foto: Jiří Zemen, PrahaIN.cz/Třídění odpadu ve francouzském McDonald's
Roztřídíme to za vás, píše se v České republice na většině poboček amerického fast foodu McDonald's v místě, kde se odkládají tácy s obaly od jídla. Jiné je to v Paříži, kterou jsme nedávno navštívili.
Do fast foodu jsme zavítali ze zvědavosti a objednali si jeden sendvič a čaj. Zajímali jsme se především o ceny, neboť v evropských metropolích, jako je Paříž, patří sítě rychlého občerstvení mezi bezkonkurenčně nejlevnější možnosti občerstvení.
To se potvrdilo. Ještě dodejme, že za hlavní chod necháte v pařížské restauraci v průměru něco málo pod 20 euro. I s nějakou tou skleničkou vína a polévkou si za jeden večer v restauraci ve dvou připravte klidně 120 euro, což je v přepočtu 3 tisíce korun.
Také proto spousta turistů chodí do „Mekáče“, jenž se řadí mezi místa, kterým se dává označení „junk food“. Cena je ale hodně lákává, za takovou částku neseženete v Paříži v podstatě žádný street food.
Malé sendviče (Cheeseburger) či malý wrap tady měli za 2,50 euro,což je vyšší cena než u nás, ale na pařížské poměry málo. Sortiment byl oproti tomu, co známe z Česka, značně rozdílný. Zmíníme třeba wrap s kozím sýrem, u nás nedostupný.
Psali jsme
Kvalita jednotlivých poboček a sortimentu se může lišit. Obecně však platí, že chuť fastfoodů je po celém světě stejná. Možná i proto mají…
Dalším rozdílem byla absence objednávání „face to face“. Pracovníci vám pouze vydávají jídlo, to si ale objednáváte přes dotykový automat. Ten je samozřejmě také u nás, nicméně v Česku si můžeme vybrat a objednávat i na pokladně. V Paříži nikoliv.
Takové jsou poznatky a odlišnosti mezi pražským a pařížským McDonald's. I proto jsme byli překvapení, že absolutně největší rozdíl jsme spatřili až při odchodu. U místa, kam se odkládají tácy s obaly od jídel.
Mekáč v Paříži narazil
Už zmiňované „roztřídíme to za vás“ tady nebylo. Bylo to zcela opačně. Třídit měl zákazník a vyhazovat odpad měl do čtyř děr. Ty byly číselně popsány a odlišeny. Ale pouze ve francouzštině. Museli jsme tak použít překladač, protože jsme rozuměli pouze poděkování za třídění.
Číslo jedna každopádně sloužilo pro nápoje, dvojka pro zbytky jídla, číslo tři pro obaly a do poslední díry se měly vhazovat příbory.
McDonald's v Paříži. Zdroj: PrahaIN.cz
Ale jak jsme viděli na vlastní oči, nikdo z předchozích zákazníků si s tím nelámal hlavu. Prázdné nápoje byly plné i ve třetí díře, že už tam nešlo hodit nic dalšího. Pod nimi se nacházelo nedojedené jídlo. Stejně jako ve čtvrté díře.
Otvor číslo dva, pro nedojedené jídlo, byl také narvaný prázdnými kelímky od nápojů.
Psali jsme
Nově otevřený fastfood na Václavském náměstí Popeyes je v provozu už skoro dva týdny. Zájem o něj je enormní a na internetu lze najít celou řadu…
Celkově nebyla čistota McDonald's nedaleko opery Palais Garnier v centru Paříže příliš vysoká. Stoly byly ulepené, po zemi se válely zbytky.
Také v pařížském „Mekáči“ jsme ale našli informační ceduli o tom, jak se řetězec rychlého občerstvení snaží třídit a zlepšuje nakládání s přírodními zdroji.
McDonald's má v tomto odvětí velké plány
Ostatně podobné řádky nalezneme také na oficiálních stránkách českého McDonald's.
„Jsme si vědomi, že řetězec výroby, zpracování a přepravy surovin, který zásobuje našich 37 000 restaurací ve více než 100 zemích světa, má nezanedbatelný vliv na planetu. Proto neustále zlepšujeme způsob nakládání s přírodními zdroji, výrobu, přepravu i likvidaci obalů i veškeré podružné procesy tak, abychom zanechali co nejmenší ekologickou stopu,“ píše řetězec rychlého občerstvení.
Zákazníci prý požadují, aby se věnovali třídění obalů, recyklaci a udržitelnosti. McDonald's si tak do roku 2025 vytyčil cíle, jako například mít všechny obalové materiály z obnovitelných, recyklovaných či certifikovaných zdrojů. Dalším cílem je, aby sto procent restaurací třídilo odpad po zákaznících a posílalo ho k dalšímu využití. Mluví o obalech a zbytcích jídla.
„Uvědomujeme si, že infrastruktura, předpisy i chování spotřebitelů v oblasti recyklace se v jednotlivých zemích, ale i městech liší. Proto plánujeme být nápomocni při hledání řešení a tvorbě zásadních změn, abychom tento cíl mohli naplnit,“ píše český McDonald's.