„Když se to nehýbe a nesmrdí, sežeru to.“ Zákazníci Lidlu řeší prošlé potraviny

19. 11. 202214:24
„Když se to nehýbe a nesmrdí, sežeru to.“ Zákazníci Lidlu řeší prošlé potraviny
foto: Jan Svoboda, PrahaIN.cz/Potraviny, ilustrační foto

Drtivá většina řetězců s potravinami poslední týdny upozorňuje zákazníky na rozdíl mezi těmi s prošlou minimální trvanlivostí a takovými, které je nutné spotřebovat do konkrétního dne. Názornou grafiku k tomu nabídl Lidl v sobotu dopoledne.

Snažil se ukázat, že ne všechny suroviny patří do koše. Souvisejícím tématem je rovněž potravinová sbírka. K té se PrahaIN.cz vrátí v neděli. Protentokrát nás zaujal právě FB profil společnosti Lidl a tamní diskuse na uvedené téma.

Lidl má téměř 900 tisíc lajků, můžeme ho s klidem označit za jeden z největších profilů v České republice. Lidem ovšem vysvětlení, jakým způsobem zacházet s potravinami, nestačí.

Stovky se vyjadřují především k tomu, že jim na datech vlastně nezáleží. Klíčový byl argument o zápachu a plísni. Doslova. Redakce vybírá především takové příspěvky, které sociální síť označila jako nejvíc relevantní. Snaží se tímto způsobem upozadit spamy nebo vzájemné urážky mezi diskutéry.

„Kontroluji pohledem, očuchám, ochutnám a podle výsledku buď sním, nebo vyhodím," sdělila plénu Monika L. „Bohužel se mi poslední dobou stává jak u vás, tak u konkurence, že je plesnivé balené pečivo, ač neprošlé, mnohdy by mělo mít před sebou ještě několik týdnů trvanlivosti," upozornila Lucie M., označená jako přední fanoušek stránky. Je tak jasné, že jde o prověřenou identitu, nikoli falešný profil.

Několik dalších vláken rozpoutalo debatu o zkaženém masu. Některé čtenářky uvedly, že musely vše vyhodit, jiné podobný zážitek se zkaženým masem v prodejnách Lidl nezažily.

„Minulý týden jsem jedl jogurt ze srpna, byl super,“ doplnil Matěj S., jeden z minima mužských účastníků fóra. „Co nesníme doma, vezmu slepicím,“ poradil Radek P. „Pokud to přede mnou neutíká, tak to zblajznu," doplnil Bohuslav Š. Myslel to zcela vážně.

Odpovědnost i marže

Část pisatelů zároveň vysvětlovala, že ne všechno, co prochází, je nutné vyhodit. Radili v tom smyslu, aby lidé potraviny zamrazovali, že s nimi pak nebude žádný problém. Další zastávali ten názor, že rozhoduje cena, že například čeští důchodci žádnou prošlou dobu trvanlivosti neřeší.

V početné diskusi se objevilo i několik fotek prošlých potravin. Nic bližšího k nim ale autoři neuvedli.

Uvedená debata měla ještě jeden podtext. Jak nám sdělilo tiskové oddělení firmy, jde prý zejména o společenskou odpovědnost. Krom edukace o potravinové trvanlivosti chce společnost využít například bioplyn z odpadů pro přepravu zboží. Řekl to mluvčí Lidlu Tomáš Myler.

„Jsou to právě obchodní řetězce, které se podílejí na ochraně spotřebitelů před dopady současné krize, a to na úkor vlastních marží. Obchodníci dlouhé měsíce akceptují požadavky dodavatelů ohledně nárůstu nákupních cen, a přitom nepromítají své neustále stoupající náklady na energie, logistiku a mzdy do cen pro zákazníky,“ rozvedl současný stav trhu s potravinami Tomáš Prouza, prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR.

Řeč byla především o potravinové sbírce. Samostatný materiál k ní vyjde v neděli.

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných