foto: Vít Hassan pro PrahaIN.cz/Magistrála
Dopravní situace v Praze se opět stala tématem ostré debaty pražských zastupitelů. Podle opozičních zastupitelů nelze hlavním městem ani projet, ani ho objet. Stojí prý všechno a dopravní mapa je neustále červená. Řešení by prý mohl nabídnout Koordinátor dopravních uzavírek. O problému se však zastupitelé odmítli bavit.
Zastupitelé klubu ANO Ondřej Prokop a Stanislav Nekolný na dubnovém zasedání Zastupitelstva hlavního města Prahy už po několikáté předložili k projednání bod s názvem Koordinátor dopravních uzavírek. Právě ten by prý mohl alespoň částečně pomoci s dopravní situací v Praze, která je podle opozičních politiků katastrofální. „Milí Pražané, stojíte v zácpě každý den. Odpovědnost za to nese tahle koalice,“ uvedl u řečnického pultíku Ondřej Prokop.
Podle Stanislava Nekolného pak už zlidověla hláška „Hřibova zácpa“. „Nechci být osobní, ale pane náměstku, jste odpovědný za dopravu. Posledních 14 dní je doprava v Praze opravdu katastrofální. Stojí se dlouhé hodiny. Už je to krize, která se musí nějak řešit. Nerozumím, proč se o tom nemůžeme bavit věcně a určit koordinátora, který by rozklíčoval, proč se tohle děje a proč je to horší a horší,“ uvedl Nekolný a poprosil náměstka pro dopravu Zdeňka Hřiba (Piráti), aby se k situaci alespoň vyjádřil.
Hřib podle opozice svou funkci nezvládá
Návrh na zřízení koordinátora dopravy a i věcnou debatu o současné dopravní situaci v hlavním městě dále podpořil Jan Hušbauer (ANO). Ten zároveň uvedl, že je přesvědčen, že náměstek Hřib díky své aktuální vytíženosti v roli předsedy Pirátů své povinnosti v roli náměstka nezvládá. Koordinátor dopravy by mu prý v tom mohl pomoci.
„Dneska ráno jsme byli svědky něčeho, opravdu jsem takhle červenou dopravní mapu ještě neviděl. Nemění se nic, nedaří se. Tak se musím zeptat, jestli náměstek pro dopravu o tomhle problému ví, nebo je to součástí nějakého konspiračního plánu na odstranění řidičů ze silnic. Komplikuje se tím i příjezd hasičů, průjezdnost pro služby města, ale je to i nápor na životní prostředí,“ připojil se k návrhu Jan Kolář (ANO).
Navrhované tisky přislíbil podpořit také klub SPD, a to ústy Milana Urbana. S návrhem zřídit koordinátora dopravy se prý naprosto ztotožňuje. Dopravu v Praze dále popsal jako cílený chaos, který pod vedením Zdeňka Hřiba jen graduje.
Psali jsme
AKTUALIZOVÁNO: Europoslanec Filip Turek (Motoristé sobě) na sociálních sítích zveřejnil fotografie, ze kterých je patrné, že se jeho tachometr…
Praha se v Evropě drží uprostřed
Slovo si vzal i náměstek Zdeněk Hřib, který přednesl výsledky výzkumu společnosti Traffic Index dostupné na webu tomtom.com. „Zaškrtl jsem si evropská města. Kde byste řekli, že je Praha ze 46 měst? Vybral jsem jen ty, které jsou nad 800 tisíc obyvatel, aby to bylo srovnatelné. Nebudu napínat, Praha je na místě 23, tedy je přesně uprostřed žebříčku. Doprava v Praze je tedy z hlediska srovnání s jinými evropskými metropolemi, obdobně velikými, zcela průměrná. Větší zácpy jsou v Madridu, Manchesteru, Kodani, Budapešti, Marseille, Aténách, Římě, Bruselu, Bordeaux, Bukurešti, Dublinu a samozřejmě v Londýně,“ vyjmenoval Hřib.
Zatím podle jeho dalších slov nikdo nevymyslel, jak silnice opravovat bez uzavírek. „Zejména za vlády ANO se tady kašlalo na opravy dopravní infrastruktury, a to dokonce tak, že za vás dokonce spadla Trojská lávka. To se zatím nikdy nikomu nestalo, že by tady spadl most. To jste zvládli podělat jenom vy,“ pustil se Hřib do opozice. Do účtu vládnutí ANO zahrnul také havarijní stav Libeňského mostu.
Index je podle náměstka důvěryhodný
Podle Jana Koláře je však do statistik třeba zahrnout i počet obyvatel. Protože ačkoli má Praha podobnou rozlohu, žije v ní mnohem méně obyvatel. Nekolný dále doplnil, že není pravda, že by zácpy nešly řešit. Problém je podle jeho slov v koordinaci oprav.
Náměstek Hřib si ale stál za svým. Index je podle něj zpracovaný rozumně a lze si v něm přepínat vyhodnocení centra města, ale i okolních oblastí. „Metodika zohledňuje to, že administrativní hranice u měst jsou vnímány u různých měst různě. Paříž má 2 miliony obyvatel všeho všudy, ale všichni chápeme, že v okolí žijí také lidé. A Paříž je uprostřed silnice, z obou stran kompaktní město, ale TomTom to umí zohlednit,“ bránil Hřib uvedené statistiky.
Ani tentokrát se však debata dále neposunula. Zastupitelé totiž v hlasování odmítli zařazení bodu do programu jednání. Pro hlasovalo pouze 18 přítomných.