foto: Barbora Novotná, PrahaIN.cz/Obrovský výběr sladkostí v Kauflandu
Téměř všechno zboží v Čechách zdražuje. Občas slýcháme, že se u nás ceny zvyšují nejrychleji v Evropě. Mnoho Čechů se proto vydává nakupovat do Polska nebo do Německa. Do Polska kvůli nízkým cenám a do Německa kvůli lepší kvalitě. V poslední době se ale už i do Německa jezdí kvůli nižším cenám. Vyplatí se stále k našim sousedům zajet? A co nejčastěji končí v nákupních košících?
Za nákupy do Německa už nejezdí jenom ti, co bydlí poblíž hranic, do nákupních center se vydává i spousta Pražanů. Nejinak tomu bylo, když jsme se do Německa vyrazili podívat také my. Parkoviště u obchodních domů byla plná českých aut s pražskou poznávací značkou.
„Bereme to jako výlet. Vlastně ani nevím, jestli nějak hodně ušetříme, ale výběr je určitě větší. Kupujeme prací prášky, kosmetiku a čisticí prostředky, jsou určitě kvalitnější. A pro děti nakupujeme hlavně sladkosti. To je tady určitě levnější, a hlavně výběr je úplně někde jinde,“ řekla nám mladá maminka, která do Německa přijela se dvěma dětmi a kamarádkou z Úval u Prahy.
Tu jsme potkali na parkovišti před hypermarketem Real.
Naše druhá zastávka byla v Kauflandu, právě sem se vydává nejvyšší počet našinců. A v jakém oddělení byl největší nával? Rozhodně u cukrovinek a sladkostí. Velmi rychle mizely ze svých krabic bonbony Haribo, které jsou v tamních ochodech lacinější a seženete i druhy, které se u nás vůbec neprodávají.
Co u nás také neseženete
Pytlík, který obsahuje 175 gramů gumových bonbonů, vyjde na 0,99 eura. Tedy necelých 25 korun. Za tu cenu je u nás neseženete. Například v Tescu vyjdou na 36,90, v e-shopu e-cukrovinky.cz 49 korun a Nemeckyeshop.cz, který dováží sladkosti z Německa do Čech, totožné balení nabízí za 33,90 korun.

Foto: Výběr Haribo je opravdu velký. Autor: Barbora Novotná, PrahaIN.cz
„Firmy sice říkají, že ty sladkosti jsou stejné, ale mně to prostě chutná odsud víc,“ popsal nám nakupující, který si před Vánocemi dělal zásoby. Prý pro vnoučata a návštěvy.
Výběr je opravdu veliký.
Cukrovinky Kinder v baleních, které se u nás běžně neprodávají, tyčinky Duplo, Knoppers, obrovské Merci bonboniéry nebo sušenky plněné tekutou čokoládou Nutella. Ani ty u nás běžně nekoupíte.

Foto: Nespočet druhů sladkostí Kinder. Autor: Barbora Novotná, PrahaIN.cz
Nesmíme ani zapomenout na regály plné marcipánů, vánočních figurek, čokoládových šišek nebo perníčků, kterých bylo na výběr snad čtyřicet. Vybrat jste si je mohli i v barvách svého oblíbeného fotbalového týmu.
Na fakt, že jsou u nás sladkosti dražší, jsme narazili i v diskuzích na Facebooku pod příspěvky českých supermarketů. „V Německu Milka Mikuláš 0.99-1.19 eur. Styďte se,“ vzkázal jeden z nakupujících. „Pro čokolády raději do Německa, jsou kvalitnější a levnější. Ta čokoláda, co se prodává u nás, se nedá jíst,“ zmínil další.
Těch, kteří mají raději čokoládu z Německa, bylo víc. Výrobci však stále tvrdí, že čokolády jsou úplně stejné. Proto jsme oslovili společnost Milka i Ferrero, zda mají výrobky prodávané u nás a v Německu totožné složení.
„Můžeme potvrdit, že výrobky z portfolia společnosti Ferrero dostupné v České republice a v Německu mají stejnou recepturu i složení,“ sdělilo pro PrahaIN.cz Ferrefo.
Stejná odpověď přišla i od společnosti Mondelez, pod kterou spadají například čokolády Milka a Figaro.
„Obecně mohu potvrdit, že cukrovinky vyráběné společností Mondelez International, které jsou prodávané v Německu, mají stejné složení jako stejné cukrovinky prodávané v Česku v souladu s platnou legislativou,“ sdělil pro naší redakci za společnost Mondelez Jiří Šebek.
S jedním případem se však svěřil. „K tomu bych rád doplnil, že dne 15. listopadu 2022 Státní zemědělská a potravinářská inspekce (SZPI) nařídila společnosti Mondelez Czech Republic s.r.o. stažení všech šarží potraviny ‘7Days Bake Rolls Pizza 80 g’, ‘jež byla předmětem kontroly dodržování zákazu dvojí kvality’, z českého trhu nejpozději do 21. listopadu 2022. Mondelez respektuje opatření SZPI s tím, že výrobek na český trh nyní nedodává a výrobky stažené z regálů byly darovány potravinové bance po dohodě s SZPI neboť výrobek je vhodný ke konzumaci a společnost tak chce zabránit plýtvání jídlem a chránit životní prostředí,“ dodal.