foto: Patrik Pašek, PrahaIN.cz/Rostoucí ceny nabízených produktů už není možné přehlédnout. Zdražuje i jeden z oblíbených podniků na Náměstí Bratří Synků v Praze 4
Kvůli zdražování vstupních nákladů musejí fastfoody zvedat ceny svých pokrmů. Burger pod 30 korun si v Mcdonald’s už nedáme. S cenami navíc výrazně zahýbaly i ostatní řetězce a drobní prodejci. Ve kterých fastfoodech pocítíme růst cen nejvíce?
Fastfoody mají v Česku poměrně silnou pozici. Podle dostupných průzkumů se v nich stravuje téměř 30 procent lidí, a to vícekrát za měsíc, přičemž nejvíce zákazníků tvoří mladí lidé ve věkové kategorii 15-34 let. Jídlo z fastfoodu volí většina lidí kvůli rychlé obsluze, chuti a také nízkým cenám. Mezi nejoblíbenější fastfoody u nás patří už dlouhodobě řetězec KFC, který provozuje 115 poboček a McDonald’s, který disponuje 108 restauracemi. Velkou oblibu mají ale také fastfoody, které nepatří mezi nadnárodní řetězce.
Pravdou také zůstává, že cena se může v jednotlivých provozovnách lišit, protože si ji určují provozovatelé restaurací sami. Například společnost McDonald's sama už žádnou provozovnu neprovozuje. „Společnost McDonald’s franšízantům pouze doporučuje na základě spotřebitelských průzkumů promítnout zvyšující se vstupy do takových produktů, které jsou méně cenově citlivé nebo je konkurence nabízí za vyšší cenu." Uvedla k současnému zdražování jejich produktů mluvčí McDonald's Jitka Pajurková.

Ať už navštívíte jakýkoliv fastfood, tak konečná cena na účtence bude rozhodně vyšší, než vloni / foto: Patrik Pašek, PrahaIN.cz
Pár drobných na burger už nestačí
Vyšší náklady na potravinářské suroviny, obalové materiály, energie ale i mzdy zaměstnanců nutí fastfoodový řetězec McDonald's, aby své produkty zdražil. A to v řadě případů i opakovaně. Ještě v roce 2012 vám na cheeseburger stačila dvacetikoruna, od roku 2017 stál 29 korun a dnes za něj zaplatíte 35 korun.
Dle mluvčí řetězce Jitky Pajurkové byla firemní strategie nastavena tak, aby zdražily především takové produkty, které jsou cenově méně citlivé nebo u konkurence dražší. Od ledna roku 2020, kdy síť neprovozuje žádné vlastní prodejny, je finální navýšení cen na rozhodnutí konkrétních franšízantů. Můžete se tedy setkat s tím, že ceny na pobočce McDonald's v centru velkého města budou vyšší než na pobočce mimo město.
Trendu se drží i konkurence
Ze stejných důvodů jako McDonald zdražuje také řetězec KFC. „Zvyšující se ceny vstupních surovin, ceny materiálů a energií, růst mzdových nákladů a nedostatek lidí na trhu práce musíme v případě potřeby zohlednit,” uvedl pro jeden ze zpravodajských portálů ředitel značky KFC pro Česko, Rakousko a Německo, Libor Hubík. Konkrétně u některých produktů z nabídky B-Smarts v říjnu přistoupili ke zvýšení ceny ze 45 Kč na 49 Kč.
V budoucnu bude muset na zvyšující se náklady reagovat také Burger King. Připustil to Daniel Ryška, ředitel této značky pro Česko, Slovensko, Bulharsko a Rumunsko. Burger King zdražoval letos o prázdninách a další růst cen by měl přijít příští rok.