foto: Georgi Bidenko, PrahaIN.cz/Parkování v Praze
Parkování na modrých zónách je v Praze velice žhavým tématem. Magistrát chce totiž v rámci rezidenčních parkovacích zón zavést četné změny, které však oficiálně zatím nepředstavil. Největší problém spatřuje řada majitelů vozidel v plánovaném navýšení parkovného.
Právě na cenu parkovného se ve svém facebookovém příspěvku zeptal pražský náměstek pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti). Jeho otázka byla prostá: „Vybrali byste si raději levné parkování, nebo možnost zaparkovat u domu?“
Kontroverzní téma vyvolalo obrovskou záplavu reakcí. Jen za první den příspěvek nasbíral přes 500 reakcí a zhruba stejný počet komentářů. Mít obojí, tedy levné a zároveň dostupné parkování, totiž podle Hřiba není možné. Pokud je prý parkování dotované, je zároveň velmi žádané.
Parkování město dotuje více než MHD
V podobném duchu se náměstek vyjadřoval i v minulosti. Například v příspěvku na sociální síti X z května letošního roku poukázal na fakt, že parkování hlavní město dotuje více než veřejnou dopravu. Město tak přichází o prostředky, které by mohlo dávat například na opravy mostů, silnic či stavbu městského okruhu.
Žádný smysl podle něj nedává ani zvýhodněné parkování oproti veřejné dopravě. Ta se totiž městu vyplatí, protože převáže velké množství lidí na malém prostoru. Naopak aut je v ulicích moc a další se do nich už nevejdou.
V každém bloku mají zůstat dvě volná místa
„Jak říká americký odborník na parkování profesor Donald Shoup, cena za parkování by měla být taková, aby v každém obytném bloku kdykoliv zůstávala alespoň dvě volná parkovací místa. To zdůrazňuje i analýza Deloitte z roku 2020, podle které je důležité pro fungující parkování v Praze držet průměrnou obsazenost zón placeného stání maximálně na 85 procentech. Teď ale dosahuje průměrná denní obsazenost zón v centrální oblasti města často přes 90 procent,“ přiblížil v novém příspěvku Hřib a zeptal se na názor Pražanů. Ti ho na odpovědi nenechali dlouho čekat.
Velká část z nich se přitom v komentářích shodla, že ani zdražení s dostupností míst nepomůže. Lidí, kteří na modrých zónách parkují čistě proto, že je to levné, je prý minimum a ostatní si prostě připlatí a parkovat budou dál. Větší problém je prý neustálé snižování počtu parkovacích míst v ulicích a nedostatečná nabídka podzemních či odstavných parkovišť.
Vyšší cena nikoho nevyžene
„A neexistují náhodou studie, které dokazují, že zvýšení ceny parkování nijak neovlivňuje jeho dostupnost, protože lidí, kteří někde parkují jen proto, že to je levné, je vlastně minimum? Koho vyšší cena vyžene? Rezidenty, kteří parkují u domu? Asi ne, že. Nebo turisty, kteří přijedou na pár dní a chtějí parkovat u hotelu? Asi taky ne. Tak lidi, co jedou do centra na večeři a chtějí jet autem? No... asi taky ne. Takže koho?“ ptal se jeden z místních.
Další komentující upozornil například na problematiku druhých aut majitelů: „Těchto “mrtvých duší” u nás v ulici parkuje cca 40 procent. Jak jsem na to číslo přišel? Když v zimě napadl sníh, tato auta měla i po 10 dnech na sobě sněhovou čepici. Auto na každodenní ježdění by měl mít člověk právo parkovat před bydlištěm. Auto na ježdění jednou za měsíc nikoliv.“
Psali jsme
Parkování je v Praze velkým tématem. Kromě poplatků za parkování v modrých zónách se Pražané stále častěji setkávají také se špatně…
Řešením by bylo méně vydaných oprávnění
Další lidé považují za chybu, že roční parkování v modré zóně stojí násobně méně, než roční kupon na MHD. Mnozí dále upozorňují na to, že jediným funkčním řešením bude, když se nebude vydávat více rezidenčních parkovacích oprávnění, než kolik je v daných oblastech reálně míst.
Na tento problém už dříve upozorňovala i naše redakce. Počet vydaných parkovacích oprávnění totiž v řadě městských částí výrazně převyšuje kapacitu parkovacích zón. Z odpovědí městských částí tehdy vyplynulo, že například na Šestce bylo vydáno asi o čtyři tisíce více parkovacích oprávnění, než kolika místy městská část disponuje. Na Dvojce šlo asi o tři a půl tisíce plonkových karet. O tom, že koupí parkovací karty nevzniká automaticky nárok na parkovací místo, se tak denně přesvědčuje řada Pražanů.
„Vybral bych si nejraději redukci uličního parkování ve prospěch jiného využití tohoto prostoru, spolu s výrazným zdražením nad úroveň rezervovaného komerčního stání. Tím se konečně začne vyplácet soukromníkům budovat parkovací kapacity. Tedy třeba ty parkovací domy, po kterých lidi tak často volají, ale které teď nemá vůbec smysl stavět, protože parkování na ulici je jak pohodlnější, tak i mnohem levnější. Jediný reálně udržitelný způsob, jak nyní auty obestavěný veřejný prostor začít využívat smysluplněji. Bylo by pochopitelně třeba zónovat, nemá smysl výrazně zdražovat třeba na sídlištích, kde velká parkoviště jinak než k parkování nikdy sloužit nebudou. Ale centrum a širší centrum by bylo potřeba ozdravit,“ objevilo se dále v komentářích pod příspěvkem Zdeňka Hřiba.
Na Sedmičce už mají jasno. Zdražovat se nebude
Podobnou otázkou, tedy zda zdražit parkování, se v červnu zabývala Praha 7 prostřednictvím krátkého dotazníku, na který obyvatelé odpovídali v průběhu voleb do Evropského parlamentu. Tři otázky se týkaly toho, jestli místní souhlasí s případným navýšením ceny v parkovacích zónách, jakou částku v takovém případě navrhují a zda mají být takto získané finance rozdělovány mezi občany Prahy 7, kteří v zónách neparkují, jako kompenzace na jiný způsob dopravy.
Radnice se tak chtěla dozvědět, jestli lidem více vyhovuje levné parkování na úkor menší dostupnosti, anebo zda by uvítali poptávku regulovat zvýšením ceny. Z výsledků ankety, které radnice zveřejnila na webu, jasně vyplynulo, že i přes zhoršující se dostupnost obyvatelé stále upřednostňují levnější možnost parkování. Městská část proto magistrát informovala, že zvýšit cenu parkovného nechce.
„Magistrátní koalice vede více než půl roku jednání za zavřenými dveřmi, prakticky bez dat a odborných aktuálních výzkumů. Velmi se obávám, že výsledkem bude unavený politický kompromis, který bude znamenat jen zdražení, aniž ve skutečnosti přinese uvolnění parkovacích míst v ulicích,“ uvedl ve zprávě místostarosta Prahy 7 pro dopravu Pavel Zelenka (Praha sobě).