foto: Bára Richterová, PrahaIN.cz/Zlevněné maso v Lidlu
Od ledna příštího roku sice sazba DPH na potraviny klesne, potraviny ale i přesto zdraží. Řekl to ministr zemědělství Marek Výborný (KDU-ČSL) po jednání se zástupci obchodníků a Svazu obchodu a cestovního ruchu. Akční letáky, nákupy ve slevě a zlevněné zboží před dobou expirace se tak stávají oblíbenějším než kdy dřív.
Prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu Tomáš Prouza na tiskové konferenci oznámil, kterou PrahaIN.cz sledovala, že dodavatelé potravin již nyní obchodníkům oznamují, že se ceny zvednou o pět až deset procent. To, že budou nově potraviny se sazbou DPH 12 procent, místo nynějších 15 procent, tak zřejmě v plnější peněžence neucítíme. Spíše naopak.
„Obchodníci nedodrží slib a zdraží. Jako vláda nemáme nástroje, jak zasáhnout do tržní soutěže. Neformální tlak je to jediné, co můžeme, stejně jako tomu je jinde v Evropě. Budu v něm pokračovat. Ke zdražování prostě nevidím důvod,“ uvedl ministr Výborný po jednání.
Řetězců se prý ptal, proč jsou potraviny v Česku dražší než v okolních zemích. Konkrétně zmínil Polsko. „Jasné odpovědi od řetězců se mi ale opět nedostalo. Jsem z celé té otočky maximálně zklamán,“ dodal.
Nákupem akčního zboží se dají ušetřit desítky korun
Není se tak čemu divit, že stále více zákazníků se upíná k akčním letákům, čeká, kdy bude zboží v akci a až pak vyrazí pro nákup. Klidně do zásoby. Stále oblíbenější jsou také zlevněné potraviny před koncem jejich expirační doby.
Zdaleka tak neplatí, že v letácích kroužkují výhodné potraviny jen senioři a lidé s nižšími příjmy.
Zboží s blížící se expirací supermarkety většinou označují oranžovou nebo žlutou cedulkou, na které je uvedená výše slevy a současná a původní cena. Například Penny Market a Lidl označují maso a některé chlazené výrobky slevou 25 procent. Podobných cedulek jsme si všimli i v Tescu a Albertu.
Naše redakce byla několikrát svědkem, kdy zaměstnanci supermarketu Lidl přinesli nové, zlevněné zboží do chlazeného pultu. Lidé se na něj doslova vrhli. Brali jogurty, salámy, sýry, saláty i sladkosti.
„Je to o čtvrtinu levnější. Něco má ještě čtyři dny před expirací, tak to sníme rychleji. Ale třeba u jogurtů nebo sýrů to sním klidně i několik dní po expiraci,“ řekl nám mladík u pultu.
![](//www.prahain.cz/images/files/txt/6Ntut_1.jpg)
Prázdný regál se zlevněným masem v Lidlu. Foto: PrahaIN.cz
Zmizelo i zlevněné maso
V chlazeném pultu bylo i několik balíčků masa. Chvíli jsme pozorovali, zda si lidé raději koupí zlevněné, nebo čerstvější, to ale za plnou cenu. Co jsme viděli? Lidé byli u masa určitě obezřetnější. Koukali na datum a maso zkoumali a srovnávali s tím dražším. Muž, který dlouze vybíral, vzal nakonec maso levnější.
Na jeho výběr jsme se zeptali.
„Je to hovězí maso na guláš. V plné ceně by stálo 269 korun, takhle jenom 201 korun a vypadá dobře. To už je znát. Maso zpracuji hned dneska, to je ještě den před jeho expirací,“ řekl nám.
Jestli se již někdy spálil a zlevněné maso musel vyhodit, protože bylo zkažené? „Jednou, kupoval jsem kuřecí maso v Tescu a po otevření smrdělo. Ale několikrát se mi to stalo i s masem, které ještě mělo několik dní před expirací. Takže v tom bych to neviděl. Kolikrát stačí, aby se do masa dostal vzduch a neštěstí je na světě,“ uvedl.
Když jsme do supermarketu přišli v podvečer, všechny zlevněné výrobky byly pryč.
![](//www.prahain.cz/images/files/txt/2JxHW_IMG_0982.jpg)
V regálu ještě zbývá pár posledních potravin. Autor: PrahaIN.cz
Několik dní poté jsme zavítali do Penny Marketu. I tady byla situace podobná. Zlevněné zboží zmizelo rychlostí blesku.
„Zákazníci obecně hledají různé možnosti, jak při nákupu potravin ušetřit, proto v letošním roce vzrostl zájem o zboží v akci, o zlevněné produkty s blížícím se datem spotřeby je mezi zákazníky zájem dlouhodobě,“ sdělil pro PrahaIN.cz tiskový mluvčí Penny Marketu Tomáš Kubík.
Konkurenční Albert pro PrahaIN.cz rovněž potvrdil, že vidí nárůst zájmu o zboží s blížící se expirací.
Podobně to má i Tesco. „Dynamické zlevňování je jedním z nástrojů, kterým snižujeme potravinový odpad. Naši zákaznici si ho velmi oblíbili. Hlavně u čerstvých potravin se nám velmi daří výrazně snižovat potravinový odpad. Potraviny, kterým se blíží datum expirace, postupně zlevňujeme,“ uvedla pro naši redakci tiskový mluvčí Tesca Iva Pavlousková.