foto: Georgi Bidenko, PrahaIN.cz/Doprava v Praze, duben 2025
Josef S. je soukromý dopravce, který se stará o to, aby měly desítky restaurací na území hlavního města dostatečné zásoby. Dříve pracoval pro MAKRO Cash & Carry ČR s.r.o., v roce 2023 si vzal na úvěr větší dodávku a od té doby rozváží takzvaně na sebe.
Redakce s ním mluvila ve čtvrtek, kdy probíhala ostrá debata pražských zastupitelů právě na téma dopravní situace v metropoli. Opoziční zastupitelé klubu hnutí ANO Ondřej Prokop a Stanislav Nekolný na dubnovém zasedání Zastupitelstva hlavního města Prahy mimochodem už poněkolikáté předložili k projednání bod s názvem Koordinátor dopravních uzavírek.
Pokud se podíváme na aktuální komplikace v Praze, uvidíme, že zdržení více jak deset minut během špičky hrozí na mnoha místech. Dlouhodobě se jedná o horní část Václavského náměstí, okolí Pankráce a Krče kvůli výstavbě metra D, stavební akce zasáhly ulice Peroutkova, U Výstaviště, Českobrodská, Štúrova nebo Ďáblická.
Josef S. je ze stavu pražské dopravy zoufalý, neboť je na ní závislý. Rozhodl se tedy pro krok, jenž poprvé učinil před mnoha lety, kdy byl pražským primátorem Pavel Bém.
„Jel jsem si tam postěžovat z očí do očí. Přijal mě primátorův tajemník, dal mi termín a pak se se mnou jeden pán pobavil. Tehdy mi řekl, že primátor Bém má každý týden, snad se jednalo o úterý, poradu se zodpovědnými lidmi, kde si na papír kreslí plánované uzavírky a pouštějí je tak, aby bylo město co možná nejvíce průjezdné. Takže se nemohlo stát, co se děje poslední měsíce, že se zavře nebo omezí hned několik sousedních ulic, k tomu se třeba opravuje plynovod a chodník, jako je to zcela běžné v Praze 4, kde mám nejvíc rozvozů a odpoledne mám zpoždění až devadesát minut,“ svěřil se podnikatel naší redakci.
Jak naznačil, tak učinil.
Během jednání zastupitelstva se rozhodl zajet osobně za Zdeňkem Hřibem, aby mu do očí řekl, „jak blbě to dělá“.
Jenomže ke kýženému setkání nakonec nedošlo. S Josefem S. jsme hovořili naposledy 24. dubna kolem 19:00, kdy mu zbývala ještě jedna restaurace u Kroužků na Vltavě. „Stojím před nájezdem na Barrandovský most. Když vidím, jak vypadá Jižní spojka, absolutně nemám v tomto hustém provozu šanci dostat se do centra a říct, co jsem chtěl. Tohle je důsledek naprosté nekoordinovanosti. Stojím v zácpě, část pravého pruhu je určena pro MHD. Každý pátý šofér tam zajede s osobákem, aniž by bral ohled na ostatní. Stojím na nábřeží dvacet minut a nevidím hlídku. Byl jsem ráno v Plynární v Holešovicích, kde to bylo k uzoufání,“ dodal Josef S.
Svůj „boj“ za zlepšení dopravy ovšem nezdává.
Podle vlastních slov pošle 1. náměstkovi pražského primátora e-mail s tím, jak řešit dopravu. „Když na to přišel Bém a dávalo to smysl, proč to od něho jenom nepřevezmou, nerozumím, nechápu,“ uzavřel.
„Doprava v Praze je z hlediska srovnání s jinými evropskými metropolemi, obdobně velikými, zcela průměrná,“ reagoval na kritiku předseda Pirátů.