foto: PrahaIN.cz/Restaurace v Peci pod Sněžkou, ilustrační foto
„Dáme si Fantu,“ poprosili jsme v jedné z krkonošských restaurací číšníka. „Takže to bude Franta,“ opravil nás. Nad jeho slovní hříčkou jsme se nikterak nepozastavili. Ale pouze do chvíle, kdy před nás skutečně lahev s takovýmto označením postavil. „To je česká limonáda, má to podobnou chuť a opravdu se jmenuje Franta,“ doplnil.
Po návratu do Prahy jsme zjistili, že Frantu vyrábí společnost „něco jako s.r.o.“ Ondřeje Voláka a Ondřeje Starého. Není ale jediným výrobkem dané firmy. Vyrábí také Něcojako colu, Něcojako spratka, Něcojako tondu či Něcojako nulu.
„Něcojako jsou dva Ondrové, kteří měli nápad na skvělou limonádu, kterou vyrábí v ČR. Něcojako je mladá česká firma, která se dynamicky rozvíjí a bere Českou republiku jako lavina,“ stojí na webu.
Ačkoliv názvy odkazují na originální nápoje značky Coca-Cola, web společnosti zdůrazňuje, že podobnost s jinými produkty je čistě náhodná.
„Písmenko sem, písmenko tam, marakuja sem, mandarinka tam. Něcojako franta. Citlivě vyvážené souznění dvou citrusových plodů v jedné lahvi, které vyčkává jako šelma na svou příležitost se projevit. Tohle pití si vás chytí. A nepustí, protože se ho nebudete chtít zbavit.“ Přesně tak je popsán Franta.
Franta. Foto: PrahaIN.cz
Franta a Spratek
Prvním výrobkem byla Cola. Franta a Spratek až poté, jak nám vysvětlil Ondřej Starý ze zmíněné společnosti.
„Během výstavy na Design Bloku v Praze jsme vystavovali Něcojako colu. Při pohledu na ni nám došlo, že ta chudinka je tak nějak osamocená a smutná. Rozhodli jsme se, že to chceme trochu rozveselit, a tak vznikla nezaměnitelná dvojička – Spratek a Franta. Přímo řečeno: Podobnost s Fanta a Sprite je čistě náhodná, ale myslíme si, že náhody jsou někdy tou nejlepší inspirací,“ zmiňují oba Ondřejové z uvedené společnosti.
Nápoje lze prý nyní sehnat v síti obchodů Sklizeno.
„Prozatím jsme ještě nevstoupili na širší trh, ale čekáme na tu pravou příležitost. Jsme pevně přesvědčeni, že naše značka má potenciál, který zákazníky osloví, ale až přijde na správný moment. Značka má tříletou historii a jsme hrdí, že jsme tento rok zakončili s úctyhodným počtem 400.000 prodaných lahví,“ dodává pro PrahaIN.cz.
O reakci jsme požádali také společnost Coca-Cola, ta ale na dotaz nereagovala.