Redakce PrahaIN.cz přijala etický kodex, jehož cílem je zajišťovat soulad činností a procesů s právními předpisy a firemními hodnotami při veškerém jednání zaměstnanců společnosti a účinně předcházet jednání, které by bylo v rozporu s právními předpisy a etickými principy. Etický kodex je platný pro všechny pracovníky a spolupracovníky, tedy kmenové žurnalisty i stálé externisty, kteří se podílejí na tvorbě obsahu.
1. Obecné zásady
- Redakce musí pracovat v souladu autorskoprávními předpisy.
- Redakce poskytuje úplné, nezkreslené a pravdivé informace a ve zpravodajském obsahu se snaží minimalizovat vliv osobních postojů a názorů.
- Redakce má povinnost rozlišovat fakta od osobních názorů.
- Názory, komentáře, glosy či autorské analýzy jsou jasně a srozumitelně odděleny od redakčních materiálů, například příslušným označením v perexu (NÁZOR, KRITIKA, POLEMIKA, RECENZE). Autor takového postoje nebo případný zdroj musí být vždy uveden.
2. Obsahové zásady
- Redakce odmítá vydávat nepravdivé či jen částečně pravdivé informace pod jakýmkoliv příslibem či nátlakem (aktivně dezinformovat), stejně jako odmítá zadržovat jakékoliv informace (pasivně dezinformovat).
- Redakce přináší co nejpřesnější a nejucelenější informace, snaží se o to, aby text nebyl zkreslen nevhodným titulkem nebo nepatřičnou anotační fotografií. Za nevhodný titulek lze považovat i ten, který obrací původní vyznění textu anebo neodpovídá textu jako takovému.
- Redakce nepoužívá pro získávání informací či fotografií nepoctivé prostředky. Nesmí také využít dobré víry kohokoliv.
- Redakce nepublikuje zpravodajské články vycházející pouze z informací jednoho zdroje. Výjimku tvoří zprávy z agentur, texty statistického charakteru či různé projevy, u kterých je zdroj informací jasný.
3. Práce se zdroji
4. Zacházení s vulgaritami a citace
- Člen redakce, který se podílí na textu, se vyvaruje vulgarit v maximální možné míře.
- V případě, že vulgární mluvu používá veřejně známá osoba, člen redakce nezkresluje vnímání takové osoby skrýváním vulgarit, nicméně v titulku se od takového chování distancuje vložením uvozovek do sporných výrazů.
- Pokud je v článku o někom informováno negativně, dotčená osoba / společnost musí vždy dostat prostor ke svému vyjádření. Takovéto vyjádření musí být vždy uvedeno v článku. Pokud oslovený nereaguje v adekvátní době, v článku musí být tato skutečnost zmíněna, stejně jako počet urgencí, kdy bylo o vyjádření usilováno.
-
Pokud je na základě dostatečného množství relevantních informací zpráva přesto publikována, stanovisko může být doplněno později a v textu o tomto bude informováno. Pokud jde o sérii investigativních článků a v dalších už není uvedena původní reakce, řeší se věc aktivním prolinkem na předešlá vyjádření.
- Podobně je pravidlem, že lze zpětně na základě opožděné žádosti protistrany tuto reakci uveřejnit a do perexu sporného materiálu přidat AKTUALIZOVÁNO O VYJÁDŘENÍ s datem provedené změny.
- Přímé citace redakce neupravuje. Pokud přeci jenom musí být upraveny, nesmí ztratit svůj význam a budou konzultovány s jejich autorem. Rozsáhlé škrty v citacích, pokud nejde o rozhovor, se obvykle uvádějí pod článkem ve smyslu redakčně kráceno.
5. Opravy chyb
- Pokud se v článku vyskytne chyba či nepřesná informace, která by mohla kohokoliv poškodit, musí být v co nejbližší době opravena členem redakce, který ji objevil nebo byl pověřen její opravou.
- Opravy, omluvy či odpovědi se uveřejňují za podmínek definovaných tiskovým zákonem, občanským zákoníkem či pravomocným soudním rozhodnutím či schváleným smírem.
- Pokud se redaktor dozví o faktické chybě ve svém již publikovaném materiálu, je povinen o tom informovat svého nadřízeného a navrhnout způsob opravy chyby.
- Redaktor je povinen vynaložit maximální úsilí na ověření informací a dbá na to, aby fakta, která připravuje k publikaci, byla přesná.
6. Chování redakce a fotografů
- Člen redakce musí mít na vědomí, že veškerá jeho soukromá vyjádření, která jsou publikována na sociálních sítích, mohou být vnímána jako postoj redakce, proto se vyvaruje jakýchkoliv vyjádření, která jsou v rozporu s postojem redakce nebo v rozporu s Etickým kodexem redakce.
- Prostřednictvím sociálních sítí nebude člen redakce kritizovat práci redakčních kolegů, a to ani z konkurenčních médií. Jedinou výjimkou je upozornění na faktické chyby nebo nepřesnosti v publikovaném obsahu.
- Člen redakce zachovává loajalitu svému titulu.
- Fotograf se musí řídit při výkonu své činnosti zákony a předpisy České republiky nebo země, ve které se právě nachází.
- Fotograf nesmí vědomě měnit obsah fotografie.
- Fotograf se zavazuje vyvarovat obsahu, který by mohl poškodit dobré jméno redakce.
- Fotograf vždy jedná a vystupuje tak, aby reprezentoval a nepoškodil dobré jméno redakce.
7. Reklama a PR
- Každá informace, která je komerční či inzertní povahy, musí být zřetelně označena a oddělena od redakční části obsahu.
- Člen redakce nesmí publikovat článek o organizaci či službě, v níž je sám komerčně zainteresován.
- Člen redakce nesjednává inzerci ani neslibuje článek výměnou za inzerci.
- Člen redakce nepřijímá peněžité ani nepeněžité plnění od subjektů, jejichž zájmem je ovlivnit obsah média ve svůj prospěch. Výjimkou jsou věcné dary, související s výkonem práce redaktora a nepřesahující symbolickou hodnotu.
- Člen redakce nepřijme dar nebo výhodu, pokud by tím byla ohrožena jeho objektivita a nestrannost. Pokud se člen redakce rozhodne přijmout jakýkoliv dar či výhodu, předem o tom informuje šéfredaktora.
8. Ochrana dat