foto: Jiří Zemen, PrahaIN.cz/Z obchodu Bertka...
Výprodejových prodejen s levným zbožím je v Praze celá řada. Třeba taková síť obchodů Bertka má v hlavním městě rovnou pět poboček.
Bertka má obchody v Troji, na Vinohradech, ve Vysočanech, Braníku a v Libni.
A proč je zboží tak levné? Je to jednoduché. Bertka se zabývá nákupem a následným prodejem potravin, které jsou často před minimální dobou trvanlivosti, v některých případech i po ní. Ovšem důvodů ke slevě je víc, třeba zrušené objednávky či chybné obaly.
„Ať už je to jakýkoliv důvod ke slevě, tak nás to zajímá. Koncovým zákazníkům se snažíme nabídnout zboží se slevou. Kvalita zboží je samozřejmě hlídaná, neprodáváme nic, co by bylo špatné. Je to na základě výkupů zboží s krátkou expirací, koncem na trhu, změnou obalů, zkušební verze výroby. Je toho celá řada,“ nastínil serveru PrahaIN.cz šéf společnosti Robert Farkaš.
Bertka může pomoct i řadě podnikatelů, kteří třeba zkrachují a mají mnoho zásob.
„Jsme na trhu skoro dvacet let, takže máme docela známosti. Když se najde podnikatel, který se snaží do prodeje dát nějaké novinky a nezadaří se mu, tak vyhledává firmy jako my, které mu s tím dokážou pomoct, aby se mu vrátila alespoň nějaká část. Zrovna teď máme nabídku - na trhu neuspěli, ale mají dost zásob. A samozřejmě ta trvanlivost se krátí a on je ještě rád, že to nemusí likvidovat. My to zobchodujeme,“ dodal Farkaš.
Jeden z obchodů Bertka. Zdroj: PrahaIN.cz
Redakce vyrazila za slevami
Do jedné z prodejen se redakce vydala.
Chtěli jsme zjistit, kolik zákazník může ušetřit. A také za jakých okolností, neboť nám bylo zřejmé, že ne všechno zboží bude před minimální dobou trvanlivosti.
Hned na začátku prodejny nás zaujaly čaje, z nichž žádný nebyl po minimální době trvanlivosti. Většina z nich měla dokonce několikaměsíční rezervu. Třeba Pigi čaj, který patří vůbec k tomu nejlevnějšímu, co lze na trhu najít, tu ale nebyl za výrazně nižší cenu. Zde stál 11,90 korun.
Jiná situace byla u čajů Lipton s pyramidovými sáčky.
Ty stály 26,90, to je o více než polovinu méně než běžně v supermarketech. Sypaný čaj Jemča s příchutí sladkého ovoce většinou v obchodech ani nespatříte, v Bertce byl za 39,90 a na internetu jsme ho našli i za více než padesát korun.
I kapsle do kávovaru Dolce Gusto zde byly levnější a rezervu měly několik měsíců. Zatímco běžně je pořídíte za 120 korun a více, v Bertce od 82 do 90 kaček.
Z obchodu Bertka... Zdroj: PrahaIN.cz
Různé chipsy, a to včetně Lays s blížící se dobou minimální trvanlivosti, stály kolem třiceti korun.
Ale třeba pivo Stella Artois za 17,90 prošlo k listopadu 2022. Stejně jako třeba konzerva s kukuřicí a hráškem za patnáct. Dva měsíce po minimální době trvanlivosti byly také croissanty 7 Days, na ceně se to ale promítlo - 8,90 korun.
Závěrem minulého roku jsme viděli i džusy Granini za 31 korun (běžně se prodávají i za více než padesát korun). I sojovka byla levná - 15 korun, to jen tak nikde neseženete. Ale zase nutno říct, že nákup je na vlastní riziko. Minimální trvanlivost do prosince 2022.
I šunky, které samozřejmě prošlé nebyly, ale „soudný den“ se blížil, stály kolem dvacky. Často se jednalo o zboží z Německa.
A nechyběla zde ani drogerie. Sprchové šampóny rovněž od našich sousedů z Německa stály kolem třiceti korun, čisticí prostředky byly za dvacku.
Pár základních informací
U většiny potravin se uvádí datum minimální trvanlivosti, které se uvozuje formou „minimální trvanlivost do…“ Tyto potraviny mohou být v případě, že je potravina bezpečná, prodávány i po době datumu minimální trvanlivosti. Na prodej po tomto datu však musí být spotřebitel upozorněn.
Datum použitelnosti, nebo datum minimální trvanlivosti si stanovuje výrobce dané potraviny na základě svých znalostí, zkušeností, podkladů, laboratorních vyšetření tak, aby byl výrobek po celou dobu trvanlivosti bezpečný, za což výrobce nese odpovědnost.
U šunky bude pravděpodobně uvedeno datum použitelnosti. Po uplynutí tohoto data již šunka nesmí být prodávána. Obecně k prodeji po době minimální trvanlivosti lze uvést, že výrobce tím, že nemůže ovlivnit podmínky skladování a zacházení s výrobkem, který dodal jinému subjektu (distributorovi, prodejci), tak je v jeho zájmu stanovit takovou dobu datumu minimální trvanlivosti, aby byl výrobek po celou uváděný datum minimální trvanlivosti bezpečný. Proto prodej potravin krátce po době datumu minimální trvanlivosti by z uvedeného důvodu neměl vést k narušení výrobku, a tím ani ke zdravotnímu riziku pro spotřebitele.
Koupě potraviny po době datumu minimální trvanlivosti by ale měla být na rozhodnutí zákazníka. Ten musí být informován, že výrobek je nabízen k prodeji po době datumu minimální trvanlivosti. Z obecně známých skutečností platí, že čerstvější výrobek je obvykle například chuťově či vzhledově lepší. U starších, i když bezpečných výrobků (tedy např. po době datumu minimální trvanlivosti) může docházet již k určitým senzorickým změnám. Jako názorný příklad může sloužit třeba pečivo, kde se datum minimální trvanlivosti sice neuvádí, ale čerstvě upečené pečivo je obvykle senzoricky lepší než sice stejné a stále bezpečné pečivo, avšak po celodenním vystavení v regálu.
Datum minimální trvanlivosti je například obvykle uváděno u tvrdých sýrů, pro prodej platí již námi uváděné v předchozích bodech. Sýry či jogurty označené datem datum použitelnosti nesmí být po uplynutí této doby prodávány. U lehce zkazitelných potravin může po uplynutí doby datumu použitelnosti docházet již ke kažení, růstu nežádoucích mikroorganismů, žluknutí a podobným procesům s možným významným dopadem na zdravotní nezávadnost potraviny.
Zdroj: Hygienická stanice hlavního města Prahy pro PrahaIN.cz
|
Beru 80 tisíc... Takové zboží
Během naší návštěvy jedné z poboček Bertky těsně před zavíračkou se uvnitř nacházelo asi pět lidí.
Redakce se ptala, proč zákazníci nakupují zrovna tady. Žádný dojemný příběh o finanční krizi jsme ale neslyšeli. Dva se s námi nechtěli bavit vůbec, další zase stručně: „No, no... je to levný, co mám říct?“
Ovšem jedna z mladších žen mluvila nekompromisně: „Já beru osmdesát tisíc měsíčně a stejně sem chodím. Ani ne kvůli slevám, každý sice chce ušetřit, ale tady občas člověk nalezne opravdu klenoty, co jinde ne. Někdy je tu opravdu dobré zboží,“ řekla.
Když jsme mluvili s majitelem firmy Robertem Farkašem, tak se usmíval a souhlasil:
„Ano, tady se třeba ty věci vůbec neprodávají, to je pravda. Je to docela fenomén. Lidi vědí, že na ten západ se cpou kvalitnější věci než k nám. A to je bohužel pravda. Dejme tomu, že my jsme ve spojení třeba s patnácti firmami z Německa. Pokud tam dokážeme nakoupit věci v akcích, tak zákazník u nás na to slyší. Lidé vědí, že je to v Německu levnější. A nakonec to koupí se slevou i tady.“