foto: Georgi Bidenko, PrahaIN.cz/Kolona na Jenerálce, ulice Horoměřická
Dopravní situace je na území Prahy 6, v Horoměřicích a Nebušicích žhavým tématem, které jednotlivé radnice řeší dlouhodobě. Zástupci všech tří celků nyní podepsali společnou deklaraci, ve které vyjádřili společnou snahu o urychlení řešení tragické dopravní situace v ulici Horoměřická.
Podnět vzešel dle informací z tiskové zprávy od představitelů obce Horoměřice a městské části Nebušice. Ti dlouhodobě upozorňovali na neutěšenou situaci v dopravě ve směru na Prahu 6 a dále do centra metropole. Představitelé všech tří dotčených radnic se shodli na tom, že nejhorší je situace zejména v úseku od kruhového objezdu u ulice Nebušická po křižovatku s ulicí Evropská. Následkem je výrazné zpožďování spojů MHD a časté dopravní zácpy.
„Zatímco na příjezdech do Prahy 6 od Kladna, Suchdola a Roztok jsou BUS pruhy, kterými autobusy projedou rychleji než auta, ve směru od Nebušic a Horoměřic žádný preferenční BUS pruh není. Proto je našim společným zájmem dosáhnout realizace BUS pruhu také v ulici Horoměřická. Cíl máme na šestce jasný, dostat autobusy z regionu co nejrychleji ke stanicím metra,“ okomentoval ve zprávě situaci radní pro dopravu městské části Praha 6 Ondřej Matěj Hrubeš (ODS).
BUS pruhy vyvolávají emoce
Autobusové pruhy přitom byly terčem výtek řady řidičů. Jak jsme informovali už letos v září, radnice zrušila omezení BUS pruhů na konkrétní hodiny a zavedla jejich fungování neomezeně. Ke změnám došlo na Evropské, Podbabské a Roztocké. V ulicích Svatovítská, Na Petřinách, Bělohorská a Ankarská už takto fungovaly dříve.
Radní pro dopravu se stal za novinku na sociálních sítích terčem kritiky. Proti Ondřeji Matěji Hrubešovi místní dokonce podepisovali petici. Více než tisícovka podepsaných nesouhlasí s tím, aby je radní dále zastupoval, protože dle znění petice nejsou přesvědčeni, že jedná v jejich zájmu a v zájmu městské části.
Informovali jsme také o problémech přímo na Evropské ulici. Tam se podle místních stále tvoří dlouhé kolony. Autobusy tu totiž musí k zastávkám dvakrát křižovat. Řešení však neexistuje. Pomůže prý jedině nová železnice do Kladna, která by i s odbočkou na letiště měla být hotová do roku 2030.
Psali jsme
Technická správa komunikací (TSK) dokončila první fázi provozu nového systému pro řízení semaforů využívající umělou inteligenci. Inovativní systém…
Nebušice a Horoměřice BUS pruhy vítají
Vedení Nebušic a Horoměřic však zavedení BUS pruhů vítá. Rozšíření Horoměřické ulice by navíc mělo být za tímto účelem technicky možné. „Zřízení BUS pruhu je zcela určitě potřebné opatření pro zklidnění dopravní situace nejen u nás v Horoměřicích, ale řešení, které by bylo dlouhodobě udržitelné, je budování kolejové dopravy. To je vidět i ve velkých městech na západ od nás,“ uvedl ve zprávě starosta Horoměřic Luboš Langer (ODS). Opatření má zásadní význam také podle starosty Nebušic Viktora Komárka (STAN).
Součástí deklarace společného zájmu všech tří radnic jsou požadavky týkající se dlouhodobě neuspokojivého stavu dopravy v ulici Horoměřická. Podepsaní dle dokumentu považují dopravní situaci za dlouhodobě neúnosnou, zejména co se týče plynulého provozu spojů městské a příměstské dopravy.
Rozšíření Horoměřické má předcházet změna signalizace
Vzhledem k tomu požadují co nejrychlejší realizaci rozšíření ulice Horoměřická, konkrétně zřízení vyhrazeného pruhu pro autobusy, který by umožnil jejich prioritní průjezd ke stanici metra Bořislavka. Do doby, než bude vyhrazený pruh zřízen, požadují radnice prověřit nastavení světelné signalizace na křižovatce Evropské a Horoměřické s možností preference MHD i z ulice Horoměřická. Prověřeno by mělo být také zřízení nové autobusové linky z Horoměřic přes Suchdol na Dejvickou s maximálním využitím aktuálních vyhrazených autobusových pruhů.
Zástupci městských částí pověřili radního Šestky Ondřeje Matěje Hrubeše a oba starosty jednáním s hlavním městem Prahou za účelem naplnění podepsané deklarace. Jejich úkolem má být prosazení urychlené realizace všech navržených opatření v co nejkratším čase.