foto: Vít Hassan pro PrahaIN.cz/Pivovar a restaurace U Fleků
ROZHOVOR: Podle slov Ivo Brtníka, spolumajitele pivovaru a restaurace U Fleků, měli Češi dlouhou dobu pocit, že v jednom z nejstarších pražských podniků nechtějí tuzemské hosty. „Měli hodně zažito a zafixováno, že sem chceme dostávat hlavně zahraniční klientelu, že prý jaksi dáváme přednost Němcům,“ vypráví v rozhovoru pro server PrahaIN.cz.
Naše redakce pokračuje ve zpovídání provozovatelů hostinců v centru Prahy. Zatímco podniky, které nemají dobré recenze a od některých návštěvníků Prahy dostávají označení jako turistické pasti, většinou na žádost o rozhovor ani nereagují, v případě restaurací s dlouhou historií a lepším renomé není žádný problém. A to je také příklad pivovaru a restaurace U Fleků.
Jedná se o jeden z vůbec nejstarších českých pivovarů, nachází se v Křemencově ulici v Praze 1. „Je to pro nás velmi důležité,“ říká spolumajitel Ivo Brtník na konto bohaté historie U Fleků. Zmiňuje, že ačkoli zde mají léta vyhlášený tmavý ležák, posledních pět let také světlý ležák, do toho českou kuchyni. Nejvíce návštěvníků sem prý ale chodí hlavně kvůli historii. Ta takzvaně táhne. A na každého zákazníka dýchne. „Všichni sem cílí za historií, to je takový hlavní tahák. To, co je hodně staré, tak láká a my jsme tady víc než 500 let. V hospodě je to znát a přitahuje to spoustu hostů. Jsme za to rádi,“ říká Brtník.
V rozhovoru se dostáváme také ke vztahu k zahraničním turistům a Čechům. Podle slov Brtníka Češi a Slováci začali chodit ke Flekům ve velkém až v posledních letech.
Němce chceme, Čechy ne? Prý mýtus
„Je pravda, že bylo období, kdy sem chodilo méně české klientely. Lidé měli hodně zažito a zafixováno, že sem chceme dostávat hlavně zahraniční klientelu, že prý jaksi dáváme přednost Němcům. Není to pravda. Češi to dnes už vidí a jsme rádi, že sem chodí v daleko větším počtu,“ pochvaluje si Brtník.
Důvodem prý bylo i jakési nepochopení. „Lidé si to často špatně vyložili. Je jasné, že i když my někam pojedeme do ciziny, tak se většinou jdeme podívat na historická místa, která jsou něčím zvláštní a atypická. A stejně tak jezdí turisté do Prahy a chodí k nám. Díky tomu si to tolikrát česká klientela špatně vykládala, což nás mrzelo. My nerozlišujeme českou a zahraniční klientelu, pochopitelně jsme rádi za všechny. Ale upřímně jsme opravdu teď radši, že té české klientely sem po covidu začalo chodit daleko více,“ vysvětluje.
Psali jsme
ROZHOVOR: „To je hrůza. Pět set korun. Za jedno pivo.“ Hlášky z legendárního filmu Vrchní, prchni netřeba připomínat. PrahaIN.cz zjišťovala, jak…
Kolik peněz za pivo je hodně?
U Fleků se sice nenajíte za pár korun, přesto je tady levněji než v celé řadě turistických podniků v centru Prahy.
„Ceny, které máme, jsou velmi slušně nastavené, troufám si říct. A z toho důvodu nás česká klientela navštěvuje. Znovu opakuji, že jsme za to opravdu rádi,“ říká Brtník, který by se prý v žádném případě nikdy nechtěl vydat cestou extrémně vysokých cen a nízké kvality, jako to dělají někteří kolegové v centru Prahy.
„Ceny musí být vždy dostupné pro kohokoliv. Cena piva je sice 79 korun za 0,4 litrů, ale když se dnes podíváte, tak Plzeň, sice tankovou, ale Plzeň, mají na každém rohu. My tady máme speciální pivo, co se vaří u nás v pivovaru a nikam ho nevyvážíme. V tomhle je to atypické, je to něco speciálního, tak tomu ta cena nejspíš odpovídá. Nicméně z Prahy 1 nijak nevybočujeme,“ má jasno.
Pivní národ. Pivní centrum Prahy
Česko bylo podle spolumajitele U Fleků vždy pivním národem. Češi jsou prý velmi dobrými konzumenty, kterým chutná pivo, a tak rádi vyhledávají restaurace s dobrým pivem a českou kuchyní. Lidé prý konzumují obecně mnohem víc než v minulosti, čemuž má pomáhat i takzvaná pivní turistika. „Teď to malinko ustálo, je leden, takové mimoobdobí. Spíš víkendy. Všední dny jsou slabší. Turisté odjeli, lidé jezdí na hory. Ale zas se aspoň udělají jiné věci, co se nestihnou v době velké návštěvnosti.“
Závěrem se dostáváme také k dalším podnikům v centru Prahy. Ty často spoléhají na to, že turista přijde a už se nevrátí. Brtník je ale v tomto případě pozitivní a myslí si, že takových míst v hlavním městě není mnoho.
„Takové ty vyloženě turistické pasti, které se občas objeví, tak doufám, že jich je jen velmi málo. Jsem rád, že jich je co nejméně. Každý chce podnikat tak, jak nejlépe umí, aby si to našlo své hosty, kteří budou odcházet spokojení. Krédo, co by každý chtěl mít. Co nejvíc spokojených návštěvníků. To je nejdůležitější. I zahraniční klientela se k vám může vracet. A ty pasti? Nastavení cen až příliš vysoko? To se vám vymstí. Vrátí se to jako bumerang. Není to dobré,“ uzavírá.