Železniční tunel ze Smíchova do Berouna dá vzniknout novým silnicím

06. 02. 202411:12
Železniční tunel ze Smíchova do Berouna dá vzniknout novým silnicím
foto: Zdeněk Strnad pro PrahaIN.cz/Ražba tunelu, ilustrační obrázek

V návaznosti na ražbu nového železničního tunelu mezi pražským Smíchovem a Berounem bude nutné vybudovat nové silnice a realizovat krajinná kompenzační opatření. Silnice budou sloužit ve velké míře technice při obsluze stavby.

O plánovaných stavbách v rámci vzniku nového železničního tunelu informuje v tiskové zprávě Středočeský kraj. Od nových silnic či silničního mostu v Berouně si slibuje co největší odklon těžké dopravy z center okolních měst a obcí.

Mezi plánované stavby mají patřit nové silnice, obchvaty a most přes řeku Berounku. To vše kvůli téměř 25 kilometrů dlouhému železničnímu tunelu, který má spojit pražský Smíchov s Berounem. Právě kamionům transportujícím materiál na tuto stavbu by měly silnice sloužit nejvíce. Cílem je, aby těžká technika nemusela projíždět centry přilehlých obcí.

Občany je nutné chránit

„Stavba tunelu je pro stát strategickou záležitostí, nicméně je nutné občany ochránit před exhalacemi a stavebním ruchem. Také nechceme, aby technika rozjezdila naše silnice,“ informoval ve zprávě Karel Bendl (ODS), radní pro oblast silniční dopravy.

„Jde nám i o to, aby stavbou nebyla v regionu dotčena hromadná doprava. Zvláště ve chvíli, kdy ještě není dokončena rekonstrukce trati číslo 171,“ připojil Petr Borecký (STAN), radní pro oblast veřejné dopravy.

Proti tunelu nemají obce nic, chtějí ale více informací

Kraj se má zároveň stát prostředníkem v jednáních mezi Správou železnic, Ředitelstvím silnic a dálnic a Ministerstvem dopravy. Do debaty by se měly zapojit i dotčené obce a města.

„Vyzvala nás k tomu vedení řady obcí. Státní organizace své projekty nekoordinují, vznikají jejich kolize. Obce proti tunelu jako takovému nic nemají, vnímají přínosy pro společnost, nicméně chtějí více informací a chtějí řešit negativní dopady staveb na své okolí. Jejich požadavky vnímám jako legitimní. Chceme proto všechny – obce, stát, ŘSD, SŽ i kraj posadit k jednacímu stolu a vytvořit společné pracovní skupiny,“ upřesnil Petr Borecký.

Vzniknout má obchvat, most či kruhový objezd

V současné době se počítá s výstavbou asi 2,5 kilometrů dlouhého obchvatu Nučič, který propojí exit 5 dálnice D5 a křižovatku ulic Karlštejnská a Mlýnská v Tachlovicích. Vzniknout má také most v Berouně, který pomůže současnému velice vytíženému mostu T. G. Masaryka, který se díky tomu dočká rekonstrukce.

Tím ale změny ve městě nekončí. Budeme dostavovat i napojení na stávající obchvat Králova Dvora, vybudujeme nový kruhový objezd v berounské Koněpruské ulici, novou komunikaci ve Švýcarské ulici mířící k novému mostu a most samotný. Ten překlene řeku v těsné blízkosti mostu železničního a napojí se na silnici II/116 v Hostímské ulici,“ doplnil Karel Bendl.

Dobravní stavba za 46 miliard by mohla být hotova v roce 2036

Podle informací z webu Správy železnic je trať z Berouna na Smíchov prioritní dopravní stavbou a jedním z nejrozsáhlejších připravovaných dopravních projektů v republice. Tunel by měl odlehčit stávající trati podél Berounky a zrychlit osobní i nákladní dopravu ve směru na Beroun, Plzeň i německý Norimberk a Mnichov.

Tunel bude ražen plnoprofilovými tunelovacími stroji TBM v hloubce asi 150 metrů pod zemí. Stejně vznikl železniční koridor mezi Plzní a Ejpovicemi. Stavba by měla dle předpokladů započít v roce 2028, s dokončením se počítá roku 2036. Stát bude dle odhadů asi 46 miliard korun bez DPH.

„Příprava výstavby tunelu běží podle plánu, probíhají i procesy posouzení vlivů na životní prostředí EIA a o všem informujeme dotčená města a obce. V tuto chvíli například provádíme průzkumné vrty v území,“ sdělil Michal Froněk, náměstek ředitele Stavební správy západ Správy železnic.

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných