foto: Vít Hassan pro PrahaIN.cz/Nové KFC na Václavském náměstí
REPORTÁŽ: Řetězec rychlého občerstvení KFC dal České republice vzpomenout na staré časy, kdy otevření nového fastfoodu bylo historickou událostí. Kentucké kuře či McDonald´s byl v těchto dobách pro Čechy neznámou, a tak se příchod těšil velkému mediálnímu zájmu. To samé se teď opakuje v listopadu 2024.
PrahaIN.cz již minulý týden informovala, že KFC chce otevřít novou pobočku na Václavském náměstí. První vlajkovou restauraci svého druhu, uváděli zástupci rychlého občerstvení.
Další pobočka KFC se přitom nachází asi 200 metrů odsud. Proč se v těchto místech otevírá další restaurace rychlého občerstvení, nebylo známo. Na všechny informace bylo uvaleno mediální embargo. A to až do představení novinářům, které se uskutečnilo ve středu ráno.
Jako v devadesátkách
Naši redakci hned po příchodu překvapil obrovský mediální zájem. Ještě před začátkem celé akce zde mohly být dvě desítky zástupců médií, a to včetně veřejnoprávní České televize.
Kameramani si natáčeli moderní interiér nejnovějšího KFC na Václavském náměstí, který má dvě patra a jedná se o největší restauraci tohoto fastfoodu v České republice s výměrou 766 metrů čtverečních a se 152 místy k sezení.
„Krásné. Nádhera,“ pochvaloval si jeden z novinářů interiér nového fastfoodu. Ten je opravdu moderní a oproti ostatním pobočkám vypadá zcela jinak. Je to způsobené označením vlajková loď, čímž se KFC na Václaváku může zatím pyšnit jako jediné v Evropě.
„Je to celosvětový pojem. Jedná se o první a jedinou vlajkovou loď v celé Evropě. Na světě jsou pak čtyři, jedna v Singapuru a tři v Americe. Stojí za tím velké úsilí,“ vysvětlila ředitelka KFC pro Česko Ivana Makalová Dlouhá. Pro toto označení jsou prý nutná některá kritéria. Kromě unikátní lokality také design a různá specifika pro udržitelnost.
Makalová Dlouhá dále představila prezentaci o historii i současnosti řetězce v Česku. Ředitelka domácího KFC má mimochodem vyřídilku. Opravdu. Více než dvacetiminutovou prezentaci zvládla s přehledem, mluvila spisovně a přirozeně bez jakéhokoliv čtení. Že by to ale bylo něco extra zajímavého, to se úplně říct nedá. Spíš to připomínalo prezentaci pro investory či sponzory. Ocenit se pak musí pohotové odpovídání na otázky novinářů.
Zákulisí s přísným zákazem focení
Zajímavější byla samotná prohlídka restaurace včetně zákulisí, kde se připravují slavná kuřata. Naši redakci provedl Milan Krátký, District Coach ve společnosti AmRest. Ještě před vstupem do takzvané staffárny, kde se skladuje nejen maso, jsme si museli kvůli přísným hygienickým zásadám obléct ochranný oděv včetně síťky na vlasy. Slušelo nám to, ale selfie jsme si opravdu nedělali. Fotit jsme ovšem nemohli nic ze zázemí, platil zde zákaz.
Začali jsme u chladicího boxu, kam putuje kuřecí maso. „Čerstvé chlazené maso nám chodí čtyřikrát týdně přímo od dodavatele. Ve chvíli, kdy přijede, ho hned uskladníme. Hygienické standardy jsou velice přísné,“ popisoval Krátký.
Odtud jsme se dostali do další místnosti, kde se maso marinuje. Největší KFC v Česku bude mít dva marinovací stroje. „Zaměstnanec vezme maso a marinuje ho. Trvá to zhruba deset až patnáct minut.“
A na vlastní oči jsme mohli vidět také práci, kdy sendviče vznikají. Vše začíná od obalení kuřete do atypické strouhanky a následného smažení v kuchyni. „Srdce restaurace. Tady vzniká to, co je nejdůležitější. Z lednice přijde marinované maso do rukou kuchaře, který pracuje na obalovacím stole, ten je rozdělen na pálivý a nepálivý. A pak to jde do fritézy. Máme otevřené a tlakové,“ popisoval Milan Krátký.
Až pak dochází k finální kompletaci sendvičů či tortill, říká se tomu servis, na vlastní oči to vlastně může částečně vidět i zákazník, když na jídlo čeká. Někdo se možná objevil v minulosti přímo u zdroje a v podobném řetězci brigádničil. Kdo ne, ten si to může představit. Není to snadné a je tady docela vedro. A představa, že vás v kuchyni při přípravě sledují cizí lidé (novináři) jako v muzeu, to určitě také není nic příjemného. „Všechno tady má své určité místo. Všude bývají štítky, tady má být majonéza, tady má být kečup, aby zaměstnanci nemuseli pořád něco hledat a ztrácet čas,“ uváděl dále zástupce KFC.
Na závěr nastala hostina. A nikoho nepřekvapí, že se skládala ze všech možných jídel amerického fastfoodu. Jídlo mizelo rychlostí kulek. Ještě rychleji však přibývalo a pracovníci se díky hladovým novinářům současně připravovali na ostrý start provozu. Ten by měl nastat ve čtvrtek kolem oběda.