foto: Jan Holoubek, PrahaIN.cz/Zmrzlina na Újezdě
Na server PrahaIN.cz se obrátil čtenář, shodou okolností úředník resortu kultury Martina Baxy (ODS), který byl rozezlen z částky, jakou po něm nedaleko kanceláře žádal zmrzlinář. Protože přidal i ceník, museli jsme s ním po prvním seznámení s ciframi souhlasit.
Dubajská zmrzlina, označená jako prémiová, totiž kousek od tramvajové zastávky Újezd stála 389 korun. Na místo jsme vyrazili, abychom se o částkách přesvědčili na vlastní oči. I poté odpovídaly e-mailu. Jediné, co dotyčný pisatel neuvedl, byla skutečnost, že jde o zmrzlinu v trdelníku.
„Šli jsme s kolegy ven, protože bylo teplo. Chtěli jsme si dát zmrzlinu. Poblíž ministerstva (Maltézské náměstí 471, pozn. red.) ji prodávali. Vůbec jsme zprvu neřešili ceny. Nakonec ano, protože po nás chtěli přes tisícovku. Tak jsme okamžitě objednávku zrušili a odešli a ještě jsem dostatečně zvýšil hlas, že mě kolega musel uklidňovat! Podle mého by měla mít i cena obyčejné zmrzliny nějaké limity,“ dopsal muž, jehož identitu redakce zná.
Když nahlédneme do ceníku, který je mimochodem psaný především v angličtině, uvidíme, že částky mají relativně široký rozptyl. Valná část produkce (malinová, borůvková, jahodová či Kinder Bueno) stojí rovných 179 korun. Speciální zmrzlina Dubai chocolate je ovšem za „prémiovou“ částku 389 korun. Dražší jsme v metropoli za poslední dva roky neviděli. Zákazníci si popřípadě mohou koupit také zmrzlinu v klasickém papírovém kelímku. Ta klasická stojí 129 korun, ovocná 159 korun a takzvaná Chimney Passion vychází na 199 korun.
U prodejce jsme byli v úterý 22. dubna, kdy teplota ukazovala devatenáct stupňů ve stínu a řada kolemjdoucích měla kromě černých brýlí jenom trička a kraťasy. Čtyři dvojice zde sice přibrzdily, pak ovšem přepočítaly ceny na eura a zase odešly. Pochopitelně s prázdnýma rukama.
Asi největší zájem turistů jsme jako obvykle zaznamenali u pobočky Starbucks Coffee na Malostranském náměstí, kde to bylo hlavně o kávě.
V úterý jsme toho ovšem prochodili víc. Jelikož se centru Prahy věnujeme dlouhodobě, nezbývá než opakovat, že nejčastěji narazíte na kýče. Ve výlohách jsme viděli světélkující hady, závěsná strašidýlka, podivné figuríny o velikost zhruba pěti centimetrů, desítky druhů dražé a jiných bonbónů, všemožné nabídky nápojů zahraničních značek nebo takzvané památeční předměty, jimž vévodil anglický nápis Prague anebo spisovatel Franz Kafka.
Na češtinu jsme příliš nenarazili, převládali zejména mladí Italové a starší Němci. Na to jsme ostatně zvyklí. Stejně jako na citelný úbytek Rusů, kteří hlavní město v předešlých letech pravidelně plnili.
Že by však měli turisté plné tašky popsaných předmětů, o tom také nemohla být řeč.
Ve městě jich přitom bylo požehnaně, což zjevně způsobily velikonoční svátky a opožděný návrat domů.