foto: Georgi Bidenko, PrahaIN.cz/Vůz společnosti Bolt, ilustrační foto
Praha není jako bývala. Nejen tato slova použil řidič společnosti Bolt, který nás nedávno vezl v Mostě. Tam je přitom situace v tomto oboru mnohem horší, podle něj využije zmiňovanou službu zhruba jeden člověk za den.
Firma Bolt dříve vystupovala pod názvem Taxify. Mezinárodní platforma pro přepravu osob vznikla v estonském Tallinu v roce 2015 a zanedlouho se rozšířila do všech koutů Evropy. Ani v Praze není využívání této služby ničím neobvyklým.
Bolt však funguje i v řadě dalších měst po republice. Například v Ostravě, Brně, Mladé Boleslavi, Plzni, Olomouci a právě severočeském městě Most.
Když redakce poslední uvedené město navštívila, platformy pro přepravu jsme využili. Na trasu z centra města k hradu Hněvín nám aplikace ukázala dvě možnosti jízdy. Jedna za 85, druhá za 110 korun. Zvolili jsme spořivou variantu, vůz měl na místo určení přijet za dvě minuty.
Z tepla domova k dopravě Boltem
Po třech minutách čekání nám však zavolalo pražské číslo. „Dobrý den, kam jedete?“ zeptal se muž na telefonu. V tu chvíli jsme se docela divili, neboť jsme měli za to, že aplikace snad ukazuje řidiči, kam má zákazník namířeno. Během hovoru jsme v pozadí slyšeli křik dětí, řidič byl pravděpodobně ještě doma, ale i tak se v aplikaci ukazovalo, že vůz bude na místě za dvě minuty. „Obléknu se a jedu,“ ukončil hovor.
Místo dvou minut se tak příjezd zpozdil na zhruba deset minut.
„Dobrý den, dobrý den... Vy znáte Bolt?“ zeptal se řidič udiveně hned po našem nástupu do auta. Pak už to chápal: „No jo, Pražáci... Chápu, to je tak vždy, když to znají, jsou to Pražáci...,“ smál se.
Jak jsme se dozvěděli, řidiči Boltu v Mostě nemají zrovna velké ryto. Když jsme se ptali, kolik lidí za den odveze, řidič odpověděl se smíchem a ironicky: „Hodně, hodně, třeba jednoho za den.“
„V Mostě to nikdo nezná. Most je zaostalý. Ve všem,“ dodal.

Město Most, ilustrační foto. Zdroj: PrahaIN.cz
Praha? Prý žebrota...
Řidič však dle svých slov jezdí do jiných měst. Bolt totiž může používat v podstatě kdekoliv, kde platforma funguje. A jak nám hned došlo, Praha je nejvyužívanějším místem pro výdělek. Podle řidiče však situace už není taková, jako bývala dřív.
„Žebrota. Praha je žebrota. Zrovna včera jsem tam byl a lidi fakt nejezdí, nechápu. I ty částky jsou nízké... Žebrota. Tady to mám zapnutý, protože tady bydlím a jsem doma, tak když náhodou přijede takhle třeba někdo z Prahy...,“ sdělil nám.
Podle něj bylo dříve možné vydělat si v hlavním městě i pět tisíc za den: „Ale zase jste museli jezdit furt, jedenáct, dvanáct, třináct hodin... Ale dnes? To máte dva tisíce hrubého a jste rádi.“
Když jsme tuto službu využili podruhé, přijel jiný řidič. A scénář se opakoval. Při našem vstupu do vozu přišla stejná otázka: „Vy znáte Bolt?“
Řidiče jsme se zeptali i na pražskou situaci. Předchozího šoféra znal a jeho slova potvrdil: „Ano, ano, ta Praha už fakt není jako bývala. Ale pořád je to lepší než tady. Jsem tady doma, tak jsem on-line jen tak, když někdo náhodou. Dnes to mám zapnuté už šest hodin a vy jste první, kdo si mě objednal.“