foto: Jan Svoboda, PrahaIN.cz/Prosincový sníh v Podolí
V těchto dnech se u předpovědi počasí začínají objevovat první varování před mrazivými teplotami a ve vyšších nadmořských výškách i před prvními sněhovými přeháňkami. Od 1. listopadu platí pro řidiče v případě popsaných podmínek povinnost zimního přezutí, není tak důvod ho odkládat. Pro úspěšné překonání náročného zimního období se však vyplatí věnovat pozornost i dalším činnostem, než představuje včasná výměna pneumatik.
V naší redakci máme aktuální zkušenost, že na přezutí se v pneuservisech čeká maximálně týden. Pokud majitel vozu nebude svoji objednávku dále odkládat, uvedený termín mu zaručuje, že nástup zimy, alespoň v širším okolí hlavního města, nepřivítá na letních gumách.
Na webových stránkách společnosti AAA Auto se objevuje řada dalších činností, kterým by řidiči měli věnovat pozornost. Týkají se svícení, údržby auta a základních pravidel pro jízdu na zmrzlých a zasněžených vozovkách.
Vidět a být viděn je základ
Zhoršená viditelnost je na podzim a v zimě dána častějším výskytem mlh a také brzkým západem slunce, kdy se velká část řidičů vrací na sklonku pracovního dne do svých domovů již za tmy. Aby jejich vůz byl na vozovce za každé situace vidět, měli by si pravidelně zkontrolovat svoje vozidlo a přesvědčit se, že bez problémů svítí přední i zadní světla, včetně blinkrů a mlhových světel.
Při jízdě s automatickým svícením může docházet k situaci, že senzor nerozpozná například mlhu nebo hustý déšť a nechává zapnuté pouze denní svícení předních diod. Ze zadního pohledu je pak auto naprosto neviditelné. Proto je důležité v takových chvílích včas ručně zapnout mlhovky nebo potkávací světla a předejít tak možným kolizím.
Do auta patří také smetáček na sníh a škrabka na led
Dobrý výhled zajistí v zimě čistá okna, proto je vhodné mít v autě po ruce škrabku a smeták. Vhodným doplňkem může být i speciální sprej na rozmrazování oken, který rychle a spolehlivě nahradí chybějící vyhřívané čelní okno ve výbavě. Přimrzlé stěrače je vhodné po ránu opatrně oddělit od skla, aby se nepotrhaly gumičky. Důležité je také odstranit napadaný sníh nejen z oken, ale i ze střechy, aby neohrožoval řidiče jedoucí za vozidlem.
Psali jsme
Horská služba velmi často vyráží k turistům, kteří neodhadli své síly a špatně si naplánovali výstup. Velkým problémem je také nedostatečné…
Doplnění provozních kapalin a startovací kabely
Samozřejmostí je doplnění nemrznoucí směsi, aby v autě nezamrzla chladící kapalina. Stejně tak je dobré včas dolít zimní kapalinu do ostřikovačů, protože stará letní směs v rozvodech při teplotách kolem nuly sama neroztaje. Jako první pomoc může v takovém případě posloužit návštěva podzemního parkoviště v některém z velkých nákupních center, kde se v teple led po několika hodinách bezpečně rozpustí. Jinak nezbývá, než nacákaný rozbředlý sníh z posolené vozovky utírat během jízdy ze špinavého čelního skla každou chvíli ručně.
Náročné zimní počasí může řidiče překvapit i vybitým akumulátorem, ať už u vlastního auta nebo u vozu někoho v okolí. K nezaplacení jsou v takovém případě startovací kabely. Spolu s nimi se v zimě vyplatí vozit i lopatu pro odházení sněhu, deku, pití a něco k snědku pro případ dlouhého stání v kolonách.
Na zimních vozovkách udržujte dostatečné rozestupy
Univerzální rada pro jízdu na mokré, namrzlé nebo zasněžené vozovce, kdy se může během okamžiku přihodit téměř cokoli, nabádá řidiče, aby v zájmu vlastní bezpečnosti udržovali na cestách větší rozestupy. Brzdná dráha se na mokré vozovce dvojnásobně prodlužuje, na ledu dokonce desetinásobně.
Na mokré vozovce a teplotě pod 4 °C může voda na silnici již přimrzat. Řidiči by měli jízdní styl takovým podmínkám přizpůsobit a vyhnout se prudkému brždění, do zatáček vjíždět pomalu a včas si před nimi přibrzdit. Zatáčky je nejlépe projíždět při pravé straně vozovky.
V případě, že se auto i přesto dostane do smyku, platí základní pravidlo. Dívat se tam, kam chcete jet, hlavně vůbec nebrzdit, vyšlápnout spojku a točit volantem proti směru, kam se stáčí záď auta. Pokud se stáčí doprava, volantem točit doleva a snažit se udržet auto na silnici.