Zážitky se středočeskými autobusy. Aneb kolo, na kterém se dají ohřát párky

19. 07. 202217:19
Zážitky se středočeskými autobusy. Aneb kolo, na kterém se dají ohřát párky
foto: Georgi Bidenko, PrahaIN.cz/Autobus, ilustrační foto

Jelikož Praha nabízí nesrovnatelně více pracovních příležitostí než další středočeské obce, není žádným překvapením, že velký počet lidí dojíždí do hlavního města za prací. Ceny pohonných hmot jsou však vysoké, a tak značná část občanů využívá k dopravě do zaměstnání vlaky, a zejména autobusy. Jsou však ve vyhovujícím technickém stavu?

Od našeho pravidelného čtenáře z Mělníka jsme obdrželi zajímavou informaci. Během posledních dvou měsíců prý dvakrát v rámci své trasy Mělník-Praha nedojel do cíle. Důvodem byla porucha autobusu. V prvním případě vypověděl službu klínový řemen, podruhé potom „odešly“ brzdové destičky.

„Shodou okolností se to stalo zrovna, když byl pátek třináctého. Pospíchal jsem z Mělníka do práce kvůli důležité schůzce. Bohužel jsme však s autobusem dojeli pouze před zastávku Obříství/Štěpánský most, čili kousek od Mělníka. Pan řidič řekl, že prasknul klínový řemen a že musíme čekat na náhradní autobus. Nakonec jsme nastoupili do autobusu, který jel přes všechny možné zastávky v Neratovicích. Samozřejmě jsem přijel do práce pozdě a dost mi to zkomplikovalo den,“ řekl pro PrahaIN.cz náš čtenář Marek K.

Pryč od kola, může hořet

Zhruba za tři týdny prý zažil podobný problém. Tentokrát v opačném směru Praha-Mělník. „Již za Prahou jsem cítil zápach, jako když se něco pálí. Na klidu mi to nepřidalo. Když autobus zastavil na zastávce Neratovice/Byškovice, tak pan řidič prohlásil, že se moc omlouvá, ale že jsme dojeli. Když cestující vystoupili z autobusu, důrazně je upozornil, ať se nepohybují v blízkosti kola, jelikož je rozpálené a mohlo by začít hořet. Příčinou této poruchy byly špatné brzdové destičky. Vtipné na celé události bylo, že řidič v autobusu našel igelitový sáček s párky a ptal se lidí, jestli někoho nejsou. Poté řekl legendární větu: ,Jsou ještě studené, já bych je mohl ohřát na tom kole.' Asi po půl hodině jsme jeli dalším linkovým autobusem, který jsme zaplnili k prasknutí,“ prozrazuje náš čtenář.

Držíme se pokynů výrobce

Zmíněné autobusové linky Pražské integrované dopravy (PID) spadají pod společnost ČSAD střední Čechy. Zajímalo nás tedy, jak často zde probíhají kontroly technického stavu autobusů. „Máme servisní úkony v pravidelných intervalech podle pokynů výrobce. Autobusy samozřejmě kontrolujeme právě na základě těchto úkonů, které jsou předepsány výrobcem autobusů,“ nechal se slyšet pro PrahaIN.cz vedoucí osobní dopravy Provozovny Mělník Aleš Jakoubek.

Pro srovnání jsme se obrátili také na Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP). Také tato společnost totiž provozuje linky PID. Otázka zněla stejně. Jak často kontrolujete technický stav vašich autobusů?

„K autobusům DPP uvádíme, že jsou všechny zařazeny do systému plánované údržby plynoucí z kilometrického nájezdu či časového intervalu. Kontroly technického stavu jsou pak prováděny v pravidelných i nepravidelných periodách různými útvary či subjekty. Vzhledem k tomu, že u řady komponent není možné předem definovat životnost, respektive odhalit nedosažení předpokládané životnosti, tak nelze bohužel ani vyloučit jejich závadu v průběhu výkonu na lince. Z průběžně sledovaných závad vzniklých v provozu autobusů však lze učinit závěr, že se nejedná o závady ovlivňující bezpečnost samotných cestujících. I s ohledem na zde uvedené jednoznačně garantujeme takový technický stav autobusů, který zaručuje bezpečnou přepravu osob plně v souladu s platnou legislativou. Vznik nahodilé závady ovšem není možné zcela vyloučit, nicméně se vždy jedná o nežádoucí stavy, které se snažíme průběžně eliminovat,“ sdělila nám tisková mluvčí DPP Aneta Řehková.

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných