foto: Markéta Šálková, PrahaIN.cz/Odhazování sněhu, ilustrační foto
Zimní údržba komunikací v hlavním městě bude stát podle předběžného odhadu okolo 810 milionů korun, což je meziročně zhruba stejně. V případě, že bude zima mírná, zaplatí město asi o 100 milionů korun méně.
Vyplývá to z dokumentu, který schválili pražští radní. Připraveny budou podle dokumentu desítky sypačů a dalších strojů a necelá tisícovka pracovníků. Přesná částka, kterou město za údržbu vydá, bude záležet na vývoji zimy. Zimní údržba začíná každoročně 1. listopadu a končí 31. března následujícího roku. Zajišťuje ji městská firma Technická správa komunikací (TSK).
Silnice a chodníky se uklízí v několika takzvaných pořadích. V prvním vyjedou sypače a pluhy na nejdůležitější komunikace a chodníky, zejména v okolí úřadů, nemocnic, škol či nádraží a stanic metra. Uklizeny musí být do dvou hodin od výjezdu. V druhém pořadí silničáři uklízí zbývající komunikace druhé třídy a ve třetím pořadí ty zbylé.
Psali jsme
Rekonstrukce Barrandovského mostu měla být výkladní skříní stávajícího vedení Prahy. Padala slova o odvaze, nutnosti i dobrém výběru dodavatele.…
Z vyčleněné techniky určené na zimní údržbu je 73 sypačů pro první pořadí, ke kterým je vyčleněn jeden pro záchranáře. Dalších 50 strojů, což je o jeden méně než loni, je určeno pro úklid v druhém a třetím pořadí. Připraveno bude 907 pracovníků, kteří budou z chodníků odstraňovat sníh a led. K nim pak přibude ještě dalších 253 lidí, kteří se budou primárně starat o činnosti nesouvisející přímo se zimní údržbou, jako jsou opravy kanalizace, údržba dopravního značení nebo péče o zeleň.
Oproti minulé zimě se v té nadcházející navýší počet kilometrů, které budou za jednu směnu odklizeny. U větších mechanismů se navýší z devíti na deset kilometrů za směnu a u menších z šesti na osm kilometrů. „Tento krok může výrazně snížit nutný počet pracovníků ručního úklidu, a to o 172 pracovníků,“ píše se v dokumentu. Zavede se také druhá směna při úklidu nemotorových komunikací.
TSK má ve správě podle dokumentu 1371 kilometrů komunikací v prvním pořadí, a to včetně vyhrazených pruhů pro autobusy, dalších 501 kilometrů v druhém a 313 v třetím pořadí. Stará se také o 538 hektarů takzvaně nemotorových komunikací, tedy například chodníků.