Chovatel skotu jednal s Kauflandem: „Řekli mi, že to radši přivezou z Latinské Ameriky. Kam jsme se to dostali?“

05. 02. 202305:52
Chovatel skotu jednal s Kauflandem: „Řekli mi, že to radši přivezou z Latinské Ameriky. Kam jsme se to dostali?“
foto: Barbora Novotná, PrahaIN.cz/Maso, ilustrační foto

Není to tak dávno, co jsme upozornili na rozpačitý pohled do sadů s jablky. Lokální podnikatel se podle vlastních slov marně dostává do takzvaného zalistování řetězců. Zalistováním je myšleno přijetí jeho zboží do oběhu.

Už tehdy zmínil svého kamaráda, chovatele skotu ze severních Čech. Také se prý marně dostává na pulty velkých řetězců, které by mu zajistily pravidelný odbyt a peníze pro další rozvoj.

S dotyčným mužem jsme se setkali už v lednu. Ani tento farmář nechtěl jakkoli identifikovat svou osobu. „Vy to nechápete, ale my jsme tady naprosto v rukách řetězců. Nemáme žádné zastání u státu, u komory, nikde. Co si nevyběhám, neexistuje, není. Když se pod to podepíšu, dám si terč na čelo,“ řekl pro PrahaIN.cz.

Co však uvést můžeme? Chová skot. Jeho táta choval skot, jeho děda choval skot. Pole se dědí, práce zůstává. Dříve prý bylo líp, podotýká.

Klíčovým sdělením však nebyl popis těžké práce na poli a kolem zvířat. „Byl jsem u nás (Ústecký kraj, pozn. red.) v Kauflandu, šel jsem do tří prodejen, mluvil jsem s místními manažery. Chtěl jsem jenom vědět, poprosit, jestli by odebírali. Víte, co mi řekli? Že si to dovezou raději z Jižní Ameriky, že o tom stejně rozhodují Němci (Kaufland i Lidl patří pod soukromou německou společnost Schwarz Gruppe, pozn. red.).“

Kaufland spolupráci vítá

A pak? „Pak nic. Odešel jsem, říkal jsem to kamarádovi, ten to řekl vám,“ uzavřel.

Ačkoli je politika řetězců jednoznačně v jejich rukách a stát nemá prakticky žádný nástroj, jak určovat dodavatele, obrátili jsme se na zmíněný řetězec. Vědět jsme chtěli především to, odkud Kaufland vozí maso a jestli podobné věty mohly, či nemohly zaznít.

„Spolupráci s českými farmáři obecně vítáme a lokální dodavatele podporujeme. Spolupráce však v takovém případě začíná v oddělení nákupu, tedy ne prostřednictvím jednotlivých prodejen. Navazování spolupráce s dodavateli ani informace o možnostech spolupráce nejsou v kompetenci vedoucích obchodních domů, v důsledku čehož snadno může dojít k nedorozumění," sdělil Kaufland.

Z jeho letáků, které jsme studovali, ovšem podpora českých výrobců vyplývá celkem jasně. Více než polovina akčních cen masa a masných výrobků byla doplněna českou vlaječkou.

Jenomže ani tak nejde říct, že by byl problém pouze v komunikaci s lokálními farmáři. Potvrdila nám to i Agrární komora České republiky. 

Smutný pohled

„Od členů Agrární komory České republiky nám podobné chování obchodních řetězců není neznámé. Obchodní řetězce si nechávají dovážet za zahraničí potraviny za nízké a předotované ceny, a navíc za cenu vyšší uhlíkové stopy. Jedná se převážně o země Evropské unie, ale potraviny se dovážejí i ze třetích zemí, klidně přes oceán,“ přiblížil pro PrahaIN.cz prezident Agrární komory České republiky Jan Doležal.

Zemědělci podle jeho slov neurčují ceny potravin, za které prodávají své produkty, a už vůbec ne ceny potravin v regálech.

„Zahraniční předotovanou konkurencí jsou zemědělci tlačeni obchodními řetězci do snižování výkupních cen, které v některých případech nepokryjí ani jejich náklady. Následkem toho klesá potravinová soběstačnost Česka v produkci potravin. Je velká ostuda připravovat tradiční české pokrmy jako vepřo knedlo zelo ze zahraničních prasat nebo bramborový salát s řízkem z brambor z ciziny," dodal prezident Agrární komory.

Prezident Agrární komory České republiky Jan Doležal. Foto: AGRÁRNÍ KOMORA ČESKÉ REPUBLIKY, se svolením

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných