Zeptali jsme se bývalého pilota formule na třicítku v Praze

21. 06. 202312:03
Zeptali jsme se bývalého pilota formule na třicítku v Praze
foto: Vít Hassan pro PrahaIN.cz/Filip Turek

ROZHOVOR: Filip Turek je bývalý pilot formule. Má za sebou přes třicet závodů, je držitelem titulu Formule 4 Trophy Central Europe. Dnes podniká a je sběratelem aut. V roce 2006 založil Jaguar Klub ČR a od té doby mu šéfuje. Kromě toho ale veřejně vystupuje a komentuje aktuální dění, politiku nevyjímaje.

Vystupuje třeba proti aktivistům z Poslední generace, kteří požadují plošné snížení rychlostního limitu v širším centru na 30 kilometrů v hodině. Trnem v oku mu jsou i levicové strany, jako například Piráti.

V rozhovoru s Filipem Turkem jsme nezapomněli ani na skupinu „120 pro Prahu - Rychlá Generace“, což je skupina, které reaguje na požadavky aktivistů. Na Letné už měla jednu akci, které se zúčastnil i Filip Turek. Ve čtvrtek 22. června se uskuteční znovu.

Zdroj: Oficiální grafika akce 120 pro Prahu, se svolením 

Minulá recesistická akce 120 pro Prahu neměla příliš velkou mediální pozornost. Neviděl jsem ani žádné výstupy, kolik se vás tam vlastně sešlo?

Můj odhad je přibližně osmdesát lidí. To není extra velké číslo. Nebylo to příliš dobře zorganizované ze strany kluků, kteří tu akci dělali. Kdybych tam pozval svoje příznivce, tak by tam asi přišlo více lidí. Teď jsem se jim nabídl, že jim klidně propůjčím svůj obličej a budeme moct to udělat o něco větší.

A do budoucnosti? Myslíte, že to má potenciál přilákat tisíce lidí?

To nevím. Pořád je to, i jak sám říkáte, recesistická akce. Je to reakce nesmyslem na nesmysl. Tím, že nějací extrémisté chtějí třicítku pro Prahu, se kluci zcela inteligentně rozhodli z toho udělat srandu a vytvořit takovou recesistickou věc, která nemá zcela reálný základ. Proto nemá smysl tomu dávat příliš energie, aby chodily tisíce lidí. Pokud tam ale přijde pár set lidí, tak to minimálně dává prostor zase pozvat někoho z té Poslední generace.

Zase?

Minule tam jeden z těch členů byl. Dávalo to možnost mu protiargumentovat a trošku to s ním probrat. Jak říkám, je to recesistická akce, a hlavně není moje. Můj názor je, že to všechno kluci dělají skvěle. Veřejně podporuji 120 pro Prahu a hlavně veřejně podporuji Motoristé sobě Petra Macinky, to je politická strana, které proti tomu jediná vystupuje. Z mého pohledu tedy dávat energii do recesistického projektu nemá tolik smysl. Přijdu tam jako host, poskytnu jim tvář.

Motoristé, ano. Další politické strany se ale oproti aktivistům nějak zvlášť neohradily. Primátor Svoboda s nimi vyjednával.

Tak Svoboda je zve na kafe na magistrát, ten se s nimi kamarádí. I náměstek pro dopravu. To jsou všechno lidi, kteří jim to povolují. Oni protestují legálně. Blokují dopravu legálně. Mně to přijde úplně zvrácené, otočené na hlavu. Přitom třeba v Německu, v Británii si ti lidé chodí sednout. V těchto progresivistických zemích, kde byste si řekl, že to bude mít zelenou, tak ti lidé jsou mimo zákon. U nás se to ale povoluje. Přijde mi to padlé na hlavu a myslím, že jsou preferované stranami, jako například ODS, Piráti, TOP 09 a tak dále. Všichni se k nim nepřímo hlásí. Dávají od toho ruce pryč, až v ten moment, kdy někdo umře kvůli tomu, že přijela pozdě sanitka, jako se stalo v cizině. Všichni ale mají stejný cíl, a to dostat auta z měst a šikanovat řidiče. V momentě, kdy my nemáme dostavený pražský okruh, který blokují paradoxně ti samí idioti, tak mi přijde šílené, že napadne někoho takové protesty povolit a vůbec s nimi jednat.

Jakou cítíte ve spojitosti s těmito protesty náladu ve společnosti? Máte ve své bublině vůbec někoho, kdo by s tím souhlasil?

Ale ano, mám. Jsou to většinou neřidiči. Ti říkají: „Vždyť těch aut je tady moc, díky tomu tady jezdit nebudou.“ Jsou to ale většinou takoví lidé mimo realitu. Často holky bez řidičáku. Nebo mi řeknou, že nejezdí autem, jezdí Uberem. To jsou pak ještě hloupější lidé.

Ale někdo racionální, kdo ví, jak funguje ekonomika, jak funguje infrastruktura vyspělé země, tohle samozřejmě neřekne. Oni to srovnávají s Berlínem, s Paříží. Tato města mají dva, tři okruhy. Tato široká a obrovská města bez rozdílu výšek, oni to srovnávají s nesrovnatelným. Teď jsem byl v Lisabonu, tam je nejlepší silniční síť a nikdo tam na kole samozřejmě také nejezdí. Jsou tam velké rozdíly výšek. Z mého pohledu je to komické a lidé, kteří nic moc neprodukují, nic moc nedělají, spíš tak laicky a hloupě říkají, že celé ty protesty jsou myšleny dobře a auta opravdu škodí. Neuvědomují si ale, že ty housky do toho obchodu někdo přivézt musí. A pokud není infrastruktura a pražský okruh, tak Středočeši, kteří jsou závislí na tom, aby jezdili pracovat do Prahy, to prostě nezvládnou jinak než jezdit autem. Ti lidé logicky nestojí v zácpách dobrovolně. To si ale příznivci třicítky neuvědomují.

Takže máte v okolí takové lidi, nebo ne?

Většinou tak hloupé lidi ve svém okolí nemám, ale i to se stává. Většinou jim to poměrně jednoduše vyargumentuji tím, že nemáme ty okruhy a infrastruktura není hotová. Já samozřejmě také nejsem příznivcem zácp v centru města, ale to se neřeší tak, že se zakážou auta a budou se šikanovat řidiči.

Když už se bavíme o dopravě, řeší se, že by se mimopražským zpoplatňoval vjezd do centra Prahy. Co tomu říkáte?

Tím, že žiji v hromadou aut postiženém centru, jsem celkově i pro model, že by se určitá místa mohla zpoplatňovat. Určitě nejsem radikálně proti tomu. Líbí se mi koncept města bez extrémního množství aut, ale musí se to dít nějakou evoluční cestou. Pokud městem vede D1, která se mění v magistrálu skrz hlavní město, a nedostavím lidem pražský okruh, tak nemůžu počítat s tím, že oni tam jedou pro zábavu. Jedou tam, protože jinudy jet nemohou. Proto by mi přišlo amorální jim to zpoplatnit.

Takže spíše v teoretické budoucnosti.

Za předpokladu, že by tady infrastruktura byla postavena jako ve vyspělé zemi, ne jako v zemi, kde se absolutně jenom rozkrádá při všem, co se staví, a všechno se blokuje, protože se dává prostor zeleným magorům, tak bych v budoucnosti byl pro to, aby to bylo jako třeba v Londýně: Ten kdo tam bydlí, tak tam může, kdo ne, tak ať si zaplatí, nebo splňuje nějaké požadavky. To je budoucnost moderních měst. Například Malá strana, kde jsem bydlel několik let, je zmrzačená turisty a auty, ale to, že jim to zpoplatníme, nebo zakážeme, to nepomůže, pokud jim nedáme alternativní způsob. To je dostavba pražského okruhu. Už jsem říkal, že normální města této velikosti mají těch okruhů několik a síť mnohem širší.

Byl jste teď v Lisabonu. Je tedy nějaké město, ze kterého by si Praha mohla vzít příklad?

Inspirace je v tom, jak se všude rychle staví. Teď jsem projížděl Francií, kde jsou hodně zpoplatněné dálnice a jsou v krásném stavu. Nevím ten důvod, proč jsou v Česku a Německu nonstop zácpy a jsou rozestavěné celé dálnice, když tohle ve Francii není. Já nevím, je to korupce? Nebo se snažíme stavit tak neefektivně a špatně? Neznám město, které by bylo ideální. Každopádně města, která se nám dávají za příklad, tak jsou často úplně odlišné, protože v Praze jsou drsné podmínky. Dokáže tu být hodně pod nulou, jsou tady velké výškové rozdíly mezi jednotlivými částmi města.

Amsterdam, Kodaň...

Nesmysl. V Amsterdamu jsem byl mnohokrát za život, jezdím tam pracovně. Tam to patří k té kultuře. Všichni Holanďani jezdí stovky let na kole. V Holandsku není jediný kopeček, je to tam úplně placaté. Takže logicky to patří k Amsterdamu, jsou tam miliony kol. A také já budu samozřejmě v Amsterdamu rád jezdit na kole. To samé Kodaň.

Staví se v těchto zemích rychleji?

Určitě.

U nás je problém, že poslední pořádná věc, co se tady postavila, byl tunel Blanka za Béma. Od té doby nic. A to se nebavíme o tom, jaké ekonomické hrůzy se kolem toho dějí, a jaké rozkrádání se pravděpodobně děje. Nebo já nevím, z jakého důvodu se tady nestaví? U nás ne, ale právě ve všech protestantských zemích se staví mnohem efektivněji. Holandsko, Británie, zkrátka všude není problém, aby pod městem vedly nějaké tunely, průjezdy, nevím, co všechno. To tady vůbec není. I v Barceloně najednou vede doprava v podzemí. To kdyby někdo měl stavět u nás, tak se u toho rozkrade tolik peněz...

A především v tom zamezí ti zelení magoři, kteří protestují, tak zároveň zamezují tomu, aby se v Praze dostavěla infrastruktura, která je vhodná k tomu, aby se doprava v Praze uklidnila. Za mě je to celé špatně.

Filip Turek v Lisabonu. Zdroj: Archiv F. Turka, se svolením 

Netajíte se veřejnou kritikou levicových stran. Třeba Piráti ale mají přes deset procent.

Já si nedokážu představit, proč se tohle děje. Proti Pirátům vystupuji strašně moc. Myslím si, že je to reálně marxistická strana, která má tyto zelené ideologie, akorát se je snaží prodávat trochu atraktivněji, ne tak radikálním hávu, jako to dělali Zelení. Jsem ale přesvědčený o tom, že lidem začíná docházet, co jsou zač.

A co říkáte na současnou ODS?

To mě právě děsí. U těch Pirátů to člověk čeká. Ale mě děsí, že člověk volí ODSku a ona to pak podporuje. To je to největší zklamání, že my, historičtí voliči ODS, najednou vidíme, že oni tohle povolují a podporují v Praze. Já jsem znechucený spíš než z Pirátů, od kterých to čekám, kteří se k těmto ideologiím hlásí, z ODS, která si za tím stojí. Piráti jsou v tomhle aspoň upřímní, oni ty svoje voliče mají. Lidi, kteří jsou neproduktivní, nepotřebují nikam jezdit, nepotřebují podnikat a vydělávat, hýbat se po městě, těm je to jedno. Ti chodí do kavárny a volí Piráty. To je jejich svobodná volba. Ale problém je podvod na voliče ze strany ODS. To je to, co mi přijde šílené. V příštích volbách by měli dostat za vyučenou.

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných