foto: Adéla Houbová, PrahaIN.cz/Nádraží Praha - Smíchov
Pražská integrovaná doprava (PID) informovala na sociálních sítích o novém provizorním zastřešení vstupu do stanice metra Smíchovské nádraží. Přístřešek však v cestujících vyvolal spíše otázky. Zejména ohledně důvodu, proč byla střecha nainstalována právě zde, zatímco na jiných stanicích úplně chybí.
Celková rekonstrukce smíchovského nádraží, která začala v únoru loňského roku, postupuje mílovými kroky. Část původní nádražní budovy je už minulostí, a jeden ze vstupů do metra se proto dočkal nového provizorního zastřešení. Informoval o tom PID na Facebooku.
„V rámci tohoto nového přístřešku je již vstup do metra označen podle nového navigačního systému Čitelná Praha. V budoucnu zde však vznikne zcela nová hala smíchovského terminálu. Jedná se tedy o provizorní konstrukci,“ uvádí PID v příspěvku.
Cestující se ptají, proč to jinde nešlo
Mnohým cestujícím však připadá takové rozhodnutí minimálně zvláštní. Nejvíce se v komentářích podivují nad tím, proč byla nad vstupem do metra nainstalována luxusní provizorní střecha, zatímco na jiných místech není zastřešení vůbec. Jako příklady uvádějí stanice Jiřího z Poděbrad, Bořislavka nebo Nádraží Veleslavín.
„Škoda, že to není takto zastřešené na Jiřího z Poděbrad,“ povzdechla si jedna z komentujících. „Ti se mají... na Jiřáku jsou v podchodu laguny a schody každou chvíli nefungujou,“ přidala se další a prosby nekončily: „Prosím, dostavte zastřešení vstupů do metra A na stanici Bořislavka. Prší a sněží na schody od zastávky tramvají do vestibulu. Vestibul je pak plný vody a břečky a klouže to.“
Psali jsme
V pondělí 6. ledna došlo z důvodu rekonstrukce k téměř ročnímu uzavření stanice metra Českomoravská na lince B. Komplikace je to především…
Rozhodující slovo má prý DPP
Důvody, proč jsou na některých stanicích instalovány přístřešky a na jiných ne, zajímaly i naši redakci. Dotazy jsme zaslali nejprve přímo PIDu, na jehož profilu se informace o novém přístřešku objevila. Jak jsme se ale dozvěděli od tiskového mluvčího Filipa Drápala, vlastníkem a správcem těchto objektů je pražský dopravní podnik (DPP). Ten však na naše dotazy již tradičně neodpovídá.
Drápal nám tedy alespoň stručně přiblížil, proč bylo o instalaci přístřešku rozhodnuto konkrétně v tomto případě. Za všechno prý může speciální plošina. „V tomto případě je to hlavně kvůli tomu, že v rámci vstupu je i šikmá plošina pro vozíčkáře, která nemůže zůstat nezakrytá. O vzhledu vstupů do metra rozhoduje primárně jejich vlastník, tedy DPP, vyjadřuje se k tomu ale také metodický správce podoby veřejného prostoru Institut plánování a rozvoje hlavního města Prahy,“ přiblížil celý proces mluvčí PIDu.
Přístřešku se dočkalo i Masarykovo nádraží
Zastřešení, dokonce permanentního, se už vloni dočkal vstup do metra na Masarykově nádraží. Elegantním skleněným přístřeškem se v únoru chlubil pražský náměstek pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti) na Facebooku. Řešení tehdy nazval vzdušným a nerušivým.
Komentáře se však nesly v podobném duchu, jako v případě zastávky Smíchovského nádraží. Také na Hřiba se obyvatelé Prahy sesypali s dotazy ohledně dalších stanic, kde podle nich zastřešení chybí. Nejvíce skloňovanou byla opět stanice Jiřího z Poděbrad.
„Myslím, že nás tu všechny napadl stejný dotaz. Proč to na Jiřáku nešlo?“ ptal se jeden z mnoha a další ho doplnil: „Jak již bylo uvedeno výše, na Jiřáku, ale i na Bořislavce či Veleslavíně zastřešení chybí. Hlavně kvůli starším lidem. Snadno můžou uklouznout a ošklivě se zranit - zvlášť za deště či sněhu. Proč jde postavit zastřešení v nejcentrovatějším centru, ale o kousíček dál už se musí nemístně šetřit?“ Odpovědí se však ani jeden z komentujících dodnes nedočkal.