foto: Georgi Bidenko, PrahaIN.cz/Maso, ilustrační foto
Řada Čechů chce v posledních letech jíst kvalitnější potraviny, v nákupních košících tak stále častěji končí bio zelenina a ovoce či mléčné výrobky a maso z farmy, zároveň ale chtějí šetřit.
„Zákazníci hledají různé možnosti, jak při nákupu potravin ušetřit, proto v letošním roce vzrostl zájem o zboží v akci, o zlevněné produkty s blížícím se datem spotřeby je mezi zákazníky zájem dlouhodobě,“ sdělil pro PrahaIN.cz tiskový mluvčí Lidlu.
Podobně hovořily i další řetězce, vyšší zájem o zboží s blížící se expirací potvrdil Albert i Tesco.
PrahaIN.cz hovořila s mužem, který má ve Středočeském kraji farmu se zhruba 200 kusy skotu a krámek, kde prodává hovězí maso z volného chovu. Na farmě pracují jen členové rodiny, zvířatům obětují veškerý svůj čas. Zhruba před pěti lety se rozhodli aktivity rozšířit a začali prodávat maso široké veřejnosti.
Vzhledem k problémům, se kterými se nyní potýkají, nechtěl farmář zveřejnit své jméno ani farmu. Říkejme mu tedy třeba Michal.
„Nejdříve jsem se bál, přeci jenom maso je dražší, než si koupíte v obchodě, nebyl jsem si jistý, jestli lidi z malého města vůbec chtějí kvalitní hovězí maso,“ vypráví.
Psali jsme
Nedávno naše redakce informovala o boji řetězců v Polsku. Biedronka rozeslala svým zákazníkům hromadnou zprávu, kde porovnávala své ceny s údajně…
Postupně se ale všechno rozjelo, maso šlo na odbyt, lidé si ho chválili, dobré reference se šířily a na farmu jezdili i lidé z větší dálky. „Hodně pomohly sociální sítě a různé skupiny lidí z okolí, stačil jeden spokojený komentář, lidé se přidávali a přijeli si koupit i další,“ říká Michal.
Většina masa, které bylo určeno k prodeji, se stihla vyprodat. „Když hrozilo, že by se něco zkazilo, tak jsme si to vzali domu a snědli jsme to my. Nebo jsme si to pro vlastní spotřebu zamrazili,“ říká.
Obrovský zájem o maso ve slevě
Jenže právě sociální sítě, které farmě v prvních letech skvěle posloužily, nyní přináší více škody než užitku.
Čím víc se výroba zvětšovala, tím neprodaného masa přibývalo. Rozhodli se proto, že maso, které je zhruba dva až tři dny před expirací, zlevní o 25 procent. Přebytek se velmi rychle prodal.
„Jenže lidi jsou koumáci,“ vypráví Michal. Zákazníci si prý navykli nakupovat maso ve slevě „Přijdou, nakoupí hodně balíčků ve slevě,“ říká farmář.
Podle zákazníků je maso stále výborné a je rozdíl, jestli za kilogram zaplatí 500 nebo 375 korun. O „výborném mase za super cenu ve slevě“ se pak objevilo několik zmínek na sociálních sítích.
„Nyní to funguje tak, že se vyprodá zlevněné maso a pak se čeká, než bude ve slevě to nyní čerstvé,“ vysvětluje Michal. Prodávají samozřejmě i maso za plnou cenu, ale zájem je podstatně nižší než před zavedením slev. „Když zrušíme zlevněnou sekci, nejsem si jistý, jestli ho lidé za plnou cenu budou chtít. Je to jako podle toho přísloví, že člověku zůstanou oči pro pláč,“ zoufá si.