemi a Běchovicemi.
Dle jeho slov navíc není možné ani odklonit obousměrnou kamionovou dopravu na ulici 5. května, protože by to tako komunikace kapacitně nezvládla a nastal by kolaps.
Jako určitou satisfakci chtěl magistrát alespoň Spořilovskou ulici „upravit“. V návrhu bylo například vysazení stromů, případně rozšíření chodníků. Ani jeden návrh ale nemá vliv na snížení hluku z tranzitní dopravy
Čtvrtá městská část ale tento magistrátní návrh nepřijala. „Ubrání odbočovacích pruhů by znamenalo omezení propustnosti a plynulosti MHD i automobilové dopravy v prostoru dvou důležitých křižovatek. Rozšiřování chodníků na úkor odbočovacích pruhů podstatných pro plynulost MHD nemůžeme podporovat. Navíc považujeme za zhola nerozumné sázet stromy do prostoru budoucí stavby zastřešení, a tím stavbu znemožnit,“ dodal v rozhovoru pro deník Blesk Kovářík.
Psali jsme
Jedná se o zásadní informaci, o které ovšem málokdo ví. Aby byla zaručena stoprocentní bezpečnost autosedaček, nesmí žádný jejich komponent jevit…
Psali jsme
Výstavba severní části pražského silničního okruhu se o krok přiblížila. Zástupci hlavního města Prahy, Středočeského kraje a Ředitelství silnic…