foto: Adéla Houbová, PrahaIN.cz/Craftová piva v Kauflandu
Řada velkých obchodů s potravinami ve svém sortimentu nabízí craftová piva z menších pivovarů. Věnují jim často celou speciální ledničku. Vyšší cena zákazníky neodrazuje, shodují se minipivovary. Zájem potvrzují i prázdné regály.
Speciály a craftová piva jsou doménou zejména menších pivoték a speciálně zaměřených podniků. Po celé Praze je jich nepočítaně, o jejich oblíbenosti u hostů jsme již dříve informovali. Nyní se ale menší pivovary dostávají i do tradičních potravinových řetězců. Příkladem může být Kaufland nebo Albert.
Naše redakce si craftových piv všimla konkrétně v Kauflandu, který jim věnuje celou speciální ledničku. Zajímavostí přitom je, že speciály se tu neprodávají v tradičních půllitrových lahvích ani po basách, jak je český konzument zvyklý, ale k dostání jsou jednotlivě, a to ve skle o velikosti 0,75 litru anebo v litrové PET lahvi. Ceny se přitom pohybují od 89 až po 140 korun za lahev.
Vyšší cena ani nezvyklé lahve zákazníky neodrazují
Ani vyšší cena a pro našince poněkud nezvyklé balení ale zákazníky od nákupu speciálních piv neodrazuje. Důkazem může být fakt, že regály jsou často vybrakované. Naše pozorování potvrdili i samotné pivovary.
„Myslím si, že hodně lidí (nejen mladých) dnes už vyhledává něco jiného než tradiční českou klasiku v půllitrové lahvi, i přesto, že to je třeba levnější varianta. Nejenže větší plastová balení jsou praktická na různé akce, kde je víc lidí, protože každý chce jiné množství piva, a díky praktickému uzávěru tak pivo zůstane více čerstvé, ale především samotné pivo je důvodem. Tradiční pivo z velkých českých pivovarů si můžeme dát v každé druhé hospodě v Česku. Naopak, piva z craftových pivovarů jsou nevšední. To je dle mého názoru důvod, proč si za ně lidé i rádi připlatí,“ sdělil naší redakci Jan Fišera, obchodní zástupce Únětického pivovaru, jehož nefiltrovaná 10°, filtrovaná 10,7° a nefiltrovaná 12° jsou k dostání v Kauflandu, Albertu a na Rohlik.cz.
Dále doplnil, že všechna tři nabízená piva se prodávají v podobném množství. Záleží na preferencích konzumenta. Zařazení speciálních ledniček pro craftová piva do repertoáru potravinových řetězců připisuje reakci na velkou poptávku ze strany konzumentů.
Poloprázdný regál v sekci craftových piv v Kauflandu. Foto: redakce PrahaIN.cz
Zájem roste, lidé se k pivům z minipivovarů snáz dostanou
„Zájem o piva z minipivovarů určitě roste, nyní už skoro každý obchodní řetězec tato piva nabízí. Určitě je dobře, že je k těmto pivům přístup i na místech, kam chodí běžní lidé (míněno tak, že nejsou tato piva jen ve specializovaných pivotékách) - umožní jim to ochutnat něco jiného či nového a zvýšit povědomí o českých minipivovarech i u lidí, kteří by se k tomu jinak nedostali. I když jsou piva z minipivovarů dražší než z velkých pivovarů, lze pozorovat, že si zákazník raději připlatí a upřednostní tak kvalitu před kvantitou. Samozřejmě ne všichni, ale je tam rostoucí trend,“ potvrdil pro PrahaIN.cz Matěj Šůcha, ředitel pivovaru Matuška.
Matuška nabízí svá piva v pražských obchodech Kaufland, Makro a Albert. K dostání jsou 3 svrchně kvašená piva California 12°, Apollo Galaxy 13° a Raptor 15° a dvě spodně kvašená, konkrétně Desítka a Dvanáctka. „Největší zájem je o pivo California a pak Raptor, nejmenší zájem je o spodně kvašená piva, a to z důvodu jejich vyšší ceny v porovnání s ležáky z velkých pivovarů,“ doplnil Šůcha.
Psali jsme
O hospodách v hlavním městě, kde se čepují svrchně kvašená piva, jsme v minulosti již informovali. Ačkoli cena tohoto alkoholického nápoje…
Supermarkety prodají tisíce kusů týdně
I třetí oslovený minipivovar, Nachmelená Opice, naší redakci zájem ze strany zákazníků potvrdil. Od loňského listopadu je k dostání v obchodech Kaufland po celé republice. Regionálně na Moravě pak ještě v Globusu a Makru. Stabilně nabízí 3 stálá piva: Ležák 11, SUN APA 12 a IPA 14. „K tomu jsme dělali vánoční žitnou IPU a diskutujeme ještě nad možností dalších jednorázových edicí piv. Celkové prodeje jsou určitě v tisících kusů týdně. V rozložení prodejů vede IPA 14,“ informoval výrobní ředitel a jednatel Nachmelené Opice, Michal Kuřec.
Za rozšiřováním craftových a řemeslných piv do velkoobchodních řetězců podle jeho slov může fakt, že lidé často vyhledávají při pití piva spíše zážitek: „Prodejní kanály craftových/řemeslných piv se rozšiřují, kdy i velké řetězce pochopily, že je třeba je mít v nabídce. Dříve jste si takováto piva mohli koupit jen v pivotéce. Je to způsobené tím, že spousta lidí dnes vyhledává spíše zážitek, nový rozměr než jen kvantitu, proto se nebojí si připlatit. Český pivní spotřebitel se mění, mladá generace přináší nové zvyky, kdy nezůstává jen u tradičního ležáku, ale chce ochutnat i piva jiných pivních stylů.“
Je to trend doby, chuť zkoušet nesouvisí s bydlištěm
Jednotlivých pivovarů jsme se zeptali také na to, jestli je craftové pivo výhradní doménou Pražanů. Podle Jana Fišery jde ale spíše o trend doby: „Když na nějakém malém městě nebo i vesnici vznikne nový craftový pivovar, ze zkušeností bych řekl, že to místní hodnotí pozitivně. Toto souvisí poté i s dostupnou nabídkou. V menších městech nebo vesnicích v Česku, pokud se zrovna v blízkém okolí nějaký craftový pivovar nenachází, tak se ke craftovým pivům dostanete hůře. Naopak ve větších městech je již pivoték s malými pivovary hodně a ohlas to rozhodně má. Nemyslím si, že chuť zkoušet nová netradiční piva souvisí tolik s tím, odkud jste, ale jaký máte vztah k pivu a ke všemu, co k němu patří.“
Zatímco piva z dílny Únětického pivovaru a pivovaru Matuška nabízejí pouze pražské obchody, Nachmelená Opice má v rámci prodejů srovnání i se zbytkem republiky. „Piva z řemeslných pivovarů jsou doménou především měst nezávisle na kraji. My jsme například prodejně mnohem úspěšnější v Ostravě, Brně a Bratislavě než v Praze. Takže do Prahy se teprve pomalu začínáme dostávat,“ uzavřel ke vzrůstajícímu trendu minipivovarů Michal Kuřec.