Konec plýtvání. Řetězce mají novou taktiku

29. 03. 202305:24
Konec plýtvání. Řetězce mají novou taktiku
foto: Pavlína Patková, PrahaIN.cz/Bedýnka z Lidlu za dvacet pět korun, ilustrační foto

Plýtvání jídlem je téma, které dokáže rozproudit mnoho emocí. Lidem vyhazování potravin vadí čím dál víc. Jak proti plýtvání bojují supermarkety, které byly za „šeredění” v minulosti kritizovány nejvíce?

Lidl má například akci, která si našla u lidí velkou oblibu. Je to jejich „vyhlášená” bedýnka s ovocem a zeleninou za pětadvacet korun.

V ní najdeme ovoce a zeleninu, které mají již nějakou vadu a za plnou cenu jsou neprodejné, takže by nejspíše skončily v popelnici. Z naší zkušenosti ale víme, že koupit takovou bedýnku není nic snadného. Umisťují se hned za pokladny, ale moc dlouho se tam neohřejí. Mizí jako mávnutím kouzelného proutku. Když se vám ale zadaří, za pár korun si můžete vytvořit čtyřchodové menu.

Zajímalo nás, co pro snížení plýtvaní dělají ostatní obchody. Zda mají podobné akce, jako mají v Lidlu. 

Penny: dvoukilová bedýnka za dvacku

Tiskový mluvčí Penny Marketu Tomáš Kubík uvedl, že i jejich řetězec prodává podobné bedýnky.

Podle něj kontrolují na prodejnách Penny kvalitu ovoce a zeleniny zhruba každé dvě hodiny. Řešili tak, co s ovocem a zeleninou, které již nesplňují nejpřísnější požadavky, ale jsou nadále bez závad a chutné. Jedná se například o kousky lehce „ťuknuté“, které mají oschlou nať, nebo jsou z roztržených balení.

„Našim zákazníkům již téměř rok nabízíme bedýnky s ovocem a zeleninou, kdy do bedýnek připravujeme mix ovoce, nebo zeleniny o váze dva kilogramy a nabízíme jej za 19,90 korun. Obsah každé bedýnky je tak unikátní a liší se podle toho, jaké ovoce a zelenina je momentálně k dispozici. Cena bedýnek je nastavená tak, aby byla pro zákazníky atraktivní a byla to win-win situace, zákazníci nám pomohou předejít plýtvání a sami výrazně ušetří. Bedýnky mohou najít zákazníci aktuálně na více než padesáti prodejnách po celé republice a v brzké době jejich počet ještě výrazně rozšíříme. Tento projekt se velmi osvědčil a o bedýnky je mezi zákazníky velký zájem,“ sdělil serveru PrahaIN.cz tiskový mluvčí Penny Marketu.

My v Penny úspěšní nebyli, ale takto by bedýnka měla vypadat. Zdroj: Penny, se svolením

Sleva na procházející zboží i spolupráce se zoologickou zahradou

Tomáš Kubík ale podotýká, že Penny má celou řadu projektů, kterými bojuje proti plýtvání. Produkty, kterým se blíží datum spotřeby, zlevňuje obchod několik dnů předem o třicet procent. Má se jednat především o chlazené produkty, tedy mléko, margaríny, pomazánky, salámy, lahůdky nebo vejce. „Dále pak maso, ryby, balené pečivo nebo balená zelenina,“ dodává.

Řekl nám také o projektu s názvem HEZKY ČESKY PRO ZOO. „V rámci něho spolupracujeme již s téměř třiceti zoologickými zahradami a zoo parky po celé republice, do nichž dodáváme pro zvířata nespotřebované ovoce a zeleninu druhé jakosti ze svých obchodů, přičemž je nadále zcela nezávadná.“

Penny ale prý s plýtváním všeobecně nemá problém, neboť prodejny jsou diskontní, takže menší velikosti. Přesněji kolem sedmi až osmi set metrů čtverečních.

„Díky tomuto obchodnímu modelu i díky sofistikovanému systému řízení objednávek a hospodaření se zbožím máme na prodejnách dostatečné množství zboží pro běžné každodenní nákupy zákazníků a obecně velmi malé množství produktů, které se neprodají. Pokud však tato situace nastane, trvanlivé produkty předáváme potravinovým bankám, které je darují potřebným. Díky tomu předcházíme plýtvání potravinami a pomáháme potřebným.“ uzavřel Kubík.

Kaufland má vlastní masozávod. A co bedničky?

Kaufland bedničky jako Penny a Lidl nemá. Ale podotýká, že cílem společnosti je v první řadě předcházet vzniku potravinového odpadu a za tím účelem využívá IT systém, jenž objednává zboží na základě předpokladu poptávky a vyhodnocení aktuální nabídky.

„Standardem je zlevňování zboží s blížící se expirací či spolupráce s Českou federací potravinových bank. Na zhruba polovině prodejen jsme také navázali partnerství s lokálními mysliveckými spolky a zoologickými zahradami, kterým za symbolickou částku přenecháváme zboží, které není vhodné k dalšímu prodeji, například jednodenní ovoce, zelenina, pečivo,“ uvedl Kaufland pro PrahaIN.cz.

Obchod dodává, že jako jediný obchodní řetězec u nás disponuje vlastním masozávodem. Ten funguje v takzvaném just-in-time režimu objednávek, což je přístup k výrobě, co umožňuje vyrábět produkty v určeném množství a určeném čase dle požadavků zákazníka.

„Díky tomu zákazníkům nabízíme čerstvé masné produkty a minimalizujeme vznik potravinového odpadu,“ komentuje Kaufland.

Pozitivní vliv na minimalizaci potravinového odpadu prý mají opakovaně použitelné přepravky na ovoce a zeleninu.

„Po celou dobu logistického procesu zůstává ovoce a zelenina ve stejné přepravce a díky tomu nejenže snižujeme používání jednorázových kartonů a s tím spojených emisí, ale rovněž zabraňujeme zkáze ovoce a zeleniny. Díky moderní vzduchotechnice jsme zároveň schopni nastavit vhodnou teplotu nad úsek ovoce a zeleniny a tímto opatřením také předejít vzniku potravinového odpadu,“ uzavírá německý obchod.

Tesco

Mluvčí obchodu Tesco Michal Kuzmiak uvedl, že „o zboží s blížící se expiraci pozorujeme zvýšený zájem, dlouhodobě posilujme aktivity na snížení plýtvání potravinami.“

Dále nás odkázal na tiskovou zprávu z konce ledna. Ta říká, že obchod na vybraných prodejnách po republice sjednotil sekce s potravinami, kterým se blíží expirace. Zájemce zde má najít ovoce, zeleninu i chlazené zboží. Také zde došlo ke grafickému sjednocení, aby zákazníci tyto koutky lépe našli.

„Zákazníci tak ušetří nejen svojí peněžence, ale také pomohou předcházet plýtvání potravinami, naším dlouhodobým cílem je, aby žádné jídlo nepřišlo zbytečně nazmar,“  uvedl Patrik Dojčinovič, provozní ředitel ve společnosti Tesco.

Obchod Tesco, ilustrační foto. Zdroj: PrahaIN.cz

Podle obchodu je zboží s blížícím se datem spotřeby dennodenně monitorováno, a to jak senzoricky přímo zaměstnanci, tak i speciálním systémem. 

Podle toho, jak blízko je expirace, je snižována cena potravin, a to během dne od 10 procent až do 75 procent. Vždy se jedná o zboží, kterému ještě nevypršelo datum spotřeby či minimální trvanlivosti. Potraviny po datu minimální trvanlivosti již zákazníkům Tesco nenabízí a darují se do potravinových bank,“ píše se v tiskové zprávě.

„Dále se zabýváme i darováním potravinových přebytků, v roce 2021 jsme takto zachránili 1 443 tun potravin, což odpovídá 3,4 milionu porcí jídla,“ dodal mluvčí Tesca pro PrahaIN.cz. 

Co další?

Albert a Globus mají bedýnky s ovocem a zeleninou také. 

„Albert je největším dárcem potravinových bank, jen vloni jsme darovali lidem v nouzi 2800 tun potravin. Bedýnky a podobné iniciativy patří do škály nástrojů, které pomáhají zužitkovat k lidské spotřebě potraviny, které jsou z nějakého důvodu hůře prodejné. V případě zeleniny a ovoce se jedná o větší balení, která byla poškozena, či v nich byl závadný kus. Tříkilové bedýnky testujeme na desítkách vybraných prodejen za cenu 30 korun a  mezi zákazníky jsou velmi populární. Najdou je na stojanu v pokladní zóně,“ uvedl ředitel komunikace obchodů Albert Jiří Mareček pro PrahaIN.cz.

Globus testuje levné bedýnky pilotně. V Čakovicích a v Plzni. Nejedná se však pouze o ovoce a zeleninu. 

„Jde o balíčky s produkty s původní souhrnnou prodejní cenou minimálně 99 korun, který je však ke koupi za pouhých 49 korun.
Těší nás, že nám zákazníci koupí těchto balíčků pomáhají neplýtvat potravinami, což je pro nás velmi důležité.“

Obchod Globus ještě všeobecně k plýtvaní dodává, že díky svému jedinečnému systému vnitřního fungování dovoluje v některých případech eliminovat větší množství zboží, které by mohlo podlehnout expiraci.

„Každý z hypermarketů Globus totiž má vlastní pekárenskou, řeznickou a gastro výrobu. Tím, že produkujeme vlastní potraviny od surovin a umíme přizpůsobit plány výrob ze dne na den i z hodiny na hodinu, máme minimální zbytky potravin. Stojí za zmínku, že Globus je zároveň jedním z vůbec nejdlouhodobějších partnerů potravinových bank, kterým věnujeme potraviny na pravidelné bázi,“ popisuje obchod.

Billa se redakci PrahaIN.cz nevyjádřila.

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných