foto: Jan Svoboda, PrahaIN.cz/Potraviny, ilustrační foto
Drtivá většina řetězců s potravinami poslední týdny upozorňuje zákazníky na rozdíl mezi těmi s prošlou minimální trvanlivostí a takovými, které je nutné spotřebovat do konkrétního dne. Názornou grafiku k tomu nabídl Lidl v sobotu dopoledne.
Snažil se ukázat, že ne všechny suroviny patří do koše. Souvisejícím tématem je rovněž potravinová sbírka. K té se PrahaIN.cz vrátí v neděli. Protentokrát nás zaujal právě FB profil společnosti Lidl a tamní diskuse na uvedené téma.
Lidl má téměř 900 tisíc lajků, můžeme ho s klidem označit za jeden z největších profilů v České republice. Lidem ovšem vysvětlení, jakým způsobem zacházet s potravinami, nestačí.
Stovky se vyjadřují především k tomu, že jim na datech vlastně nezáleží. Klíčový byl argument o zápachu a plísni. Doslova. Redakce vybírá především takové příspěvky, které sociální síť označila jako nejvíc relevantní. Snaží se tímto způsobem upozadit spamy nebo vzájemné urážky mezi diskutéry.
Psali jsme
Český statistický úřad (ČSÚ) vydal v těchto dnech aktualizovaná data z maloobchodu za měsíc září. Meziročně se tržby v tomto období reálně…
„Kontroluji pohledem, očuchám, ochutnám a podle výsledku buď sním, nebo vyhodím," sdělila plénu Monika L. „Bohužel se mi poslední dobou stává jak u vás, tak u konkurence, že je plesnivé balené pečivo, ač neprošlé, mnohdy by mělo mít před sebou ještě několik týdnů trvanlivosti," upozornila Lucie M., označená jako přední fanoušek stránky. Je tak jasné, že jde o prověřenou identitu, nikoli falešný profil.
Několik dalších vláken rozpoutalo debatu o zkaženém masu. Některé čtenářky uvedly, že musely vše vyhodit, jiné podobný zážitek se zkaženým masem v prodejnách Lidl nezažily.
„Minulý týden jsem jedl jogurt ze srpna, byl super,“ doplnil Matěj S., jeden z minima mužských účastníků fóra. „Co nesníme doma, vezmu slepicím,“ poradil Radek P. „Pokud to přede mnou neutíká, tak to zblajznu," doplnil Bohuslav Š. Myslel to zcela vážně.
Psali jsme
Ke svatému Martinovi, kterého každoročně slavíme dne 11. listopadu, neodmyslitelně patří svatomartinská husa a svatomartinská vína. Jenže husa…
Odpovědnost i marže
Část pisatelů zároveň vysvětlovala, že ne všechno, co prochází, je nutné vyhodit. Radili v tom smyslu, aby lidé potraviny zamrazovali, že s nimi pak nebude žádný problém. Další zastávali ten názor, že rozhoduje cena, že například čeští důchodci žádnou prošlou dobu trvanlivosti neřeší.
V početné diskusi se objevilo i několik fotek prošlých potravin. Nic bližšího k nim ale autoři neuvedli.
Uvedená debata měla ještě jeden podtext. Jak nám sdělilo tiskové oddělení firmy, jde prý zejména o společenskou odpovědnost. Krom edukace o potravinové trvanlivosti chce společnost využít například bioplyn z odpadů pro přepravu zboží. Řekl to mluvčí Lidlu Tomáš Myler.
Psali jsme
„Dobrý den, v letáku máte ode dneška v akci mléko, ale nikde ho nevidím, poradíte mi, kde hledat?“ Podobnou větu v obchodech slýcháme v poslední…
„Jsou to právě obchodní řetězce, které se podílejí na ochraně spotřebitelů před dopady současné krize, a to na úkor vlastních marží. Obchodníci dlouhé měsíce akceptují požadavky dodavatelů ohledně nárůstu nákupních cen, a přitom nepromítají své neustále stoupající náklady na energie, logistiku a mzdy do cen pro zákazníky,“ rozvedl současný stav trhu s potravinami Tomáš Prouza, prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR.
Řeč byla především o potravinové sbírce. Samostatný materiál k ní vyjde v neděli.