Nová ´turistická´ značka? Oranžová, slevová

20. 12. 202305:41
Nová ´turistická´ značka? Oranžová, slevová
foto: Bára Richterová, PrahaIN.cz/Zlevněné maso v Lidlu

Od ledna příštího roku sice sazba DPH na potraviny klesne, potraviny ale i přesto zdraží. Řekl to ministr zemědělství Marek Výborný (KDU-ČSL) po jednání se zástupci obchodníků a Svazu obchodu a cestovního ruchu. Akční letáky, nákupy ve slevě a zlevněné zboží před dobou expirace se tak stávají oblíbenějším než kdy dřív.

Prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu Tomáš Prouza na tiskové konferenci oznámil, kterou PrahaIN.cz sledovala, že dodavatelé potravin již nyní obchodníkům oznamují, že se ceny zvednou o pět až deset procent. To, že budou nově potraviny se sazbou DPH 12 procent, místo nynějších 15 procent, tak zřejmě v plnější peněžence neucítíme. Spíše naopak.

„Obchodníci nedodrží slib a zdraží. Jako vláda nemáme nástroje, jak zasáhnout do tržní soutěže. Neformální tlak je to jediné, co můžeme, stejně jako tomu je jinde v Evropě. Budu v něm pokračovat. Ke zdražování prostě nevidím důvod,“ uvedl ministr Výborný po jednání.

Řetězců se prý ptal, proč jsou potraviny v Česku dražší než v okolních zemích. Konkrétně zmínil Polsko. „Jasné odpovědi od řetězců se mi ale opět nedostalo. Jsem z celé té otočky maximálně zklamán,“ dodal.

Nákupem akčního zboží se dají ušetřit desítky korun

Není se tak čemu divit, že stále více zákazníků se upíná k akčním letákům, čeká, kdy bude zboží v akci a až pak vyrazí pro nákup. Klidně do zásoby. Stále oblíbenější jsou také zlevněné potraviny před koncem jejich expirační doby.

Zdaleka tak neplatí, že v letácích kroužkují výhodné potraviny jen senioři a lidé s nižšími příjmy.

Zboží s blížící se expirací supermarkety většinou označují oranžovou nebo žlutou cedulkou, na které je uvedená výše slevy a současná a původní cena. Například Penny Market a Lidl označují maso a některé chlazené výrobky slevou 25 procent. Podobných cedulek jsme si všimli i v Tescu a Albertu.

Naše redakce byla několikrát svědkem, kdy zaměstnanci supermarketu Lidl přinesli nové, zlevněné zboží do chlazeného pultu. Lidé se na něj doslova vrhli. Brali jogurty, salámy, sýry, saláty i sladkosti.

„Je to o čtvrtinu levnější. Něco má ještě čtyři dny před expirací, tak to sníme rychleji. Ale třeba u jogurtů nebo sýrů to sním klidně i několik dní po expiraci,“ řekl nám mladík u pultu.

Prázdný regál se zlevněným masem v Lidlu. Foto: PrahaIN.cz

Zmizelo i zlevněné maso

V chlazeném pultu bylo i několik balíčků masa. Chvíli jsme pozorovali, zda si lidé raději koupí zlevněné, nebo čerstvější, to ale za plnou cenu. Co jsme viděli? Lidé byli u masa určitě obezřetnější. Koukali na datum a maso zkoumali a srovnávali s tím dražším. Muž, který dlouze vybíral, vzal nakonec maso levnější.

Na jeho výběr jsme se zeptali.

„Je to hovězí maso na guláš. V plné ceně by stálo 269 korun, takhle jenom 201 korun a vypadá dobře. To už je znát. Maso zpracuji hned dneska, to je ještě den před jeho expirací,“ řekl nám.

Jestli se již někdy spálil a zlevněné maso musel vyhodit, protože bylo zkažené? „Jednou, kupoval jsem kuřecí maso v Tescu a po otevření smrdělo. Ale několikrát se mi to stalo i s masem, které ještě mělo několik dní před expirací. Takže v tom bych to neviděl. Kolikrát stačí, aby se do masa dostal vzduch a neštěstí je na světě,“ uvedl.

Když jsme do supermarketu přišli v podvečer, všechny zlevněné výrobky byly pryč.

V regálu ještě zbývá pár posledních potravin. Autor: PrahaIN.cz

Několik dní poté jsme zavítali do Penny Marketu. I tady byla situace podobná. Zlevněné zboží zmizelo rychlostí blesku.

„Zákazníci obecně hledají různé možnosti, jak při nákupu potravin ušetřit, proto v letošním roce vzrostl zájem o zboží v akci, o zlevněné produkty s blížícím se datem spotřeby je mezi zákazníky zájem dlouhodobě,“ sdělil pro PrahaIN.cz tiskový mluvčí Penny Marketu Tomáš Kubík.

Konkurenční Albert pro PrahaIN.cz rovněž potvrdil, že vidí nárůst zájmu o zboží s blížící se expirací.

Podobně to má i Tesco. „Dynamické zlevňování je jedním z nástrojů, kterým snižujeme potravinový odpad. Naši zákaznici si ho velmi oblíbili. Hlavně u čerstvých potravin se nám velmi daří výrazně snižovat potravinový odpad. Potraviny, kterým se blíží datum expirace, postupně zlevňujeme,“ uvedla pro naši redakci tiskový mluvčí Tesca Iva Pavlousková.

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných