Značka rychlosti před přechodem jen z jedné strany. Na Vinohradské ulici realita

14. 08. 202408:08
Značka rychlosti před přechodem jen z jedné strany. Na Vinohradské ulici realita
foto: Adéla Houbová, PrahaIN.cz/Přechod přes Vinohradskou třídu

Vinohradská třída je jednou z nejvýznamnějších ulic v Praze. Měří asi 4 kilometry a nachází se na ni velké množství přechodů pro chodce. Konkrétně na jeden z nich nás upozornilo hned několik čtenářů, podle kterých je velice nebezpečný jak pro chodce, tak i pro řidiče. Zajímavostí přitom je, že na sníženou maximální rychlost před ním upozorňuje značka jen z jedné strany.

Za nebezpečný označují místní obyvatelé konkrétně přechod při křižovatce s ulicí U Kanálky, zhruba uprostřed Sadů Svatopluka Čecha. Nachází se tak na území městské části Praha 2. Největším problémem tohoto přechodu je, že jako jeden z mála není vybaven semafory a nachází se na rovném úseku.

Problém představují také parkující automobily, které stojí po obou stranách ulice, čímž brání chodcům i řidičům ve výhledu. Aby se mohli před přechodem lidé pořádně rozhlédnout, často musí vstoupit poměrně daleko do vozovky, což je samo o sobě nebezpečné.

Dvojka usiluje o úpravy

„Zmiňovaný přechod je ve správě příslušného silničního správního úřadu MHMP. Městská část Praha 2 na nebezpečí tohoto přechodu upozorňovala MHMP opakovaně již v loňském roce, a to i s návrhem na úpravu, bohužel však zatím marně,“ uvedla na dotaz PrahaIN.cz k tomuto přechodu tisková mluvčí Prahy 2 Andrea Zoulová.

Ani značení není v tomto případě ideální. Svislá značka upozorňující na přechod se sice v místě nachází, ovšem ve směru k Václavskému náměstí je umístěna mezi stromy, takže zejména na jaře a v létě může být poměrně jednoduché ji přehlédnout. Ve stromech se nachází také značení maximální povolené rychlosti, která je v tomto místě snížena na 40 kilometrů za hodinu. V opačném směru, kde je značení přechodu sice čitelnější, však omezení rychlosti pro jistotu chybí úplně.

rychlostZnačka upravující rychlost je schovaná za stromy, sloupem a dodávkou. Foto: redakce PrahaIN.cz

„Konkrétně jsme upozorňovali na skutečnost, že v jednom směru chybí dopravní značení omezení rychlosti na 40 kilometrů v hodině, přestože bylo silničním správním úřadem MHMP stanoveno, a zároveň jsme požadovali doplnění, respektive obnovení dopravního značení POZOR DĚTI na vozovce,“ dodala k požadavkům radnice Zoulová.

Podobnou zkušenost má podle jejích slov Praha 2 při řešení nebezpečných přechodů například v Nuslích. „Opakovaně MHMP upozorňujeme na špatnou viditelnost dočasného přechodu v ulici Jaromírova i na nutnost úpravy celé komunikace v ulici Sekaninova, a to na základě mnoha podnětů našich občanů. Dílčího úspěchu se nám podařilo dosáhnout u přechodu v ulici Na Slupi, kde po mnohaletém úsilí dojde k osazení světelně signalizačním zařízením,“ doplnila k dalším problematickým místům na území Dvojky tisková mluvčí.

V Korunní je situace podobná

Zpět ale na Vinohrady. Kromě Vinohradské totiž místní obyvatelé upozorňují také na další nebezpečná místa pro chodce i řidiče. Jedná se o ulici Korunní, která vede paralelně s Vinohradskou jen o několik stovek metrů jižněji. Také na ní se nachází několik přechodů pro chodce, které nejsou vybaveny semafory, pro řidiče i chodce jsou tím pádem poměrně nebezpečné.

Konkrétním příkladem může být přechod při křižovatce s ulicí Kolínská, který se nachází už na území Prahy 10. Jde o velice podobný problém. Po obou stranách ulice totiž parkují automobily, kvůli kterým musí chodci vstoupit do vozovky, aby se rozhlédli. Přechod se navíc, stejně jako v předchozím případě, nachází na delším rovném úseku.

přechod KorunníRozhlížet se lidé musí až ve vozovce. Foto: redakce PrahaIN.cz

Desítka o opatřeních neuvažuje

Na rozdíl od Dvojky však Desítka na tomto rizikovém úseku nepřemýšlí o žádných dalších bezpečnostních opatřeních. Jak naší redakci sdělil radní pro dopravu Mikuláš Pobuda (ODS), odbor dopravy prý u v lokalitě neeviduje žádný zvýšený počet dopravních nehod.

„Na území Prahy 10 se nenachází extrémně rizikový přechod pro chodce. Za rizikové se dá pouze označit chování některých řidičů a samotných chodců,“ dodal k nebezpečným přechodům Pobuda.

Nezbývá než dávat pozor

Na obou místech je tak zatím třeba dbát zvýšené pozornosti. Mezi základní pravidla pro chodce patří se dostatečně rozhlédnout ideálně ještě před vstupem do vozovky, navázat s řidičem oční kontakt, jít vždy po přechodu a vnímat provoz všemi smysly, včetně sluchu.

Ostražití by však měli být i řidiči. Kromě dodržování maximální povolené rychlosti mají ze zákona povinnost neohrozit ani neomezit chodce, který přechází nebo se zjevně chystá přecházet komunikaci po přechodu.

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných